Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawa człowieka i system ich ochrony

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.11-PCS
Kod Erasmus / ISCED: 10.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prawa człowieka i system ich ochrony
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Wybrane artykuły naukowe i glosy poświęcone problematyce praw człowieka.

Skrócony opis:

1. Analiza podstawowych zasad oraz wolności i praw jednostki w oparciu o doktrynę i orzecznictwo.

2. Zapoznanie z teorią i praktyką dotyczącą ochrony wolności i praw jednostki.

3. Zapoznanie z działalnością organów ochrony i środków ochrony wolności i praw jednostki.

Pełny opis:

Wykłady:

I. Metodologia i przedmiot praw człowieka

• Stadia myślenia o prawach człowieka

• Współczesne pojęcie praw człowieka

• Podstawowe pojęcia: wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela

• Generacje praw człowieka;

• Kategorie praw człowieka;

• Ochrona praw człowieka: w znaczeniu wąskim i szerokim; uprzednia i na-stępcza;

• System ochrony praw człowieka: krajowy, ponadnarodowy, międzynaro-dowy (regionalny i uniwersalny)

II. System ochrony wolności i praw człowieka i obywatela w Konstytucji Rzeczy-pospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

• Geneza i systematyka Rozdziału II Konstytucji RP

• Zasady przewodnie statusu jednostki: godność, wolność, równość

• Horyzontalne i wertykalne obowiązywanie wolności i praw

III. System ochrony wolności i praw człowieka i obywatela w Konstytucji Rzeczy-pospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

• Podmioty wolności i praw

• Zakres przedmiotowy wolności i praw

• Granice w korzystaniu z wolności i praw

IV. Konstytucyjne środki ochrony wolności i praw w Polsce

• Prawo do sądu

• Instancyjność postępowania sądowego

• Prawo do odszkodowania

• Prawo składania petycji, skarg i wniosków

• Prawo do wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Praw Obywatelskich

• Prawo do indywidualnej skargi konstytucyjnej

V. Pozakonstytucyjne środki ochrony wolności i praw w Polsce

• Urząd Ochrony Danych Osobowych

• Instytut Pamięci Narodowej

• Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu

• Rzecznik Praw Ubezpieczonych

• Ochrona praw konsumentów

VI. Skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka

• Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności

• Protokół nr 14 i inne Protokoły Dodatkowe do Konwencji

• Rada Europy

• Art. 34 i 35 Konwencji

• Prawo do skargi jako najważniejszy element systemu ochrony

• Warunki dopuszczalności skargi: kryteria formalne, proceduralne podstawy niedopuszczalności, podstawy niedopuszczalności odnoszące się do wła-ściwości Trybunału, niedopuszczalność oparta na meritum sprawy

• Formularz skargi

VII. Wykonywanie wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka

• Art. 46 Konwencji

• Komitet Ministrów

• Departament Wykonywania Wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka

• Program Działań Rządu ws. Wykonywania wyroków Europejskiego Trybu-nału Praw Człowieka wobec Rzeczypospolitej Polskiej

• Podkomisja sejmowa ds. wykonywania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka

• Teoria a praktyka

Ćwiczenia:

1. Wprowadzenie do przedmiotu

• Program wykładów i ćwiczeń

• Koncepcja „systemu ochrony praw człowieka”

• Źródła i literatura przedmiotu

• Metoda – case study według IESE Business School: Problem, Kryteria, Op-cje, Analiza, Decyzja, Plan działania

2. Case study – godność człowieka, prawna ochrona życia – 15 października, 22 października

• Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 30 września 2008 r. sygn. akt K 44/07

3. Case study – wolności i prawa osobiste

• Nietykalność osobista – art. 41 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt SK 5/02

• Prawo do prywatności i prawo do ochrony danych osobowych – art. 47 i 51 Konstytucji RP – Wyrok TK z 20 stycznia 2015 r. sygn. akt K 39/12

• Wolność religii – art. 53 Konstytucji RP – Wyrok TK z 6 października 2015 r. sygn. akt

4. Case study – wolności i prawa polityczne

• Wolność pokojowych zgromadzeń – art. 57 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt K 21/05

• Wolność zrzeszania się – art. 59 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt K 26/98

• Prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej – art. 61 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt K 38/01

5. Case study – wolności i prawa społeczne

• Prawo do własności – art. 64 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt P 11/98

• Prawo do ochrony zdrowia – art. 68 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt K 14/03

• Ochrona praw dziecka – art. 72 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt K 18/02

6. Case study – wybranych orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

7. Case study – wybranych orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

Literatura:

• Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M., Wieruszewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Zakamycze 2003.

• Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M., Prawa człowieka, Warszawa 2019.

• Gronowska B., Jasudowicz T., Balcerzak M., Lubiszewski M., Mizerski R., Prawa człowieka i ich ochrona. Podręcznik dla studentów prawa i admini-stracji, Toruń 2005.

• Hołda J., Hołda Z., Ostrowska D., Rybczyńska J.A., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011.

• Jabłoński M., Jarosz-Żukowska S., Prawa człowieka i system ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2010.

• Kuźniar R., Prawa człowieka. Prawo, instytucja, stosunki międzynarodowe, Warszawa 2000, 2002

• Łopatka A., Jednostka. Jej prawa człowieka, Warszawa 2002.

• Mazurek F.J. Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Lublin 2001.

• Orzeszyna K., Skwarzyński M., Tabaszewski T., Prawo międzynarodowe praw człowieka, Warszawa 2020.

• Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, red. L. Wiśniew-ski, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.

K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.

K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.

Umiejętności:

K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.

K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa.

K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.

K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną

Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru

Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru

Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną

Kryteria:

5 punktów – dst

6 punktów – dst+

7 punktów – db

8 punktów – db+

9-10 punktów – bdb

I wielokrotności.

Praktyki zawodowe:

Dla studentów zainteresowanych praktyczną stroną wiedzy istnieje możliwość odbycia wizyt studyjnych w konstytucyjnych organach państwa (Sejm, Senat, ministerstwa, Sąd Najwyższy, Trybunał Konstytucyjny itp.).

Ponadto studenci mogą odbyć praktyki zawodowe w wybranych ministerstwach i instytucjach zajmujących się ochroną praw człowieka.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-2 (2025-04-29)