Pierwsza pomoc przedmedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.BWII.D2.1.PPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pierwsza pomoc przedmedyczna |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć I BW II semestr zimowy 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 50/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 30 h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego20*: B. Praca własna studenta: 50h/ 2 ECTS Przygotowanie do zajęć: 30 h Przygotowanie do zaliczenia: 20 h |
Skrócony opis: |
Podstawowe zabiegi resuscytacyjne dorosłych i dzieci z użyciem defibrylatora AED oraz pierwsza pomoc w wybranych stanach nagłych w oparciu o wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji |
Pełny opis: |
Opis: Umiejętność prowadzenia podstawowych zabiegów resuscytacyjnych z użyciem defibrylatora AED u osób dorosłych i dzieci w oparciu w wytyczne ERC 2021, w tym ocena stanu przytomności, bezprzyrządowe udrażnianie dróg oddechowych, prawidłowa technika uciskania klatki piersiowej, rola świadka zdarzenia w podejmowaniu resuscytacji krążeniowo oddechowej, umiejętność zastosowania zasad pierwszej pomocy w obrażeniach (krwotoki, złamania, skręcenia, zwichnięcia) oraz wybranych stanach nagłych (astma oskrzelowa, cukrzyca, udar mózgu, zawał mięśnia sercowego, anafilaksja itp.). Zakres tematów: Spotkanie organizacyjne, Podstawowe zabiegi resuscytacyjne osób dorosłych – algorytm BLS Podstawowe zabiegi resuscytacyjne osób dorosłych z użyciem defibrylatora AED - algorytm BLS AED Podstawowe zabiegi resuscytacyjne dzieci – algorytm BLS dla dzieci Poszkodowany urazowy – postępowanie przedszpitalne Wybrane stany nagłe – postępowanie przedszpitalne Zakres tematów: Zakres tematów: Spotkanie organizacyjne, Podstawowe zabiegi resuscytacyjne osób dorosłych – algorytm BLS Podstawowe zabiegi resuscytacyjne osób dorosłych z użyciem defibrylatora AED - algorytm BLS AED Podstawowe zabiegi resuscytacyjne dzieci – algorytm BLS dla dzieci Poszkodowany urazowy – postępowanie przedszpitalne Wybrane stany nagłe – postępowanie przedszpitalne |
Literatura: |
A. Zawadzki A. /red./. Medycyna ratunkowa i katastrof. PZWL Warszawa /wznowienie/ 2012 B. Noniewicz M. Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. PZWL Warszawa, 2011 C. Andres J. Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa Podręcznik dla studentów 2011 D. Andres J. Wytyczne resuscytacji 2021, Wyd. ERC/PRC |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. W_ PPP 1 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o normach regulujących funkcjonowania państwa w obszarze bezpieczeństwa zdrowotnego, w tym standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie (k_W05). 2. W_ PPP 2 szczegółową budowę i zasady funkcjonowania instytucji państwowych i samorządowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo zdrowotne (k_W06). Umiejętności: student potrafi 3. U_PPP1 współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i/lub podejmować wiodącą rolę w zespołach i/lub kierować pracą zespołu podczas udzielania pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia K_U04 4. U_PPP2 praktycznie wykorzystywać oraz pogłębiać wiedzę z zakresu wykonywania podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób dorosłych i dzieci oraz stosować automatyczny defibrylator AED, a także bez użycia przyrządów udrożniać drogi oddechowe, doraźnie tamować krwawienia i krwotoki doraźnie, unieruchamiać złamania kości, zwichnięcia i skręcenia.( K_U05) Kompetencje społeczne: student jest gotów do: 5. K_PPP1 przestrzegania zasad i procedur przy udzielaniu pierwszej pomocy, pokonywania własnego oporu przed wykonywaniem czynności ratunkowych u ludzi potrzebujących pomocy w zagrożeniach życia i zdrowia.(K_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin: A. Formy zajęć wykład / warsztaty B. Tryb realizacji w Sali dydaktycznej C. Liczba godzin 15h / 15h D. Sposób zaliczenia Zaliczenie lub ocena/zaliczenie z oceną Metody dydaktyczne: Wykład: Wykład tradycyjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, Warsztaty: Fantom BLS Little Anne QCPR Defibrylator trenigowy AED Aplikacja wspomagająco monitorująca QCPR Ćwiczenia manualne algorytmów z użyciem wyżej wymienionego sprzętu Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (efekty 3,4,5). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%). Wykład: test sprawdzający wiedzę z zakresu wykładu składający się z 15 pytań – zalicza 60% prawidłowych odpowiedzi Warsztaty: ocena na podstawie symulacji niskiej wierności z użyciem fantomu BLS i defibrylatora AED. Ocena zaliczająca warsztaty |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WAR
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szlenk-Czyczerska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Szlenk-Czyczerska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WYK
WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Obłój | |
Prowadzący grup: | Dawid Obłój | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Janik | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Janik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.