Zajęcia fakultatywne 6: Od molekuły do półki apteki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7-S5-6-F1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne 6: Od molekuły do półki apteki |
Jednostka: | Instytut Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 6 |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Wiedza z kursu fiziologii, mikrobiologii, chemii ogólnej i nieorganicznej, chemii analitycznej, organicznej i fizycznej, szczególnie w aspekcie rozpuszczalności, formy chemicznej (kwasy, zasady, sole), właściwości polimerów (polietylen, polipropylen, poli(chlorek winylu), pH, hydroliza, nazewnictwo i klasyfikacja substancji pomocniczych. Elementarne zasady technologii postaci leków I |
Skrócony opis: |
Cele: C1 Zdobycie niezbędnej wiedzy z zakresu procesu powstawania leku, funkcji substancji pomocniczych oraz ich klasyfikacja, zasadami technologii leków C2 Rozpoznawanie rodzajów niekorzystnych zmian w produkcie leczniczym C3 Poznanie opakowań do leków, charakterystyk materiałów do wytwarzania opakowań C4 Znajomość Dobrej Praktyki Wytwarzania w wytworni farmaceutycznej C5. Zapoznanie z zasadami trwałości leków (chemiczną, fizyczną i mikrobiologiczną) |
Pełny opis: |
S01 Etapy procesu powstania leku innowacyjnego oraz generycznego S02 Fazy badań klinicznych. Definicje badania klinicznego (lek badany, placebo, produkt leczniczy itd) L03 Role substancji pomocniczych w postaciach leków: substancje izotonizujące, buforujące, konserwujące, rozpuszczalniki, korygujące pH, przeciwutleniacze. Obliczenie osmolarności roztworów, doprowadzenie do izotonii roztworów hipoosmotycznych, miliekwiwalenty w obliczeniach stężeń roztworów podawanych pozajelitowo. Badanie odczynu kropli do oczu oraz leków pozajelitowych L04 Role substancji pomocniczych w postaciach leków: emulgatory, woski, substancje zwiększające lepkość, podłoże maściowe. Obliczenie równowagi hydrofilowo-lipofilowej. Sporządzanie emulsji. L05 Rodzaje niekorzystnych zmian w produkcie leczniczym (trwałość fizyczna, trwałość mikrobiologiczna) Wpływ substancji pomocniczych na fizyczną trwałość półstałych postaci leków. Sporządzanie kremów L06 Rodzaje niekorzystnych zmian w produkcie leczniczym (trwałość chemiczna, hydroliza, utlenienie, fotoliza, interakcje między składnikami produktu). Oznaczanie procesu śmietanowania układów emulsyjnych przez wysolenie S07. Opakowania. Rodzaje opakowań do leków. Zalety i wady opakowań ze szkła i tworzyw sztucznych Kluczowe zagadnienia Dobrej Praktyki Wytwarzania w wytworni farmaceutycznej S08 Opieka farmaceutyczna – charakterystyka zagadnienia i rys historyczny Usługi opieki farmaceutycznej w Polsce i innych państwach Europy |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Sznitowska M (red.).: Farmacja stosowana. PZWL, Warszawa 2017 2.Technologia postaci leków.Materiały do zajęć praktycznych. Pod red. naukową J. Pluta/ Wrocłw 2017. 3. Farmakopea Polska VI, PTFarm, Warszawa 2002. 4. Merks P. Opieka farmaceutyczna od zdefinowania pojęcia do mechanizmów realizacji na przykładzie Wielkiej Brytanii, 2018 Literatura uzupełniająca 1. Jachowicz R. (red). Farmacja praktyczna. PZWL. Warszаwa 2017 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W zakresie wiedzy student zna i rozumie: EKW1 produkty lecznicze, substancje lecznicze i substancje wykorzystywane do wytwarzania leków, technologię farmaceutyczną, skutki działania substancji i produktów leczniczych na organizm człowieka 1.1.3) EKW2 zasady sprawowania opieki farmaceutycznej 1.1.7) EKW3 strukturę farmakopei oraz jej znaczenie dla jakości substancji i produktów leczniczych C.W5. EKW4 trwałość podstawowych substancji leczniczych i możliwe reakcje ich rozkładu oraz czynniki wpływające na ich trwałość C.W8. EKW5 metody poszukiwania nowych substancji leczniczych C.W13. EKW6 właściwości fizykochemiczne i funkcjonalne podstawowych substancji pomocniczych stosowanych w technologii postaci leku C.W15. EKW7 nazewnictwo, skład, strukturę i właściwości poszczególnych postaci leku C.W25 EKW8 zasady Dobrej Praktyki Wytwarzania okreslonej w przepisach wydanych na podstawie art. 39 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 wrzesnia 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 944, z późn. zm.), w tym zasady dokumentowania procesów technologicznych C.W33. EKW9 czynniki wpływające na trwałość postaci leku oraz metody badania ich trwałości C.W35. EKW10 polimery biomedyczne oraz wielkoczasteczkowe koniugaty substancji leczniczych i ich zastosowanie w medycynie