Biotechnologia farmaceutyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7-S5-8-05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biotechnologia farmaceutyczna |
Jednostka: | Instytut Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Farmacja |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | VIII |
Profil kształcenia: | praktyczny |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Skrócony opis: |
Cele C1 Poznanie technik i metod biotechnologicznych produkcji leków ze szczególnym uwzględnieniem procesów biosyntezy, biotransformacji, fermentacji oraz technologii rekombinowanego DNA. C2 Poznanie technik i metod hodowli komórek prokariotycznych i eukariotycznych oraz technologii hybrydoma do otrzymywania biofarmaceutyków i antybiotyków. Poznanie wpływu zastosowania różnych systemów ekspresyjnych i modyfikacji białek na ich właściwości terapeutyczne. |
Pełny opis: |
Wykład W01 Biotechnologia farmaceutyczna – dziedziny, perspektywy, produkty otrzymywane metodami biotechnologicznymi. Wybrane szczepy drobnoustrojów przemysłowych. Bakterie gramdodatnie i gramujemne, bakterie kwasu mlekowego, enzymy bakteryjne, antybiotyki. Promieniowce, drożdże, grzyby strzępkowe i ich znaczenie w biotechnologii farmaceutycznej W02 Metody pozyskiwania i ulepszanie szczepów produkcyjnych (screening, mutageneza, fuzja protoplastów). W03 Hodowle komórek ssaków i komórek roślinnych, hodowle pierwotne, prawidłowe i nowotworowe, hybrydomy, warunki hodowli, hodowle zawiesinowe, adherentne, przestrzenne, na nośnikach, hodowle tkankowe i narządowe W04 Porównanie systemów komórkowych w produkcji leków, specyficzne wymagania wzrostowe W05 Modele in vitro i in vivo. Testy cytotoksyczności. Testy farmakologiczne W06 Metabolity pierwotne i wtórne, metody optymalizacji procesu biosyntezy metabolitów wtórnych W07 Regulacja ekspresji genów u organizmów eukariotycznych oraz prokariotycznych W08 Strategie inżynierii genetycznej, technologia rekombinacji DNA, transdukcja i transformacja, wektory, znaczenie genów markerowych. Poprawianie właściwości terapeutycznych i farmakokinetycznych biofarmaceutyków przez modyfikacje ich struktury W09 Rekombinowane leki białkowe, wytwarzanie przeciwciał monoklonalnych, immunologiczne terapie przeciwnowotworowe. Produkcja szczepionek. W10 Otrzymywanie czynników wzrostu i hormonów. Otrzymywanie czynników trombolitycznych i angiogennych. W11 Cele i charakterystyka procesów biotechnologicznych, czynniki biologiczne w procesach biotechnologicznych W12 Hodowla szczepów w bioreaktorach- warunki fizyczne i chemiczne w przebiegu procesu biosyntezy, zachowanie warunków sterylności W13 Technologia bioprocesów, kontrola parametrów procesu biosyntezy, charakterystyka podłóż wzrostowych, metody optymalizacji procesów biotechnologicznych, oczyszczanie produktów W14 Optymalizacja bioprocesów, wybrane przykłady syntezy antybiotyków, otrzymywanie antybiotyków półsyntetycznych, antybiotyki betalaktamowe, tetracykliny, antybiotyki polipeptydowe (bakteriocyny). W15 Procesy biotransformacji. Biokatalizatory i enzymy i ich zastosowanie Laboratorium Laboratoria opierają się na wykorzystaniu umiejętności samodzielnej pracy studenta, pracy w parach oraz grupowego opracowywania otrzymanych wyników. Student zapoznaje się z podstawowymi materiałami i sprzętem laboratoryjnym wykorzystywanym w prowadzeniu hodowli komórkowej (butelki, szalki i kolby stożkowe do hodowli, płytki wielodołkowe), a także z obsługą fotobioreaktora, komory laminarnej, homogenizatora ultradźwiekowego i spektrofotometru. Praca studenta opiera się na zapoznaniu z mikroorganizmami użytecznymi dla celów biotechnologicznych, na przykładzie cyjanobakterii, które są naturalnym źródłem białek, naturalnych barwników i bioaktywnych związków o istotnym potencjale farmakologicznym. Student zakłada hodowlę cyjanobakterii, ocenia zdolność cyjanobakterii do