Biochemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7-S5-4-01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biochemia |
Jednostka: | Instytut Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowe cele przedmiotu: Poznanie funkcjonowania organizmu na poziomie molekularnym Gruntowne zrozumienie poruszanych zagadnień poprzez rozwiązywanie zadań problemowych na zajęciach seminaryjnych Uzmysłowienie studentom, że procesy chemiczne zachodzące w organizmach żywych są takie same jak w probówce, różnią się tylko stopniem złożoności i precyzyjną regulacją Poznanie podstawowych metod stosowanych w analizie najważniejszych grup związków występujących w organizmach żywych oraz wybranych procesów biochemicznych Zapewnienie podstaw do zrozumienia zagadnień poruszanych w dalszym toku studiów, takich jak mechanizmów działania oraz metabolizmu leków i innych substancji egzogennych, działania organizmu w stanach fizjologicznych i patologicznych Wyrobienie w studentach nawyku samokształcenia |
Pełny opis: |
Wykład i seminarium: Woda jako środowisko reakcji biochemicznych, pH, dysocjacja, roztwory buforowe, związki organiczne występujące w organizmach żywych, grupy funkcyjne i ich reaktywność Budowa i właściwości aminokwasów i peptydów. Budowa i funkcje białek. Metody oczyszczania białek. Metody ustalania struktury białek. Enzymy: mechanizm działania, kinetyka, rodzaje inhibicji. Metody oznaczania aktywności enzymów. Metabolizm węglowodanów – pojęcia i struktury podstawowe, glikoliza i cykl Krebsa. Metabolizm węglowodanów – cykl pentozowy, glukoneogeneza, metabolizm glikogenu i jego regulacja. Reakcje utleniania-redukcji w układach biologicznych, łańcuch oddechowy, fosforylacja oksydacyjna. Metabolizm lipidów – β-oksydacja i biosynteza kwasów tłuszczowych, biosynteza terpenów i sterydów. Błony biologiczne – biosynteza składników błon komórkowych, budowa i dynamika błony komórkowej, procesy transportu membranowego. Katabolizm białek, degradacja aminokwasów, cykl mocznikowy, biosynteza aminokwasów. Metabolizm porfiryn i nukleotydów. Integracja i regulacji procesów metabolicznych, mechanizmy przekazywania sygnałów w komórce. Budowa kwasów nukleinowych, przepływ informacji genetycznej – replikacja i naprawa DNA, synteza i splajsing RNA, Biosynteza białek, kierowanie do organelli, sekwencje sygnałowe Kontrola ekspresji genów u prokariotów i eukariotów, koncepcja operonu. Biochemia wybranych procesów fizjologicznych – transport tlenu, skurcz mięśni, odbieranie bodźców ze środowiska. Leki jako modyfikatory metabolizmu. Laboratorium: 1. Dializa 2. Oznaczanie punktu izoelektrycznego glicyny i kazeiny 3. Rozdział białek przy użyciu chromatografii jonowymiennej na DEAE-Sefarozie 4. Ilościowe oznaczanie glutationu (GSH) w wątrobie 5. Wyznaczanie stałej Michaelisa dla reakcji hydrolizy sacharozy katalizowanej przez inwertazę drożdży 6. Właściwości chemiczne cukrów 7. Wyznaczanie liczb właściwych tłuszczów 8. Oznaczanie stężenia cholesterolu całkowitego i glukozy w surowicy krwi metodą enzymatyczną 9. Otrzymywanie lecytyn z żółtka jaja i badanie ich właściwości 10. Izolacja i badanie kwasów nukleinowych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Berg, J. L. Tymoczko, L. Stryer, G. J. Gatto, Biochemia, wyd. VIII, PWN, Warszawa, 2018. 2. V. W. Rodwell, D.A. Bender, K.M. Botham, P.J. Kennelly, P.A. Weil, Biochemia Harpera, wyd. VII, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2018. 