Zarządzanie kryzysowe i stany nadzwyczajne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.AII.Z2.2.MP.ZKiSN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie kryzysowe i stany nadzwyczajne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z istotą zarządzania kryzysowego i stanów nadzwyczajnych na poszczególnych szczeblach administracji samorządowej i rządowej Praktycznie przygotowanie studentów do podejmowania decyzji w sytuacjach zagrożeń niemilitarnych |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Zarządzanie kryzysowe – podstawowe pojęcia. 2. Zadania i zasady działania organów odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe oraz sposób ich finansowania w oparciu o Ustawę o zarządzaniu kryzysowym. 3. Zadania Ministra Zdrowia w systemie bezpieczeństwa narodowego. 4. Organizacja pomocy medycznej w rejonie katastrof. 5. Pomoc społeczna w sytuacjach kryzysowych. 6.Postępowanie w wypadkach, awariach i katastrofach. 7. Pojęcie, istota i zakres regulacji stanów nadzwyczajnych Tematyka warsztatów 1. Polityka informacyjna w sytuacji kryzysowej 2. Psychologiczne i etyczne aspekty postępowania w sytuacjach kryzysowych. 3. Źródła prawa kryzysowego 4. Podmioty sprawujące zarządzanie kryzysowe na poziomie krajowym, wojewódzkim, powiatowym, gminnym i ich zadania 5. Zadania z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej. 6. Fazy zarządzania kryzysowego. 7. Zarządzanie kryzysowe a zagrożenie terrorystyczne 8. Plany reagowania kryzysowego – elementy składowe planów – zasady opracowywania planów 9. Stany nadzwyczajne 10. Stan wojenny 11. Stan wyjątkowy 12. Stan klęski żywiołowej |
Literatura: |
1.Analiza informacji w zarządzaniu bezpieczeństwem red. nauk. Krzysztof Liedel, Paulina Piasecka, Tomasz R. Aleksandrowicz. Warszawa : "Difin", 2013 2. Analiza ryzyka w zarządzaniu kryzysowym "Wolters Kluwer", 2013 3.Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe uwarunkowania XXI wieku : współczesne aspekty zarządzania bezpieczeństwem red. nauk. Mirosław Włodarczyk, Andrzej Marjański, 2010. 4. Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Romulad Grodzki, 2019 5. Zarządzanie kryzysowe w teorii i praktyce. Cz. 3, Relacje współdziałania, koordynacja działań, Janusz Falcki, 2014 6. Stan nadzwyczajny jako instytucja polskiego prawa konstytucyjnego, K. Eckhardt, Przemyśl-Rzeszów 2012. 8. System reagowania kryzysowego, J. Gryz, W. Kitler (red.) Toruń 2012. 9. Prawa człowieka w sytuacjach nadzwyczajnych ze szczególnym uwzględnieniem prawa i praktyki polskiej, T. Jasudowicz (red.)Toruń 1997. 9. Kształtowanie się instytucji stanów nadzwyczajnych w Polsce, M. Karpiuk, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ norm na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności. K_W07 Ma pogłębioną znajomość zagadnień związanych z instytucjami i organami administracji publicznej oraz rozumie współzależności zachodzące między nimi, stosowane procedury, techniki, systemy operacyjne, ma poszerzoną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju. K_W08 W pogłębiony sposób objaśnia reguły zarządzania i administrowania. Umiejętności: K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U03 Posiada umiejętność złożonego, praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej oraz dziedzin pokrewnych. K_U11 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się. Kompetencje społeczne: K_K02 Posiada zdolność do działania w zespole, współdziałania i kooperacji, zdolność do kierowania zespołami ludzkimi. K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną Forma zaliczenia wykładu: test jednokrotnego wyboru, praca semestralna Forma zaliczenia zajęć praktycznych: test jednokrotnego wyboru, praca semestralna Metody dydaktyczne: symulacje działań , dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną Test jednokrotnego wyboru Na ocenę 3 51% -60% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 3.5 61% -70% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 4 71% -80% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 4.5 81% -90% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 5 91% -100% poprawnych odpowiedzi Praca semestralna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 12 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 12 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.