Antropologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.5-A |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: |
III rok Biologia I stopnia, stacjonarne, semestr 05 (2024/25-Z) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
A. Wymagania formalne: brak B. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień z zakresu podstaw biologii, botaniki, zoologii; umiejętność samodzielnego wyszukiwania i korzystania z dostępnych źródeł informacji za zakresu biologii. Cele przedmiotu Poznanie podobieństw oraz różnic w budowie i zachowaniu pomiędzy człowiekiem a innymi naczelnymi, poznanie zróżnico-wania biologicznego oraz kulturowego homininów oraz procesów ewolucyjnych, które zaszły w obrębie tej grupy, umiejęt-ność wskazania procesów prowadzących do zróżnicowania wewnątrzgatunkowego człowieka współczesnego. |
Pełny opis: |
Treści programowe Wykład: Antropologia fizyczna jako dziedzina naukowa, jej zakres oraz związki z innymi dyscyplinami naukowymi; miejsce człowieka w świecie zwierząt oraz w obrębie naczelnych i innych homininów; charakterystyka biologiczna, ekologiczna i behawioralna naczelnych, czynniki wpływające na procesy ewolucyjne homininów, omówienie pochodzenia człowieka współczesnego oraz procesów prowadzących jego zróżnicowania wewnątrzgatunkowego; omówienie związku pomiędzy biologią człowieka oraz sposobami jego zachowań a kształtowaną przez niego kulturą i relacjami społecznymi; wstęp do ekologii człowieka. Konwersatorium: Budowa oraz zachowania człowieka na tle cech biologicznych i behawioralnych innych naczelnych, osobliwości gatunkowe człowieka; ewolucja homininów: skala czasu oraz dane kopalne, ewolucja rodzaju Homo, omówienie procesów prowadzących do zróżnicowania wewnątrzgatunkowego człowieka współczesnego; rola badań genetycznych w odtworzeniu historii ewolucyjnej, zróżnicowania wewnętrznego oraz pochodzenia człowieka współczesnego; związek procesu hominizacji ze środowiskiem naturalnym i ewolucją kulturową. |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Malinowski A. 1994. Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Łódź. Lewin R., 2002. Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka. Larsen C.S. 2014. Our Origins: Discovering Physical Anthropology, third edition. W. W. Norton, New York. 544 ss. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta j.w. B. Literatura uzupełniająca Tatersall. I. 2001. I stał stał się człowiek. Ewolucja i wyjątkowość człowieka. Wydawnictwo CiS. Dawkins R. 2010. Najwspanialsze widowisko świata. Świadectwa ewolucji. Wydawnictwo CiS. Ryszkiewicz M. 2012. Homo sapiens. Meandry ewolucji. Wydawnictwo CiS. Dunbar R. 2013. Nowa historia ewolucji człowieka. Copernicus Center Press. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W 06 zna i opisuje mechanizmy molekularne przepływu informacji genetycznej i regulacji jej ekspresji P6S_WG K_W07 objaśnia reguły dziedziczenia posługując się opisem molekularnym i genetycznym P1A_W02 przedstawia źródła zmienności organizmów oraz czasowe i przestrzenne uwarunkowania różnorodności biologicznej P6S_WG K_W12 zna dzieje życia na Ziemi, opisuje jej miejsce we Wszechświecie i objaśnia ogólne uwarunkowania środowiskowe życia organizmów P6S_WG K_W14 wyjaśnia podstawowe reguły i opisuje mechanizmy funkcjonowania życia na poziomie populacji, biocenozy i ekosystemu P6S_WG K_W18 opisuje mechanizmy ewolucji z uwzględnieniem ich podstaw molekularnych P6S_WG K_W22 opisuje podstawowe koncepcje teorii ewolucji P6S_WG Umiejętności K_U03 posługuje się biologiczną literaturą naukową w języku ojczystym P6S_UK K_U04 czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane naukowe teksty biologiczne w języku angielskim P6S_UK K_U05 samodzielnie wyszukuje i korzysta z dostępnych źródeł informacji biologicznej, w tym ze źródeł elektronicznych P6S_UK K_U09 dokonuje syntezy danych pochodzących z różnych źródeł i wyciąga na tej podstawie wnioski P6S_UK K_U10 w dyskusji specjalistycznej potrafi posługiwać się językiem naukowym typowym dla nauk biologicznych P6S_UK K_U11 pisemnie przygotowuje dobrze udokumentowane opracowania wybranych problemów biologicznych P6S_UK K_U12 posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk biologicznych P6S_UK K_U13 uczy się samodzielnie wyznaczonych zagadnień P6S_UK K_U15 dokonuje logicznie spójnej rekonstrukcji teoretycznych problemów filozofii przyrody i wybranych ich rozwiązań P6S_UK Kompetencje społeczne (postawy) K_K01 wykazuje zainteresowanie podstawowymi zjawiskami i procesami przyrodniczymi, w szczególności biologicznymi, rozumiejąc potrzebę ciągłego kształcenia się P6S_KK K_K04 przyjmuje krytyczną postawę w stosunku do informacji upowszechnianych w mediach, szczególnie w zakresie nauk przyrodniczych P6S_KK K_K06 rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych P6S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia na przykład: • wykład: egzamin w formie pisemnego testu (test wyboru oraz z pytaniami otwartymi) • konwersatorium: przygotowanie i przedstawienie pracy semestralnej w formie prezentacji multimedialnej C. Podstawowe kryteria wykład: do zdania egzaminu konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 50% plus jedna poprawna odpowiedź na zadane pytania ocena przygotowanych prac semestralnych, przedstawionych w formie prezentacji multimedialnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Kłys | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Kłys | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.