Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo budowlane i zagospodarowania przestrzennego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.AII.Z2.2.PBiZP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo budowlane i zagospodarowania przestrzennego
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

1) Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, zasadami i instytucjami prawa budowlanego i zagospodarowania przestrzennego

2) Znajomość reguł procesu inwestycyjnego i występujących w nim ról

3) Zapoznanie studenta ze strukturą administracji zagospodarowania przestrzennego i praw budowlanego

Pełny opis:

- Źródła prawa planowania i zagospodarowania przestrzennego i prawa

budowlanego,

- Zasady i wartości planowania przestrzennego,

- Podmioty i struktura planowania i zagospodarowania przestrzennego,

- Gmina jako podstawowe ogniwo planowania przestrzennego,

- Charakter prawny, treść i procedura sporządzenia aktów planistycznych gminy,

- Nadzór wojewody nad planowaniem przestrzennym gminy,

- Skutki ekonomiczne uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania

przestrzennego,

- Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a budowa obiektu

budowlanego,

- Budowa obiektu budowlanego na obszarach pozbawionych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

- Nowe instrumenty zagospodarowania przestrzennego gminy (uchwała

krajobrazowa, miejscowy plan rewitalizacji)

- Zasada wolności budowlanej,

- Uczestnicy procesu budowlanego – ich uprawnienia i obowiązki,

- Stadia procesu budowlanego,

- Pozwolenie budowlane a zgłoszenie,

- Samowola budowlana i jej legalizacja,

- Rola organów administracji architektoniczno – budowlanej i nadzoru budowlanego,

- Pozwolenie na użytkowanie.

Literatura:

Plucińska-Filipowicz Alicja (red.), Wierzbowski Marek (red.), Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz aktualizowany

LEX/el. 2019 - komentarz, stan prawny: 5 sierpnia 2019 r.,

Niewiadomski Zygmunt Konrad (red.), Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz, Warszawa 2021.

J. Dziedzic-Bukowska, P. Sosnowski, J. Jaworski, Leksykon prawa budowlanego, planowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, Wolters Kluwer Polska 2016,

Z. Niewiadomski, Prawo budowlane. Komentarz, Warszawa 2020: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

M. Wierzbowski (red.), A. Plucińska-Filipowicz (red.), Prawo budowlane. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2019.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W09 Zna szczegółową budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.

K_W10 Zna szczegółowe zasady projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów administracyjnych.

Umiejętności:

K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.

K_U05 Rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.

K_U08 Posiada umiejętność dokonywania pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych tez, poglądów, sugestii, wątpliwości.

K_U11 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.

K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.Wiedza:

K_W09 Zna szczegółową budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.

K_W10 Zna szczegółowe zasady projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów administracyjnych.

Umiejętności:

K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.

K_U05 Rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.

K_U08 Posiada umiejętność dokonywania pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych tez, poglądów, sugestii, wątpliwości.

K_U11 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.

K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną

Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne, test wielokrotnego wyboru, kazusy

Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów, dyskusje,

1) Na ocenę 5.0 – bardzo dobra znajomość ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz ustawy prawo budowlane zweryfikowana testem (na 20 pkt – 18-20 pkt)/obecność/aktywne logowanie się/udział w dyskusjach.

2) Na ocenę 4.5 – jw. (na 20 pkt – 17-16 pkt)

3) Na ocenę 4.0 – jw. (na 20 pkt – 15-14 pkt)

4) Na ocenę 3.5 – jw. (na 20 pkt – 13-12 pkt)

5) Na ocenę 3.0 – jw. (na 20 pkt – 12-11 pkt)

6) Istnieje możliwość modyfikacji oceny z testu sprawdzianem wiadomości w formie rozwiązania kazusu i aktywnością na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)