Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.6-A-Pp
Kod Erasmus / ISCED: 10.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Plan zajęć II rok Administracji I st. sem. zimowy studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami psychologii oraz mechanizmami funkcjonowania psychicznego człowieka w społeczeństwie. Znajomość procesów psychicznych i właściwości psychologicznych umożliwi studentom zrozumienie zachowania się ludzi w różnych sytuacjach, co w znacznym stopniu zwiększa szanse na osiągnięcie sukcesu w życiu zawodowym i osobistym. Poznanie reguł spostrzegania społecznego oraz wybranych umiejętności interpersonalnych powinno przyczynić się do większej skuteczności własnych działań w relacjach prywatnych i instytucjonalnych.

Pełny opis:

•Psychologia jako nauka. Podstawowe dziedziny psychologii. Kierunki w psychologii: psychoanaliza, behawioryzm, psychologia poznawcza, psychologia humanistyczna.

•Właściwości psychologiczne jako wyznaczniki funkcjonowania człowieka. Podstawowe procesy psychiczne : procesy poznawcze (percepcja, pamięć, myślenie). Emocje i motywacja. Wpływ emocji i motywacji na działanie. Konflikty motywacyjne.

•Stres i frustracja. Sytuacje trudne i sposoby reagowania na frustrację. Następstwa stresu. Odporność na stres. Sposoby radzenia sobie ze stresem.

•Osobowość. Koncepcje cech i typów osobowości. Temperament, typologia Kretschmera. Pojecie inteligencji.

•Model kompetencji społecznych. Aspekty kompetencji społecznych (poznawczy, motywacyjny i behawioralny). Inteligencja emocjonalna.

•Spostrzeganie innych ludzi – podstawowe zasady. Spostrzeganie innych ludzi – podstawowe zasady. Rozumienie sytuacji społecznych (kontekst, komunikaty werbalne i niewerbalne). Stereotypy i uprzedzenia. Atrakcyjność interpersonalna. Umiejętność autoprezentacji.

•Asertywność w komunikacji interpersonalnej i działaniu. Reguły asertywnej komunikacji. Zasady zachowań asertywnych w sytuacjach społecznych. Prawa osobiste i wymogi roli społecznej.

•Rozwiązywanie konfliktów. Istota konfliktów interpersonalnych. Tradycyjne sposoby rozwiązywania

konfliktów. Zniekształcenia w spostrzeganiu siebie i innych ludzi w sytuacji konfliktowej. Zasady

konstruktywnego rozwiązywania konfliktów wg D. Johnsona

•Umiejętność wywierania wpływu na ludzi. Mechanizmy wywierania wpływu. Manipulacje społeczne i sposoby obrony przed niepożądanym wpływem.

Literatura:

Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk 2003.

Zimbardo P., Ruch F., Psychologia i Ŝycie, Warszawa 2004.

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2005.

Argon E., Psychologia społeczna, Poznań 2006.

Strelau J. , Psychologia, Gdańsk 2003.

Alberti R., Emmons M., Asertywność, Gdańsk 2007.

Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Wrocław 2004.

Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2004.

Fensterheim H., Baer J., Nie mów „tak”, gdy chcesz powiedzieć „nie”, Warszawa 2006.

Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, Poznań 1999.

Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza: K_W01 Zna elementarną terminologię używaną w administracji publicznej , rozumie jej źródła oraz zastosowanie również w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych , posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla absolwenta administracji w zakresie dziedzin uzupełniających , w tym filozofii, psychologii, socjologii, negocjacji, technik informatycznych.

Umiejętności: K_U02 Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.

Kompetencje: K_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności , rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

Metody i kryteria oceniania:

Praca zaliczeniowa (kolokwium) na ocenę obejmująca tematykę omawianą na ćwiczeniach. Pod uwagę brana jest także aktywność studenta na ćwiczeniach. Egzamin pisemny obejmujący tematykę omawianą na wykładzie (5 pytań). Kryteria oceniania – ocenę dostateczną otrzymuje student, który poprawnie i kompletnie odpowiedział na trzy pytania (ocena może być podniesiona o połowę, jeżeli student udzieli poprawnej, ale niepełnej odpowiedzi na pozostałe pytania). Poprawne i kompletne udzielenie odpowiedzi na cztery pytania – ocena dobra (ocena może być podniesiona o połowę, jeżeli student udzieli poprawnej, ale niepełnej odpowiedzi na pozostałe pytanie), poprawne i kompletne udzielenie odpowiedzi na pięć pytań – ocena bdb.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)