biotransformacji wybranych związków chemicznych, a także wyodrębnia i oznacza produkty biotransformacji. Student ocenia także wpływ ekstraktów pozyskanych z dezintegrowanych komórek cyjanobakterii pod kątem aktywności przeciwutleniającej i przeciwdrobnoustrojowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Oliver Kayser, Rainer Muller. Biotechnologia farmaceutyczna PZWL, 2003 2. Oliver Kayser. Podstawy biotechnologii farmaceutycznej Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006 3. Aleksander Chmiel. Biotechnologia, podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN ostatnie wydanie Literatura uzupełniająca 1. Hodowla komórek i tkanek pod red. Stanisławy Stokłosowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: EKW1 potencjał produkcyjny żywych komórek i organizmów oraz możliwości jego regulacji metodami biotechnologicznymi C.W16 EKW2 warunki hodowli żywych komórek i organizmów oraz procesy wykorzystywane w biotechnologii farmaceutycznej wraz z oczyszczaniem otrzymywanych substancji leczniczych C.W17 EKW3 metody i techniki zmiany skali oraz optymalizacji parametrów procesu w biotechnologii farmaceutycznej C.W18 EKW4 podstawowe grupy, właściwości biologiczne i zastosowania biologicznych substancji leczniczych C.W19 EKW5 postacie biofarmaceutyków i problemy związane z ich trwałością C.W20 EKW6 podstawowe szczepionki, zasady ich stosowania i przechowywania C.W21 EKW7 nowe osiągnięcia w obszarze badań nad lekiem biologicznym i syntetycznym C.W24 Umiejętności W zakresie umiejętności absolwent potrafi: EKU1 analizować etapy i parametry procesu biotechnologicznego C.U12 EKU2 dokonywać oceny jakości i trwałości substancji leczniczej otrzymanej biotechnologicznie i proponować jej specyfikację C.U13 EKU3 wykonywać preparaty w warunkach aseptycznych i wybierać metodę wyjaławiania C.U20 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne Wykład M1 metody podające – wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny M2 metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne (metoda obserwacji, ćwiczenia praktyczne, stadium przypadku, analiza wyników badań związanych z hodowlą komórkową, metody eksponujące: pokaz, metoda klasyczna problemowa, dyskusja) Ocena formująca OF1 obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć /aktywność na zajęciach OF2 raporty z ćwiczeń laboratoryjnych Ocena podsumowująca OP1 średnia ważona z ocen formujących OP2 test końcowy Warunki zaliczenia Wykład: zaliczenie w formie testu pisemnego z oceną Laboratorium: zaliczenie z oceną Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie prawidłowo wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych i wypełnionych protokołów z ćwiczeń, ciągłej oceny bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności studentów. Zdanie testu końcowego. Ocenę końcową ustala się na podstawie procentowej liczby punktów uzyskanych z zajęć laboratoryjnych. Do oceny brane są pod uwagę punkty uzyskane za wykonanie ćwiczenia, aktywność na zajęciach, raporty z ćwiczeń oraz sprawdzian wiedzy (test końcowy). % punktów: ocena 95-100 bardzo dobra (5,0) 90-94 plus dobra (4,5) 80-89 dobra (4,0) 70-79 plus dostateczna (3,5) 60-69 dostateczna (3,0) <60 niedostateczna (2,0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CL
CL
CL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia Laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marietta Białoń, Jacek Lipok | |
Prowadzący grup: | Jacek Lipok, Beata Żyszka-Haberecht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia Laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CL
CL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia Laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Żyszka-Haberecht | |
Prowadzący grup: | Beata Żyszka-Haberecht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia Laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.