Prawne aspekty ochrony radiologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.BW.D3.5.MBN.PAOR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawne aspekty ochrony radiologicznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 25 h/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*:10h B. Praca własna studenta:1 ECTS Przygotowanie do zajęć:15h Przygotowanie do zaliczenia:10h |
Skrócony opis: |
Student poznaje podstawowe pojęcia związane z promieniotwórczością i jej wykorzystaniu w życiu codziennym, a także sposobami ochrony przed promieniowaniem jonizującym. |
Pełny opis: |
Opis: W trakcie zajęć student zapoznaje się z rodzajami promieniowania. Zapoznaje się z podstawowymi pojęciami, takimi jak: rodnik, cząstka wzbudzona, defektoskop, zasada ochrony radiologicznej. Student zapoznaje się z obecnością pierwiastków promieniotwórczych w środowisku, z podstawową wiedzą dotyczącą promieniowania jonizującego, ze skażeniami promieniotwórczymi, odpadami promieniotwórczymi. Zaznajamia się z dawkami promieniotwórczymi oraz ze skutkami pochłonięcia dawki promieniowania jonizującego. Student zaznajamia się z radioizotopami w materiałach budowlanych. Zaznajamia się z typami reaktorów energetycznych. Student zdobywa wiedzę na temat korzyści i zagrożeń płynących z energetyki jądrowej. Student zapoznaje się z obliczeniami wydajności reakcji radiacyjnych oraz czasu przebywania pierwiastka worganizmie człowieka. Umie ocenić rolę radionuklidów w środowisku. Studentzapoznaje się z zasadami ochrony radiologicznej Zakres tematów: 1. Podstawowe pojęcia i definicje 2. Rodzaje promieniowania, promieniowanie alfa, beta, gamma, neutronowe. 3. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. 4. Okres połowicznego rozpadu. Izotopy promieniotwórcze i stabilne. 5. Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. 6. Zastosowanie promieniowania jonizującego np.radiodiagnostyka, czujki dymowe itp. 7. Przyrządy pomiarowe promieniowania – przyrządy dozymetryczne. 8. Ochrona człowieka i środowiska przed promieniowaniem jonizującym 9. Składowanie odpadów radioaktywnych. Postępowanie z odpadami promieniotwórczymi. Zasady prawidłowego transportu materiałów radioaktywnych i jądrowych 9. Dawki promieniowania, skażenia promieniotwórcze, odpady promieniotwórcze, pomiar skażenia żywności i materiałów |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć 1. Praca zbiorowa pod redakcją A. Z. Hrynkiewicz, „Człowiek i promieniowanie jonizujące”, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 2001 2. Jaracz, P., 2001 Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, „Promieniowanie jonizujące w środowisku człowieka” 3. Siemiński, M, 1994, , Fizyka zagrożeń środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN 4. Dobrzyński L., Droste E., Trojanowski W., Wolkiewicz R. „ Spotkanie z promieniotwórczościq ” Instytut Problemów Jądrowych im. A. Sołtana, Swierk 2005 5. Gorączko W. , Radiochemia i ochrona radiologiczna ", Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2003 B. Literatura uzupełniająca 6. Szymański W. „Chemia jądrowa” , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996 7. Praca zbiorowa „Ćwiczenia laboratoryjne z chemii jądrowej i radiochemii, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. W_PAOR1 Student/ka definiuje podstawowe pojęcia takie jak: promieniowanie jonizujące oraz jego rodzaje, promieniotwórczość sztuczna i naturalna, czas połowicznego rozpadu, dozymetria i wielkości dozymetryczne itp.. (K_W03) Umiejętnośći: student potrafi 2.U_PAOR1 Student/ka potrafi uzasadnić znaczenie promieniowania jonizującego w życiu codziennym. (K_U03, K_U09) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 3.K_PAOR1 Student/ka właściwie ocenia niebezpieczeństwo dla ogółu społeczeństwa wynikające z zastosowania materiałów promieniotwórczych. (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin: A. Formy zajęć Wykład B. Tryb realizacji w Sali dydaktycznej C. Liczba godzin Wykład 15h D. Sposób zaliczenia zaliczenie z oceną Metody dydaktyczne: Wykład: wykład z prezentacją multimedialną Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Wykład: napisanie trzech cząstkowych sprawdzianów B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Wykład: ocena końcowa jest sumą uzyskanych punktów z sprawdzianów cząstkowych. Zaliczenie na ocenę 3.0 51%, 3.5 61%, 4.0 71%, 4.5 81%, 5.0 91% wymaganej liczby punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Spaleniak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Spaleniak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.