Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo konstytucyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.A.D3.1.PK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo konstytucyjne
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych
Grupy: Plan zajęć I rok Administracji I st semestr zimowy 2024/25
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Nakład pracy studenta:

2,8 – kontakt bezpośredni 70h(60h+10h)

2,2 – praca własna (55h)

Skrócony opis:

1. Zaznajomienie studentów ze specyfiką i szczególną rolą prawa konstytucyjnego, jako gałęzi wytyczającej granice regulacji normatywnej pozostałych źródeł prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego.

2. Zaznajomienie studentów z zasadami i regułami stanowiącymi fundament demokratycznego państwa, przestrzegającego wolności i praw człowieka i obywatela

3. Nauczenie studentów umiejętności oceniania regulacji normatywnych przez pryzmat zasad, reguł i specyfiki prawa konstytucyjnego.

Pełny opis:

Tematyka wykładów

1. Prawo konstytucyjne w znaczeniu wąskim i szerokim, normy prawa konstytucyjnego

2. Prawo konstytucyjne a pozostałe gałęzie prawa

3. ustrój polityczny, państwowy, społeczno-gospodarczy

4. systemy rządów klasyczne zmodyfikowane i mieszane

5. podobieństwa i różnice odpowiedzialności politycznej i konstytucyjnej

6. konstytucyjne zasady podstawowe (pojęcie i znaczenie)

7. zasada demokratycznego państwa prawnego

8. zasady suwerenności państwa i narodu

9. zasada trójpodziału władz

10. zasada republikańskiej formy państwa

11. zasada pomocniczości

12. zasada dobra wspólnego

13. zasada przyrodzonej godności osobowej

14. Zasady funkcjonowania władzy ustawodawczej

15. Zasady funkcjonowania władzy wykonawczej

16. Zasady funkcjonowania władzy sądowniczej

17. Podstawowe zasady prawa wyborczego

Tematyka ćwiczeń

1. Źródła prawa powszechnie obowiązującego (katalog, hierarchia, reguły kolizyjne); ce-chy i charakterystyka konstytucji, ustaw, rozporządzeń z mocą ustawy, rozporządzeń wykonawczych, aktów prawa miejscowego; różnica między prawem międzynarodo-wym a ponadnarodowym, pozycja prawa międzynarodowego w systemie źródeł prawa powszechnie obowiązującego;

2. Źródła prawa wewnętrznie obowiązującego i ich cechy;

3. Partie polityczne (definicje p.p, instytucjonalizacja p.p., rejestr p.p., majątek partii);

4. Prawo wyborcze (prawo wybierania i wybieralności, odniesienie definicji cechujących wybory w Polsce do regulacji kodeksu);

5. Władza ustawodawcza (funkcje wł.u., bikameralizm nierównoprawny parlamentu, supremacja Sejmu, kompetencje Sejmu i Senatu, organy izb, ich powoływanie i kom-petencje);

6. Władza wykonawcza (rozdzielenie funkcji pomiędzy głowę państwa a rząd w syste-mie parlamentarnym; Prezydent RP, jego powoływanie, funkcje, status i kompeten-cje; Rada Ministrów, jej status i kompetencje w strukturze władzy wykonawczej, skład RM, powoływanie i odwoływanie rządu oraz ministrów; odpowiedzialność konstytucyjna władzy wykonawczej);

7. Władza sądownicza (jej pozycja względem pozostałych władz, struktura wł.s., two-rzenie sądów i ich znoszenie; powoływanie sędziów i przejście w stan spoczynku; specyfika, pozycja, skład i kompetencje SN, NSA, TK, TS).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2009;

2. Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016;

3. Sarnecki P., (red.) Prawo konstytucyjne RP, Warszawa 2009;

4. Konstytucja III RP w tezach orzeczniczych Trybunału Konstytucyjnego i wybranych sądów, red. i wprowadzenie M. Zubik, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2008;

5. Zasady podstawowe polskiej Konstytucji, pod red, W. Sokolewicza, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1998;

Wybrane artykuły z Przeglądu Prawa Konstytucyjnego, Przeglądu Sejmowego oraz Państwa i Prawa

Literatura uzupełniająca:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I-V, red. L. Garlicki, Warszawa 1999-2007;

2. Konstytucja RP. Komentarz, tom I-II, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016;

3. Podstawowe problemy stosowania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, seria pod red. K. Działochy i A. Preisnera, Wydawnictwo Sejmowe, w serii około 10 pozycji wydawanych przez kilka lat.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.

