Ochrona praw człowieka w prawie polskim i międzynarodowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.8-OCPM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona praw człowieka w prawie polskim i międzynarodowym |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Plan zajęć III rok Adminisracji I st. sem. letni studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy dotyczącej problematyki ochrony praw i wolności jednostki w prawie polskim i prawie międzynarodowym. Treść programowa przedmiotu obejmuje m.in. wyjaśnienie pojęcia praw człowieka, zakresu ich przedmiotowej regulacji, a także przesłanek i zakresu dopuszczalnych ograniczeń. Podkreślone zostanie także kluczowe znaczenie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka,Trybunału Sprawiedliwości UE, Trybunału Konstytucyjnego oraz pozostałych organów władzy sądowniczej. Założeniem kursu jest ponadto przybliżenie studentom dorobku orzeczniczego ETPCz. |
Pełny opis: |
Treść programowa przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia: 1. Zagadnienia wprowadzające - pojęcie praw człowieka, terminologia praw człowieka, koncepcja praw i wolności, źródła i klasyfikacja praw człowieka, generacje praw człowieka, ewolucja praw człowieka, pojęcie godności, wolności, równości praw i wolności jednostki 2. Ochrona praw człowieka na poziomie krajowym - prawa i wolności osobiste, prawa i wolności polityczne, prawa i wolności, gospodarcze, kulturalne i socjalne. Obowiązki jednostki. Ograniczenia praw i wolności jednostki. 3.Międzynarodowe systemy ochrony praw człowieka - uniwersalny i regionalny system ochrony praw człowieka - ze szczególnym uwzględnieniem treści Europejskiej Konwencji Ochrony Praw Człowieka i Podstawowych Wolności 4. Zasady i procedura składania skargi do ETPCz 5. Ochrona praw człowieka w Unii Europejskiej, zasady funkcjonowania i orzekania przez Trybunał Sprawiedliwości UE 6. Rola organizacji pozarządowych w ochronie praw człowieka. WIEDZA K_W02 W pogłębionym stopniu zna charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk. P7S_WG K_W03 W pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania. P7S_WG K_W09 Zna szczegółową budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach bezpieczeństwa. P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI K_U01 Potrafi dokonać pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu Kształcenia. P7S_UW K_U2 Posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania, wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. P7S_UW K_U03 Posiada umiejętność złożonego, praktycznego wykorzystywanie nabytej wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej oraz dziedzin pokrewnych. P7S_UW K_U04 Samodzielnie posługuje się literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, stadiami praktycznego przypadku. P7S_UW K_U05 Rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej. P7S_UW P7S_UO K_U06 Posiada umiejętność spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno- praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki. P7S_UW K_U0? Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia. P7S_UW K _U08 Posiada umiejętność dokonywania pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych tez, poglądów, sugestii, wątpliwości. P7S_UK K_U11 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się. P7S_UU K_U12 Posiada umiejętności językowe w zakresie nauk administracyjnych określone dla poziomu studiów magisterskich. P7S_UK KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonania o potrzebie ciągłego dokształcania się rozwoju zawodowego, wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. P7S_KK K_K02 Posiada zdolność do działania w zespole, współdziałania i kooperacji zdolność do kierowania zespołami ludzkimi. P7S_KO K_K05 Ma pogłębioną zdolność do dostrzegania i formułowania problemów merytorycznych, etycznych, społecznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwania optymalnych rozwiązań, zdolność do występowania w imieniu i na rzecz podmiotów publicznych, osób trzecich. P7S_KR K_K06 Ma zdolność do nadążania za zmianami prawa, technologią wykorzystywaną w zawodzie, aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz kształtowania i pogłębiania kultury społeczno-prawnej podmiotów publicznych i osób trzecich. P7S_KO |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Jabłoński, S. Jarosz - Żukowska, Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2004. 2.B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2010. 3.B. Banaszak, A. Bisztyga, K. Complak, M. Jabłoński, R. Wieruszewski, K. Wojtowicz, System ochrony praw człowieka, wyd. II, Zakamycze 2005. 4.G. Michałowska, Ochrona praw człowieka w Radzie Europy i Unii Europejskiej, Warszawa 2007. 5.M. A Nowicki, Europejski Trybunał Praw Człowieka – orzecznictwo, tom I Prawo do rzetelnego procesu sądowego, tom II Prawo do życia i inne prawa, Kraków 2001. 6.A. Florczak, B. Bolechów, Prawa i wolności I i II generacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006. Literatura uzupełniająca 1.Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i podstawowych wolności, tom I i II.red. L.Garlicki, Warszawa 2010. 2.J.Barez ,,Ochrona praw podstwowych w UE" Warszawa 2008 3. G.Michałowska – Ochrona praw człowieka w Radzie Europy i w Unii Europejskiej, 2007 4. R.Matysiuk, R.Rosa, Prawa człowieka – prawa dziecka Orzecznictwo Komitetu Praw Człowieka 5. M.A.Nowicki, Europejski Trybunał Praw Człowieka.Wybór orzecznictwa. 6. B.Sidi Diallo, Międzynarodowe instrumenty ochrony praw człowieka, 2010 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W02 Zna pojęcia, struktury organów i instytucji z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego jak i zasad rozumowania prawniczego, logiki, organizacji i zarządzania. K_W03 Zna i rozumie zależności między dziedzinami, działami bezpieczeństwa wewnętrznego a innymi naukami na poziomie umożliwiającą interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami z innych dziedzin nauki jak i posiada wiedzę na temat szeroko postrzeganych zjawisk i zagadnień bezpieczeństwa wewnętrznego, jego prawnych, organizacyjnych i strukturalnych podstaw. K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości. K_W05 Ma podstawową wiedzę o człowieku , w szczególności podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach. K_W06 Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin i dyscyplin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące. Umiejętności: K_U01 Posiada umiejętność ustalania stanu faktycznego, wykładni przepisów i subsumcji jak i wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U02 Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. K_U03 Posiada umiejętność praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu analizowania motywów, zachowań, działań, formułowaniu hipotez oraz zapobieganiu zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei bezpieczeństwa wewnętrznego oraz dziedzin pokrewnych. K_U04 Posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, stadiami praktycznego przypadku. K_U05 Rozwiązuje problemy (kazusy) wymagające zastosowania wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej. K_U06 Posiada umiejętność spójnego, logicznego, merytorycznego dokonywania wypowiedzi w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego z wykorzystaniem wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki. K_U07 Identyfikuje strategie argumentacyjne, posiada umiejętność prezentacji własnych też, poglądów, sugestii, wątpliwości. K_U08 Posiada umiejętność oceny przydatności, wykorzystania metod, procedur, praktyk w kontekście realizacji zadań z szeroko postrzeganej dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego. K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany. K_U12 Posiada umiejętności językowe w zakresie nauk o bezpieczeństwie z określonymi dla poziomu B2. Kompetencje społeczne: K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu administracji bezpieczeństwa i nauk pokrewnych. K_K02 Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role. K_K03 Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego i nauk pokrewnych. K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu. K_K05 Przestrzega zasady bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt, umie postępować w stanach zagrożenia. K_K06 Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin Ćwiczenia : zaliczenie w formie pisemnej na ocenę lub opracowanie wybranego zagadnienia w formie prezentacji lub referatu i wygłoszenie go podczas zajęć. - aktywność na zajęciach - obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność) - zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru + pytania opisowe / praca własna referat - próg zaliczenia: >50% - dopuszczalne zaliczenie w formie zdalnej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.