Podstawy biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.5-PB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy biologii |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: |
I rok Biologia I stopnia, stacjonarne, semestr 01 (2024/2025-Z) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Biologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 01 |
Profil kształcenia: | Studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Brak |
Literatura uzupełniająca: | Brak |
Nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe ‒ udział w wykładach: 15 × 2 h = 30 h ‒ udział w zajęciach konwersatoryjnych: 15 × 1 h = 15 h - -przygotowanie przeprowadzenia egzaminu/zaliczenia oraz zaliczenia laboratoriów lub konwersatoriów, spotka-nia indywidualne prowadzącym: 30h Razem: 75 h = 3 p. ECTS Praca własna studenta ‒ przygotowanie do konwersatoriów: 25 h Razem 25 h = 1 p. ECTS |
Założenia: | Przedmiot wprowadzający do studiowania bardziej zaawansowanej wiedzy z zakresu nauk biologicznych. Rozszerzenie i zaktualizowanie wiedzy biologicznej ze szkoły średniej na poziomie rozszerzonym. |
Skrócony opis: |
Prowadzący: dr M. Mazur Cele przedmiotu W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami biologicznymi z zakresu metodologii badań przyrodniczych, ewolucjonizmu, ekologii i ochrony przyrody. Celem kursy jest rozszerzenie zagadnień z zakresu szkoły średniej oraz wprowadzenie nowych elementów w kontekście przedmiotów jakie będą realizowane w dalszym toku studiów. |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładu 1) Metodologia nauk biologicznych, metoda naukowa 2) Poziomy organizacji biologicznej 3) Struktura i funkcjonowanie biocenoz 4) Sukcesja biologiczna 5) Pojęcie gatunku i populacji 6) Fizyka ekosystemu, obieg materii i energii 7) Wstęp do systematyki organizmów, nazewnictwo biologiczne 8) Wstęp do ewolucjonizmu, dobór naturalny i specjacja 9) Morfologia ewolucyjna 10) Prawidłowości ewolucji 11) Pochodzenie i rozwój zwierząt 12) Pochodzenie i rozwój roślin 13) Podstawy zoogeografii 14) Różnorodność biologiczna 15) Wyszukiwanie i ocena wiarygodności informacji biologicznych B. Problematyka konwersatoriów Metody badawcze we współczesnej biologii Metodologia badań ekologicznych Ewolucjonizm a kreacjonizm. Dowody potwierdzające teorię ewolucji. Historia życia na Ziemi. Filogeneza układu narządów u kręgowców – pokrycie ciała, szkielet. Filogeneza układu narządów u kręgowców – układ pokarmowy, układ krążenia, układ oddechowy. Filogeneza układu narządów u kręgowców – układ nerwowy i narządy zmysłów oraz układ moczowo-płciowy. Historia ewolucyjna Homo sapiens. Zagadnienia z ewolucji populacji. Mechanizmy ewolucji Charakterystyka biomów lądowych w powiązaniu z czynnikami abiotycznymi – las tropikalny, sawanna, pustynia, zarośla twardolistne, las mezofilny, tajga, tundra, pustynia lodowa (rozmieszczenie na Ziemi). Charakterystyka biomów wodnych: strumienie, rzeki, estuaria, jeziora, mokradła, morza i oceany – czynniki abio-tyczne, organizmy charakterystyczne. Metody pomiaru różnorodności biologicznej. Gatunki dominujące, zwornikowe, założycielskie Sukcesja ekologiczna Cykle biogeochemiczne Zmiany klimatyczne na Ziemi w przeszłości i obecnie. Dynamika populacji ludzkiej na przestrzeni ostatnich 300-400 lat. Struktura populacji ludzkiej. Teoretyczne granice populacji ludzkiej. Formy ochrony przyrody, podstawy prawa ochrony przyrody |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Campbell & Reece, 2013. Biologia. Wyd. Rebis Charles J. Krebs, 2011. Ekologia. PWN Douglas J. Futuyma, 2005. Ewolucja. Wyd. UW A.2. studiowana samodzielnie przez studenta jw. oraz dodatkowa, zależna od przydzielonej tematyki B. Literatura uzupełniająca Weiner J., 2006. Życie i ewolucja biosfery. PWN Weiner J., 2006. Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny. PWN Artykuły naukowe i popularnonaukowe uzależnione od poruszanych zagadnień. |
Efekty uczenia się: |
K_W11 przedstawia źródła zmienności organizmów oraz czasowe i przestrzenne uwarunkowania różnorodności biologicznej P6S_WG K_W13 przedstawia historyczne i współczesne przyczyny zróżnicowania flory i fauny oraz podstawy regionalizacji przyrodniczej Ziemi P6S_WG K_W14 wyjaśnia podstawowe reguły i opisuje mechanizmy funkcjonowania życia na poziomie populacji, biocenozy i ekosystemu P6S_WG K_W17 definiuje ogólne zasady oraz wymienia i wyjaśnia metody i formy ochrony przyrody P6S_WG K_W19 opisuje zasady hierarchicznej organizacji życia, od cząsteczki po biosferę i stosuje pojęcia niezbędne dla ich zrozumienia i opisu P6S_WG K_W20 interpretuje elementarne zasady klasyfikacji i nomenklatury organizmów oraz wymienia główne grupy systematyczne P6S_WG K_W22 opisuje podstawowe koncepcje teorii ewolucji P6S_WG K_U03 posługuje się biologiczną literaturą naukową w języku ojczystym P6S_UK K_U04 czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane naukowe teksty biologiczne w języku angielskim P6S_UK K_U05 samodzielnie wyszukuje i korzysta z dostępnych źródeł informacji biologicznej, w tym ze źródeł elektronicznych P6S_UW K_U09 dokonuje syntezy danych pochodzących z różnych źródeł i wyciąga na tej podstawie wnioski P6S_UO K_K01 wykazuje zainteresowanie podstawowymi zjawiskami i procesami przyrodniczymi, w szczególności biologicznymi, rozumiejąc potrzebę ciągłego kształcenia się P6S_KK K_K04 przyjmuje krytyczną postawę w stosunku do informacji upowszechnianych w mediach, szczególnie w zakresie nauk przyrodniczych P6S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia • wykład: egzamin • konwersatorium: zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia • wykład: test sprawdzający • konwersatorium: oceny cząstkowe za prezentacje, esej, streszczenie artykułu naukowego C. Podstawowe kryteria W: zaliczenie testu z wynikiem większym niz 60% prawidłowych odpowiedzi K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Miłosz Mazur | |
Prowadzący grup: | Miłosz Mazur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.