Hodowla roślin i nasiennictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.23-HRN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Hodowla roślin i nasiennictwo |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | 1. Hoffman W., Mudra A., Plarre W. 1985. Ogólna hodowla roślin. Wydawnictwo PWRiL, Warszawa 2. Rochalska M., Orzeszko-Rywka A. 2004. Przewodnik do ćwiczeń z nasiennictwa. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 3. Źródła elektroniczne (wejście przez Wirtualną Bibliotekę Nauki, stronę biblioteki UO) |
Skrócony opis: |
Znajomość metod stosowanych w hodowli roślin, zasad produkcji i kwalifikacji materiału siewnego |
Pełny opis: |
Treści kształcenia (Wykład): Podsumowanie materiału z podstaw produkcji roślin i nasionoznawstwa. Wprowadzenie do hodowli roślin. Znaczenie zmienności w hodowli roślin i ochrona zasobów genowych. Kierunki hodowli roślin. Metody hodowli roślin samopylnych. Metody hodowli roślin obcopylnych. Hodowla heterozyjna – odmiany mieszańcowe. Hodowla heterozyjna – odmiany syntetyczne. Wykorzystanie mieszańców oddalonych w hodowli roślin. Wykorzystanie mutacji w hodowli roślin. Hodowla roślin rozmnażanych wegetatywnie. Zasady produkcji materiału siewnego. Uszlachetnianie materiału siewnego. Przechowywanie nasion. Kwalifikacja materiału siewnego Treści kształcenia (Laboratorium): Wigor nasion, kształtowanie wigoru, badanie wigoru (test Hiltnera, cold test, test przyspieszonego starzenia, test kontrolowanego starzenia, test długości siewek, test elektroprzewodnictwa). Uszlachetnianie nasion, ułatwianie wysiewu i optymalizacja rozmieszczenia nasion w glebie (otoczkowanie, kapsułowanie, taśmowanie, zaprawianie), metody pobudzania nasion. Rodzaje spoczynku nasion, indukcja spoczynku, metody przełamywania spoczynku nasion. Właściwości nasion warunkujące sposoby przechowywania, warunki przechowywania nasion. Metody oznaczania żywotności nasion: biofizyczne (pęcznienia, fluorescencji chlorofilu, luminescencyjna, NMR, MVS, konduktometryczna), biochemiczne (tetrazolinowa TT, nitrobenzenowa-Gurewicza, indygokarminowa-Nielubowa, fuksynowa-Iwanowa, rodaminowa). Hodowle tkankowe zarodków, wektorowe metody transformacji, bezwektorowe metody transformacji. Treści kształcenia (Kurs Terenowy): Zajęcia terenowe w WIORIN oddz. Opole i OODR Łosiów: ocena materiału siewnego (polowa, laboratoryjna, tożsamości i czystości odmianowej, cech zewnętrznych); obrót materiałem siewnym (Krajowy Rejestr Odmian COBORU, lista odmian OECD, katalogi odmian UE); metody hodowli roślin i zasady produkcji materiału siewnego. |
Literatura: |
1. Michalik B. 2009. Hodowla roślin z elementami genetyki i biotechnologii. Wydawnictwo PWRiL, Poznań 2. Żebrowska J. 2018. Genetyka i hodowla roślin z elementami biotechnologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin 3. Praca zbiorowa (red.) Duczmal K.W., Tucholska H. 2000. Nasiennictwo, T.1, 2. Wydawnictwo PWRiL, Poznań 4. Orzeszko-Rywka A., Rochalska M. 2011. Przewodnik do ćwiczeń z hodowli roślin i nasiennictwa. Wydawnictwo SGGW, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Wskazuje zasady funkcjonowania fizjologicznego roślin i rolę procesów fizjologicznych w produkcji roślinnej (R_W08) - Zna podstawy biologiczne i zasady produkcji rolniczej w warunkach zrównoważonej ochrony różnorodności biologicznej i w odniesieniu do podstawowych zagrożeń cywilizacyjnych (R_W12) - Opisuje i interpretuje wpływ rolnictwa na strukturę i funkcjonowanie organizmów, biocenoz, ekosystemów i krajobrazów, a także na zmiany cywilizacyjne, w tym w odniesieniu do rozwoju techniki rolniczej (R_W14) - Zna podstawy techniczno-technologiczne rozwoju rolnictwa oraz kierunki postępu technologii rolniczych, również w odniesieniu do ochrony własności intelektualnej (R_W18) Umiejętności: - Interpretuje zasady funkcjonowania procesów przyrodniczych oraz technicznych i wykorzystuje tę wiedzę w produkcji rolniczej i kształtowaniu środowiska przyrodniczego (R_ U04) - Samodzielnie i w grupie planuje logiczny ciąg działań służących osiągnięciu spodziewanych efektów w kształtowaniu środowiska przyrodniczego i produkcji rolniczej, w tym w podniesieniu do systemów technicznych, a także artykułuje swoje ustalenia w tym zakresie (R_ U07) - Samodzielnie lub w kooperacji dokonuje wyboru odpowiedniego rozwiązania technicznego i technologicznego do osiągnięcia spodziewanych efektów, w tym projektuje proste schematy, urządzenia, systemy techniczne (R_ U13) Kompetencje: - Dostrzega i rozumie potrzebę samodoskonalenia wiedzy i umiejętności dla odpowiedzialnego wykonywania zawodu i działania na rzecz wspólnot lokalnych (R_K01) - Jest świadom swojej roli w kształtowaniu środowiska przyrodniczego i społeczno-ekonomicznego obszarów wiejskich oraz jest odpowiedzialny za to środowisko (R_K04) - Jest świadomy konieczności stosowania etycznych postaw w kształtowaniu środowiska przyrodniczego i produkcji rolniczej, niezbędności posiadania ku temu odpowiedniej wiedzy, a także zdaje sobie sprawę ze skutków działalności, która może prowadzić do zagrożenia środowiska, zdrowia i życia człowieka (R_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny Laboratorium - zaliczenie na ocenę Kurs terenowy - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.