Ekologia ogólna i agroekologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.23-EKO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia ogólna i agroekologia |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN, Warszawa Faliński J. B. 2001. Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych. PWN, Warszawa Pullin A. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa |
Skrócony opis: |
Ekologia jako dyscyplina naukowa, agroekologia. Główne czynniki środowiskowe a występowanie i rozwój organizmów. Adaptacje i tolerancja ekologiczna. Interakcje między organizmami. Ekologia populacji, biocenoz i ekosystemów. Wpływ rolnictwa na środowisko. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: Historia rozwoju i zakres ekologii. Ekologia rolnicza i jej zadania. Podstawowe pojęcia ekologiczne. Oddziaływanie abiotycznych czynników środowiskowych na organizmy, adaptacje, tolerancja ekologiczna. Prawo minimum Liebiga i zasada tolerancji ekologicznej Shelforda. Przegląd czynników ograniczających - światło, temperatura, woda. Podstawowe zagadnienia z ekologii populacji - cechy populacji, procesy zależne od zagęszczenia, dynamika liczebności populacji. Przegląd oddziaływań międzygatunkowych - oddziaływania o charakterze antagonistycznym (konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo) i protekcyjnym (mutualizm). Biocenoza i jej dynamika. Różnorodność gatunkowa w skali lokalnej i jej znaczenie. Struktura troficzna ekosystemu, regulacja typu "z góry" (top-down) i "z dołu" (bottom-up). Produktywność agroekosystemów. Zróżnicowanie przestrzenne ekosystemów, strefy ekotonowe, korytarze i bariery ekologiczne. Problematyka zajęć konwersatoryjnych: Wpływ czynników klimatycznych i edaficznych na uprawy. Zależności między organizmami w agroekosystemie. Rolnictwo a środowisko - przegląd głównych problemów: efekty wykorzystania związków biogennych, wody i energii, erozja gleb, ekologiczne konsekwencje zwalczania szkodników, wpływ zmian klimatycznych na agroekosystemy. Problematyka zajęć terenowych: Metody wykorzystywane w krótkoterminowych i długoterminowych badaniach populacyjnych, fitosocjologicznych i ekosystemowych. |
Literatura: |
Bałazy S., Gmiąta A. (red.). 2007. Ochrona środowiska rolniczego w świetle programów rolno-środowiskowych Unii Europejskiej. Brzesko, Poznań, Turew Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R., 2005. Ekologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa Tyburski J., Żakowska-Biemans S. 2007. Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego. Wyd. SGGW, Warszawa Wiąckowski S. 2008. Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta. Bydgoszcz Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej http://iung.pl/dpr/publikacje/kodeks_dobrej_praktyki_rolniczej.pdf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza R_W01. Zna podstawową terminologię stosowaną w ekologii i agroekologii. R_W02. Definiuje podstawowe prawa i procesy ekologiczne. R_W03. Opisuje strukturę biocenoz i ekosystemów, wyjaśnia organizację życia na poziomie populacji i ekosystemu. Charakteryzuje i wyjaśnia wzajemne powiązania między organizmami, a ich biotopem. R_W14. Przedstawia dynamikę biocenoz i funkcjonowanie ekosystemów w warunkach naturalnych i poddanych antropopresji. Zna problemy środowiskowe na obszarach rolnych oraz zastosowanie ekologii w praktyce rolnej. Umiejętności R_ U02. Dokonuje krytycznego opracowania wybranego problemu w zakresie ekologii, zbierając informacje z wykorzystaniem dostępnych materiałów źródłowych (literatura fachowa). Poprawnie wnioskuje na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł. R_ U03. Umie stosować zasady Dobrej Praktyki Rolniczej. R_ U04. Ocenia funkcjonowanie ekosystemów, analizując zmiany o charakterze antropogenicznym. Identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na produkcję rolniczą. R_ U05. Analizuje przyczyny zagrożeń różnorodności biologicznej i wskazuje możliwe działania zaradcze, ze szczególnym uwzględnieniem agroekosystemów. Kompetencje społeczne (postawy) R_K01. Ma świadomość ciągłych zmian w technologiach rolniczych i potrzebę samodoskonalenia wiedzy i umiejętności aby dostosować się do nich. R_K02. Wykazuje umiejętność pracy w zespole. Obiektywnie ocenia efekty pracy własnej i członków zespołu. R_K04. Potrafi przewidzieć negatywne skutki chemizacji rolnictwa i zna sposoby ich ograniczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: zaliczenie z oceną zajęcia konwersatoryjne: zaliczenie z oceną zajęcia terenowe: zaliczenie z oceną Formy zaliczenia: wykład: kolokwium pisemne zajęcia konwersatoryjne: opracowanie określonego zagadnienia/tematu i jego prezentacja oraz aktywność na zajęciach zajęcia terenowe: udział w zajęciach i przygotowanie sprawozdania Kryteria: W: wykazanie się wiedzą - do zaliczenia konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę zagadnień poruszonych w pytaniach K, T: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych oraz aktywności na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.