Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia ogólna i agroekologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.23-EKO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekologia ogólna i agroekologia
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN, Warszawa


Faliński J. B. 2001. Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych. PWN, Warszawa


Pullin A. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa


Skrócony opis:

Ekologia jako dyscyplina naukowa, agroekologia. Główne czynniki środowiskowe a występowanie i rozwój organizmów. Adaptacje i tolerancja ekologiczna. Interakcje między organizmami. Ekologia populacji, biocenoz i ekosystemów. Wpływ rolnictwa na środowisko.

Pełny opis:

Problematyka wykładu:

Historia rozwoju i zakres ekologii. Ekologia rolnicza i jej zadania. Podstawowe pojęcia ekologiczne. Oddziaływanie abiotycznych czynników środowiskowych na organizmy, adaptacje, tolerancja ekologiczna. Prawo minimum Liebiga i zasada tolerancji ekologicznej Shelforda. Przegląd czynników ograniczających - światło, temperatura, woda. Podstawowe zagadnienia z ekologii populacji - cechy populacji, procesy zależne od zagęszczenia, dynamika liczebności populacji. Przegląd oddziaływań międzygatunkowych - oddziaływania o charakterze antagonistycznym (konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo) i protekcyjnym (mutualizm). Biocenoza i jej dynamika. Różnorodność gatunkowa w skali lokalnej i jej znaczenie. Struktura troficzna ekosystemu, regulacja typu "z góry" (top-down) i "z dołu" (bottom-up). Produktywność agroekosystemów. Zróżnicowanie przestrzenne ekosystemów, strefy ekotonowe, korytarze i bariery ekologiczne.

Problematyka zajęć konwersatoryjnych:

Wpływ czynników klimatycznych i edaficznych na uprawy. Zależności między organizmami w agroekosystemie. Rolnictwo a środowisko - przegląd głównych problemów: efekty wykorzystania związków biogennych, wody i energii, erozja gleb, ekologiczne konsekwencje zwalczania szkodników, wpływ zmian klimatycznych na agroekosystemy.

Problematyka zajęć terenowych:

Metody wykorzystywane w krótkoterminowych i długoterminowych badaniach populacyjnych, fitosocjologicznych i ekosystemowych.

Literatura:

Bałazy S., Gmiąta A. (red.). 2007. Ochrona środowiska rolniczego w świetle programów rolno-środowiskowych Unii Europejskiej. Brzesko, Poznań, Turew

Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R., 2005. Ekologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa

Tyburski J., Żakowska-Biemans S. 2007. Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego. Wyd. SGGW, Warszawa

Wiąckowski S. 2008. Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta. Bydgoszcz

Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej

http://iung.pl/dpr/publikacje/kodeks_dobrej_praktyki_rolniczej.pdf

Efekty uczenia się:

Wiedza

R_W01. Zna podstawową terminologię stosowaną w ekologii i agroekologii.

R_W02. Definiuje podstawowe prawa i procesy ekologiczne.

R_W03. Opisuje strukturę biocenoz i ekosystemów, wyjaśnia organizację życia na poziomie populacji i ekosystemu. Charakteryzuje i wyjaśnia wzajemne powiązania między organizmami, a ich biotopem.

R_W14. Przedstawia dynamikę biocenoz i funkcjonowanie ekosystemów w warunkach naturalnych i poddanych antropopresji. Zna problemy środowiskowe na obszarach rolnych oraz zastosowanie ekologii w praktyce rolnej.

Umiejętności

R_ U02. Dokonuje krytycznego opracowania wybranego problemu w zakresie ekologii, zbierając informacje z wykorzystaniem dostępnych materiałów źródłowych (literatura fachowa). Poprawnie wnioskuje na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.

R_ U03. Umie stosować zasady Dobrej Praktyki Rolniczej.

R_ U04. Ocenia funkcjonowanie ekosystemów, analizując zmiany o charakterze antropogenicznym. Identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na produkcję rolniczą.

R_ U05. Analizuje przyczyny zagrożeń różnorodności biologicznej i wskazuje możliwe działania zaradcze, ze szczególnym uwzględnieniem agroekosystemów.

Kompetencje społeczne (postawy)

R_K01. Ma świadomość ciągłych zmian w technologiach rolniczych i potrzebę samodoskonalenia wiedzy i umiejętności aby dostosować się do nich.

R_K02. Wykazuje umiejętność pracy w zespole. Obiektywnie ocenia efekty pracy własnej i członków zespołu.

R_K04. Potrafi przewidzieć negatywne skutki chemizacji rolnictwa i zna sposoby ich ograniczenia

Metody i kryteria oceniania:

wykład: zaliczenie z oceną

zajęcia konwersatoryjne: zaliczenie z oceną

zajęcia terenowe: zaliczenie z oceną

Formy zaliczenia:

wykład: kolokwium pisemne

zajęcia konwersatoryjne: opracowanie określonego zagadnienia/tematu i jego prezentacja oraz aktywność na zajęciach

zajęcia terenowe: udział w zajęciach i przygotowanie sprawozdania

Kryteria:

W: wykazanie się wiedzą - do zaliczenia konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę zagadnień poruszonych w pytaniach

K, T: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych oraz aktywności na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)