K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.

K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych.

K_W10 Zna podstawy projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów administracyjnych.

Umiejętności:

K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.

K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.

K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.

K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.

K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną

Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru, mieszana

Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru, mieszana

Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną

ZALICZENIE oraz EGZAMIN:

Różnica między zaliczeniem, a egzaminem opiera się na rozróżnieniu materiału, z jakiego ma być sprawdzana wiedza. Egzamin odnosi się do zagadnień o charakterze ogólnym i generalnym, a zaliczenia do zagadnień szczegółowych, praktycznych.

Studenci dostają przygotowany szablon zaliczenia z podziałem na grupy. Szablon zawiera: kilka pytań testowych (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) oraz kilka pytań otwartych mających sprawdzić wiedzę ogólną, znajomość definicji, pojęć, statusu lub zakresów kompetencji organów właściwych w sprawach ochrony wolności i praw człowieka i obywatela.

Punktacja

Za każde pytanie otwarte przewidziana jest odpowiednia ilość punktów w zależności od wymaganego przez to pytanie zakresu wiedzy i stopnia trudności. Za prawidłowo rozwiązane pytanie testowe jednokrotnego wyboru przydziela się jeden punkt. Za pytania wielokrotnego wyboru przydziela się 2 lub 1 punkt w zależności od tego, ile poprawnych odpowiedzi zostało zaznaczonych:

Ilość poprawnych odpowiedzi w pytaniu / punktacja

Student dostaje 2 pky, jeśli zaznaczył:

Jeśli są dwa warianty prawdziwe: 2 popr/ 0 fał

Jeśli są trzy warianty prawdziwe: 3 popr / 0 fał

Jeśli są cztery warianty prawdziwe: 4 popr

Student dostaje 1 pkt, jeśli zaznaczył:

Jeśli są dwa warianty prawdziwe: 1 popr / 0 fał

Jeśli są trzy warianty prawdziwe: 1, 2 popr / 0 fał

Jeśli są cztery warianty prawdziwe: 2, 3 popr

Student dostaje 0 pkt., jeśli zaznaczył:

Jeśli są dwa warianty prawdziwe: 1, 2 fał

Jeśli są trzy warianty prawdziwe: 1 fał

Jeśli są cztery warianty prawdziwe: 1 popr

popr – poprawny wariant odpowiedzi

fał – fałszywy wariant odpowiedzi

Sumę wszystkich punktów dzieli się na 2, a iloraz ten stanowi najwyższą punktację, za którą uzyskuje się ocenę niedostateczną. Ocena pozytywna przysługuje począwszy od liczby stanowiącej przekroczenie 50% punktów możliwych do zdobycia w danym zaliczeniu. Ilość/przedział punktów pozwalających na zdobycie kolejno ocen dostatecznej, dostatecznej plus, dobrej, dobrej plus i bardzo dobrej uzyskuje się dzieląc ilość punktów stanowiących przekroczenie 50% punktów przez 5 (ilość ocen). W razie nierównej liczby punkty rozkłada się tak, że o wiele łatwiej przejść z oceny dst do dst. plus niż z db plus do bdb.

Przykłady punktacji:

47 punktów za całość:

0-23 – ndst

24-27 – dst

28-32 – dst +

33-37 – db

38-42 – db+

43-47 – bdb

65 punktów za całość:

0-28 – ndst

29-35 – dst

26-42 – dst +

43-49 – db

50-57 – db+

58-65 – bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Frankiewicz-Bodynek
Prowadzący grup: Anna Frankiewicz-Bodynek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Frankiewicz-Bodynek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Frankiewicz-Bodynek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Frankiewicz-Bodynek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)