Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizyka z elementami biofizyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.5-FEB
Kod Erasmus / ISCED: 13.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizyka z elementami biofizyki
Jednostka: Instytut Biologii
Grupy: I rok Biologia I stopnia, stacjonarne, semestr 01 (2024/2025-Z)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

1. R. Resnick, D. Halliday. Fizyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2. Wybrane zagadnienia z biofizyki. Praca zbiorowa pod red. Stanisława Miękisza, Wydawnictwo Volumed, Wrocław.


Skrócony opis:

Wyjaśnienie związków zachodzących pomiędzy prawami fizyki a zjawiskami przyrodniczymi ,w szczególności w organi-zmach żywych. Wskazanie jedności praw przyrody i ich interdyscyplinarnego charakteru - wzajemne przeplatanie fizyki, biologii i chemii. Umiejętność samodzielnego opracowania danych pomiarowych i wyciągania wniosków z eksperymentu

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu:

Mechanika, przepływ płynów fizjologicznych w organizmie

Termodynamika, dyfuzja w układach biologicznych, ciśnienie osmotyczne

Drgania i ruch falowy, akustyka, receptory dźwięku w uchu

Pole elektryczne i prąd elektryczny, potencjały na błonie komórkowej, kanały jonowe

Pole magnetyczne, fale elekromagnetyczne, światło widzialne, receptory światła w oku

Promieniotwórczość i jej zastosowania w biologii

B. Problematyka laboratorium:

Wahadło matematyczne, wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego, równia pochyła.

Wyznaczanie gęstości ciał stałych i cieczy oraz współczynników lepkości cieczy

Wyznaczanie wilgotności względnej powietrza oraz prędkości dźwięku w powietrzu

Zależność oporu elektrycznego różnych ciał stałych od temperatury oraz pomiar parametrów elektrycznych skóry

Wyznaczanie ogniskowej soczewki

Wyznaczanie ilości ciepła wydzielanego z organizmu człowieka przy oddychaniu

Literatura:

1. C. Bobrowski. Fizyka – krótki kurs. Wydawnictwo Naukowo-techniczne, Warszawa.

2. Biofizyka dla biologów. Praca zbiorowa pod red. M. Bryszewskiej i W. Leyko. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza

EUW1 Rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze

EUW2 Zna i potrafi zastosować twierdzenia i prawa fizyki do wyjaśnienia zjawisk przyrodniczych zachodzących zarówno w świecie przyrody ożywionej jak i nieożywionej

EUW3 Ma wiedzę i potrafi ją zastosować do wyjaśnienia i zrozumienia zjawisk zachodzących w urządzeniach pomiarowych stosowanych na pracowni fizyki.

Umiejętności

EUU1 Wykorzystuje narzędzia matematyczne i wielkości fizyczne do opisu zjawisk i procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych

EUU2 Samodzielnie prowadzi eksperymenty pod kierunkiem opiekuna

EUU3 Posługuje się sprzętem laboratoryjnym wykorzystywanym w fizyce i biofizyce

Kompetencje społeczne (postawy)

EUK1 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

EUK2 Dba o bezpieczeństwo własne oraz innych osób podczas pracy

Metody i kryteria oceniania:

Wykład 15/ZO poprawna odpowiedź na zadane pytania z obszaru programu, próg zaliczeniowy 50%

Laboratorium 15/ZO ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych, sprawdzianów znajomości podstaw teoretycznych dotyczących doświadczeń, poprawności wykonania doświadczeń, obecności, sprawozdań oraz aktywności na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Man, Barbara Pytel
Prowadzący grup: Dariusz Man, Barbara Pytel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)