3. L. Kłyszejko-Stefanowicz, Ćwiczenia z biochemii, PWN, Warszawa, 2005. Literatura uzupełniająca: 1. D. Voet, J. G. Voet, Biochemistry, John Wiley& Sons, 4 ed., New York, 2011. (materiały elektroniczne dostępne na stronie: http://bcs.wiley.com/he-bcs/Books?action=index&itemId=0470570954&bcsId=6123) 2. J. L. Tymoczko, J. M. Berg, L. Stryer, Biochemia: krótki kurs, wyd. I, PWN, Warszawa, 2013. 3. D. Steinhilber, M. Schubert-Zsilavecz, H. J. Roth, Chemia medyczna: cele leków, substancje czynne, biologia chemiczna, MedPharm Polska, Wrocław, 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy i funkcji składników organicznych komórki (białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów, hormonów i witamin). (A.W8, A.W9) 2. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy błon biologicznych, rodzajów transportu błonowego wybranych związków chemicznych. (A.W10) 3. Zna podstawy bioenergetyki komórki (budowa mitochondrium, łańcuch oddechowy, fosforylacja oksydacyjna). (A.W12) 4. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą wybranych szlaków metabolicznych, podaje przykłady współzależności metabolicznych oraz mechanizmów regulacji metabolizmu i wpływu leków na te procesy. (A.W6, A.W11, A.W12) Umiejętności: 1. Wykrywa i oznacza białka, kwasy nukleinowe, węglowodany, lipidy, hormony i witaminy. (A.U7) 2. Analizuje wpływ wybranych czynników na przebieg procesów fizjologicznych, dokonuje oceny wpływu leków i substancji toksycznych na te procesy. (A.U8) 3. Wyznacza parametry kinetyczne reakcji enzymatycznych, dobiera metodę analityczną do monitorowania przebiegu reakcji enzymatycznej A.U10 4. Posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym: wirówką, spektrofotometrem, pH-metrem. (A.U9) 5. Wykonuje podstawowe techniki separacyjne makrocząsteczek: chromatografię kolumnową i elektroforezę żelową. (A.U9) Postawy: 1. Rozumie przenikanie się dyscyplin we współczesnej nauce – konieczność szerokiego spojrzenia i współpracy specjalistów z wielu dyscyplin. (B.K3) 2. Dostrzega szybki postęp wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się. (B.K1) 3. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i innych. (A.K1, A.K3) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: 1. Wykład z prezentacją multimedialną i animacjami komputerowymi 2. Rozwiązywanie zadań 3. Ćwiczenia laboratoryjne 4. Konsultacje Formy zaliczenia: Wykład: egzamin pisemny testowy. Konwersatorium: 2 kolokwia i rozwiązywanie zadań. Laboratorium: Wykonanie 10 ćwiczeń, napisanie 10 sprawdzianów (wejściówek), napisanie 10 sprawozdań. Kryteria zaliczenia: Wykład: uzyskanie co najmniej 60% liczby punktów na egzaminie. Konwersatorium: uzyskanie co najmniej 60% z sumarycznej liczby punktów z dwóch kolokwiów. Laboratorium: wykonanie wszystkich doświadczeń, uzyskanie co najmniej 60% sumarycznej liczby punktów ze sprawdzianów, sprawozdań oraz za postawę i sprawność techniczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CL
WT SEM
ŚR WYK
CZ PT CL
CL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia Laboratoryjne, 45 godzin
Egzamin
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Wojtasek | |
Prowadzący grup: | Bożena Frąckowiak-Wojtasek, Hubert Wojtasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia Laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Egzamin - Egzamin Seminarium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CL
WT SEM
ŚR WYK
CZ PT CL
CL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia Laboratoryjne, 45 godzin
Egzamin
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Wojtasek | |
Prowadzący grup: | Bożena Frąckowiak-Wojtasek, Hubert Wojtasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia Laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Egzamin - Egzamin Seminarium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.