Zagrożenia cywilizacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.23-ZC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagrożenia cywilizacyjne |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Literatura uzupełniająca: | 1. Hrynkiewicz, Andrzej. Prace Komisji Zagrożeń Cywilizacyjnych. Zagrożenia Cywilizacyjne / Red. Andrzej Hryn-kiewicz ; Polska Akademia Umiejętności. Kraków: PAU, 1998. 2. Cieśla, Elżbieta, Halina Król, and Mariola Wojciechowska. Cywilizacyjne zagrożenia zdrowia człowieka : wyzwania dla edukacji i profilaktyki. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego, 2016. 3. Żuber, Marian. Katastrofy naturalne i cywilizacyjne : zagrożenia i ochrona infrastruktury krytycznej. Wrocław: Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. Generała Tadeusza Kościuszki, 2013. 4. Żmuda, Stefan. Zagrożenia zdrowotne współczesnej populacji i przeciwdziałanie im : praca zbiorowa. Katowice: Śląski Instytut Naukowy, 1982. 5. Źródła elektroniczne. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podziałem oraz charakterystyką najważniejszych globalnych problemów cywilizacyjnych, szczególnie globalnych problemów środowiskowych. Zapoznanie studentów z zasadami zrównoważonego korzystania z zasobów środowiska. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: Cel, przedmiot badań, literatura przedmiotu. Pojęcie zagrożeń cywilizacyjnych i podział tych zagrożeń. Zagrożenia środowiskowe w przestrzeni i pod względem natężenia stresu środowiskowego. Globalne przyczyny zagrożeń: przyrost demograficzny, rozwój techniki stosunki społeczno-ekonomiczne, urbanizacja, zbrojenia i wojny, zagrożenia terroryzmem, zmiany klimatu i zawartość ozonu w stratosferze, zanik bioróżnorodności, pustynnienie, ubytek lasów, ubytek materii organicznej gleb, zanieczyszczenia wód, atmosfery i gleb. Konsumpcja, szczególnie nadmierna konsumpcja zasobów naturalnych i jej wpływ na środowisko. Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe. Problemy środowiskowe lokalne i regionalne. Pojęcie zrównoważonego rozwoju, jego zasady. Konflikty ekologiczne i sposoby ich rozwiązywania. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi w warunkach zrównoważonego rozwoju. Problematyka konwersatorium: Zmiany demograficzne w Polsce i na świecie Zmiany struktury użytkowania gruntów, lesistości na przykładzie Polski i Europy. Konsekwencje eksploatacji surowców naturalnych – degradacja środowiska przyrodniczego związana z eksploatacją zasobów. Bioróżnorodność w międzynarodowych unormowaniach prawnych oraz obszary w Polsce podlegające ochronie na mocy tych aktów prawnych. Problemy terenów zurbanizowanych (ocena ryzyka wystąpienia zjawiska smogu, ocena stanu zanieczyszczenia powie-trza atmosferycznego w wybranych aglomeracjach miejskich). Konflikty ekologiczne – próba rozwiązania przykładowego lokalnego konfliktu ekologicznego. Przykłady stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w gospodarce. Zaliczenie. |
Literatura: |
1. Mochalewicz, Maria. Zagrożenia cywilizacyjne. Kraków: PAU, 1998. 2. Głowacka, Maria Danuta, and Ewa Mojs. Zagrożenia cywilizacyjne : wybrane problemy. Poznań: Polskie Towarzystwo Nauk o Zdrowiu, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - posiada wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych niezbędną do wyjaśnienia i opisania współczesnych zagrożeń dla funkcjonowania człowieka i otaczającego go środowiska przyrodniczego. Umiejętności: - potrafi wskazać główne zagrożenia cywilizacyjne wynikające z działalności człowieka; - potrafi przedstawić znaczenie podstawowych badań naukowych dla oceny stanu środowiska przyrodniczego i konsekwencji dla funkcjonowania populacji ludzkich; - uwzględnić aspekty ekologiczne i ochrony środowiska przyrodniczego przy podejmowaniu decyzji i aktywności technologicznej. Kompetencje społeczne (postawy): - uznaje znaczenie rzetelnego informowania społeczeństwa na podstawie wiedzy wynikającej z zweryfikowanych źródeł; - potrafi skutecznie pracować indywidualnie i w zespole; - wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów. |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwia cząstkowe z poszczególnych etapów kształcenia, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Antonina Kalinichenko | |
Prowadzący grup: | Antonina Kalinichenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.