i farmacji C.W47. EKW11 ideę opieki farmaceutycznej oraz pojęcia związane z opieką farmaceutyczną, w szczególności odnoszące się do problemów i potrzeb związanych ze stosowaniem leków E.W8. EKW12 zagrożenia związane z samodzielnym stosowaniem leków przez pacjentów E.W15. EKW13 historię aptekarstwa i zawodu farmaceuty oraz kierunki rozwoju kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu farmaceuty, a także światowe organizacje farmaceutyczne i inne organizacje zrzeszające farmaceutów E.W27. EKW14 zasady promocji zdrowia, jej zadania oraz rolę farmaceuty w propagowaniu zdrowego stylu życia E.W30. Umiejętności W zakresie umiejętności student potrafi: EKU1 sporządzać leki i oceniać ich jakość 1.2.1) EKU2 prowadzić badania chemiczne, farmaceutyczne, farmakologiczne, toksykologiczne oraz badania skuteczności i bezpieczeństwa substancji i produktów leczniczych 1.2.3) EKU3 wykorzystywać swoją wiedzę i umiejętności na rzecz pacjenta, w celu wspomagania i nadzorowania procesów związanych ze stosowaniem leków w terapii, diagnostycei profilaktyce chorób 1.2.5) EKU4 udzielać porad farmaceutycznych i prowadzić opiekę farmaceutyczną 1.2.6) EKU5 inspirować proces uczenia się innych osób 1.2.9) EKU6 komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą 1.2.11) EKU7 krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko 1.2.12) EKU8 korzystać z farmakopei, wytycznych oraz literatury dotyczacej oceny jakościsubstancji do użytku farmaceutycznego oraz produktu leczniczego C.U4. EKU9 wykonywać leki recepturowe, dobierać opakowania oraz określać okres przydatności leku do użycia i sposób jego przechowywania C.U16. EKU10 oceniać właściwości funkcjonalne substancji pomocniczych do użytku farmaceutycznego C.U19. EKU11 wyszukiwać informacje naukowe dotyczące substancji i produktów leczniczych C.U34. EKU12 planować, organizować i prowadzić opiekę farmaceutyczną E.U5. EKU13 brać udział w działaniach na rzecz promocji zdrowia i profilaktyki E.U26. EKU14 przeprowadzać krytyczną analizę publikacji dotyczących skuteczności, bezpieczeństwa i aspektów ekonomicznych farmakoterapii oraz publikacji dotyczących praktyki zawodowej i rynku farmaceutycznego E.U28. EKU15 porozumiewać się z pacjentami i personelem systemu ochrony zdrowia w jednym z języków obcych na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego E.U32. Kompetencje społeczne (postawy) W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: EKK1 nawiązywania relacji z pacjentem i współpracownikami opartej na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu 1.3.1) EKK2 przestrzegania tajemnicy dotyczącej stanu zdrowia, praw pacjenta oraz zasad etyki zawodowej 1.3.4) EKK3 propagowania zachowań prozdrowotnych 1.3.7) EKK4 korzystania z obiektywnych źródeł informacji 1.3.8) EKK5 formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej 1.3.9) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne M1 Wykład, pogadanka wstępna, pogadanka jako metoda służąca do opracowania nowego materiału i pogadanka utrwalająca. M2 Seminarium M3 Dyskusja dydaktyczna M4 Metoda pokazu M5 Praca laboratoryjna M6 Prezentacja multimedialna, projekt realizowany przez studentów M7 Metoda „burzy mózgów" Zaliczenie z oceną. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach wszystkich rodzajów (wykłady, seminaria, ćwiczenia labolatoryjne itd), aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji multimedialnej w terminie wyznaczonym harmonogramem zajęć, sprawozdanie z ćwiczeń. Próg zaliczeniowy to 60%. Ocenę końcową ustala się na podstawie procentowej liczby uzyskanych punktów, w tym prezentacja multimedialna – 50% oceny końcowej, aktywny udział w zajęciach – 25% oceny końcowej, 25% - sprawozdania. Oceny: dostateczny (3.0); dostateczny plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry (5,0) otrzymują ci studenci, którzy uzyskali odpowiednio co najmniej 60%, 68%, 76%, 84%, 92% sumarycznej liczby punktów. Ocena formująca OF1 odpowiedź ustna OF2 aktywność na zajęciach OF3 prezentacja multimedialna OF4 sprawozdania Ocena podsumowująca (koncowa) - średnia wszystkich ocen |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
SEM
SEM
SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marietta Białoń, Nataliia Hudz | |
Prowadzący grup: | Nataliia Hudz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
SEM
SEM
SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marietta Białoń, Nataliia Hudz | |
Prowadzący grup: | Nataliia Hudz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.