University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Forensic Science

General data

Course ID: 9.BW.D3.5.Krymin
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Forensic Science
Name in Polish: Kryminalistyka
Organizational unit: Institute of Law
Course groups: (in Polish) Plan zajęć III BW semestr zimowy 2024/25
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Student workload:

(in Polish) Godziny kontaktowe: 55 h / 2,2 ECTS

• Udział w zajęciach: 30 h

• Konsultacje: 2 h

• Sprawdzanie zadań studentów: 15 h

• Zapoznanie z zasadami BHP w pracy laboratoryjnej: 2 h

• Instruktaż na stanowisku pracy: 6 h


Praca własna studenta: 20 h / 0.8 ECTS

• Przygotowanie się do zajęć: 10 h

• Przygotowanie się do egzaminu: 10 h


Short description: (in Polish)

Kryminalistyka jest przedmiotem prowadzonym w sposób praktyczny, umożliwiający studentom samodzielne rozwijanie umiejętności oraz kompetencji społecznych poprzez rozwiązywanie zadań laboratoryjnych. Celem jest przedstawienie studentom zagadnień związanych z rozwiązywaniem problemów kryminalnych, nabycie podstawowych umiejętności śledczych, a także podkreślenie wagi interpretacji badań kryminalistycznych w procesie karnym.

Full description: (in Polish)

Opis:

Cele szczegółowe:

1. Przedstawienie studentom zagadnień teoretycznych oraz praktycznych związanych z interpretacją śladów kryminalistycznych oraz dowodów sądowych.

2. Zapoznanie studentów z procedurami ujawniania oraz zabezpieczania śladów.

3. Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu techniki oraz taktyki kryminalistycznej.

Treści programowe:

1. Istota kryminalistyki

a. Miejsce kryminalistyki w nauce

b. Różnice między kryminalistyką a kryminologią

c. Dorobek kryminalistyki

2. Technika kryminalistyczna – cz. 1

a. Zakres badań kryminalistycznych

b. Daktyloskopia

c. Traseologia

d. Balistyka

e. Badania pisma i dokumentów

f. Badania poligraficzne

g. Osmologia

h. Badania chemiczne

i. Badania biologiczne

j. Badania mikrośladów

k. Informatyka śledcza

3. Technika kryminalistyczne – cz. 2

a. Pojęcie miejsca zdarzenia

b. Podstawowe czynności na miejscu zdarzenia

c. Zabezpieczanie śladów

d. Metody przeprowadzania oględzin

4. Taktyka kryminalistyczna – cz. 1

a. Wersje śledcze i hipotezy

b. Taktyki przesłuchania

c. Czynności operacyjno-rozpoznawcze

5. Taktyka kryminalistyczna – cz. 2

a. Metody analityczne

b. Formułowanie osądów o informacjach

c. Analiza hipotez konkurencyjnych

d. Analiza kryminalna

6. Efekt CSI

a. Pojęcie efektu CSI

b. Medialny obraz kryminalistyki

c. Mity na temat śledztwa

Bibliography: (in Polish)

A. Literatura podstawowa:

1. Goc M., Gruza E., Moszczyński J., Kryminalistyka. Czyli o współczesnych metodach dowodzenia przestępstw, Warszawa 2020

2. Widacki J. (red.), Kryminalistyka, CH Beck, Warszawa 2016.

3. Kwiatkowska-Wójcikiewicz V.,Wilk D., Wójcikiewicz J., Kryminalistyka a nowoczesne technologie, Kraków 2025

B. Literatura uzupełniająca:

1. Hołyst B., Kryminalistyka, Warszawa 2023

2. Gołębiowski J., Umysł przestępcy. Tajniki kryminalnego profilowania psychologicznego, Kraków 2021

3. Konieczny J., Identyfikacja kryminalistyczna, Warszawa 2018

4. Boba Santos R., Crime Analysis with Crime Mapping, Sage, Thousand Oaks 2017.

5. Grana G., Windell J., Crime and Intelligence Analysis: An Integrated Real-Time Approach, CRC Press, Boca Raton 2017.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

• 1.W_PP1 pojęcia z zakresu techniki oraz taktyki kryminalistycznej, a także procesu karnego (K_W01).

• 2.W_PP2 znaczenie prawidłowej interpretacji śladów kryminalistycznych w bezstronnym przebiegu procesu sądowego (K_W03)

Umiejętności: student potrafi

• 3.W_PP3 samodzielnie analizować fakty związane ze zdarzeniami kryminalnymi, a także w zaawansowanym stopniu dokonywać ich interpretacji (K_U02);

• 4.W_PP4 samodzielnie dobierać metody śledcze służące ujawnieniu i zabezpieczeniu śladów mogących mieć znaczenie w procesie karnym (K_U05)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

• 5.K_PP5 samodzielnego wykonywania podstawowych czynności kryminalistycznych i procesowych w jednostkach systemu bezpieczeństwa publicznego(K_K01).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne:

Warsztaty:

• Wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych

• Studium przypadku, kazusy (case study)

• Rozwiązywanie problemów

• Dyskusja

• Praca grupowa

Wykład:

• Metoda wykładu problemowego

• Wykorzystanie technik prezentacji multimedialnej

• Dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Ćwiczenia:

• Zadania cząstkowe (50 %) (efekt 1,2,3,4,5)

• Aktywność na zajęciach (50 %)

Wykład:

• Test jednokrotnego wyboru obejmujący treści wykładu i warsztatów

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ocena końcowa z warsztatów:

• Obecność na zajęciach (50%)(K_W01; K_K01)

• Aktywność na zajęciach (50 %)(K_U05; K_U02; K_U05)

Ocena końcowa z wykładu:

• Uzyskanie zaliczenia z warsztatów

• Uzyskanie z egzaminu pisemnego co najmniej 9 pkt. (K_W03; K_U02, K_U05, K_K01)

• Kryteria oceny:9-10 pkt. –- dst; 11-12 pkt. –dst+; 13-14 pkt. – db; 15-16 pkt. – db+; 17-18 pkt. – bdb

Ocena końcowa z przedmiotu:

• Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się

obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥

91% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się

obejmujących wszystkie istotne aspekty z

pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81-

90% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się z

pominięciem niektórych mniej istotnych

aspektów (≤71-80% stopnia opanowania

wiedzy);

• Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 –

osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z

pominięciem niektórych istotnych aspektów

lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70%

stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się z

pominięciem niektórych ważnych aspektów

lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60%

stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak

osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się

(≤50% stopnia opanowania wiedzy).

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Workshops, 15 hours more information
Coordinators: Arleta Augustyniak, Wiktoria Grabalska
Group instructors: Arleta Augustyniak, Wiktoria Grabalska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Lecture - Examination
Workshops - Grading

Classes in period "Winter semestr 2025/2026" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-02-28
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Workshops, 15 hours more information
Coordinators: Rafał Wielki
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Lecture - Examination
Workshops - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)