Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza zagrożeń w sytuacjach kryzysowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.BWII.D2.3.BM.AZwSK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza zagrożeń w sytuacjach kryzysowych
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych
Grupy: Plan zajęć II BW II semestr zimowy 2024/25
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Literatura podstawowa:

1. Gromek P., Nowe zarządzanie kryzysowe w Polsce, Warszawa 2025

2. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, Dz. U. 2007 Nr 89 poz. 590

3. Zieliński K. R., Ochrona ludności. Zarządzanie kryzysowe, Warszawa 2021

4. Daniluk P., Wyligała H., Analiza zagrożeń sektorowych dla bezpieczeństwa, Warszawa 2021


Literatura uzupełniająca:

1. Szczupański J., Zarządzanie kryzysowe. Zarys problematyki, Warszawa 2025

2. Liedel K., Piasecka P., Bezpieczeństwo antyterrorystyczne. Świadomość społeczna i edukacja, Warszawa 2017

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 20h


B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h


Skrócony opis:

Celem kształcenia jest przedstawienie studentom zagadnień teoretycznych oraz praktycznych związanych z metodami analizy zagrożeń w sytuacjach kryzysowych oraz omówienie najważniejszych zagrożeń sektorowych dla bezpieczeństwa, w tym charakterystyki zagrożeń oraz oceny ryzyka ich wystąpienia - dotyczących infrastruktury krytycznej, oraz mapy ryzyka i mapy zagrożeń.

Pełny opis:

Opis:

Przedmiotem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami i technikami wykrywania, identyfikacji i pomiarów współczesnych zagrożeń, złożonością identyfikacji zagrożeń przy wykorzystaniu nowoczesnych technik wspomagających podejmowanie decyzji, metodami analizy zagrożeń dla bezpieczeństwa (przegląd metod foresight; metoda delficka; metoda PEST; metoda scenariuszowa; metoda SWOT), organizacją, zadaniami i kompetencjami organów władzy publicznej włączonych ustawowo do systemu monitorowania zagrożeń, podstawami modelowania i prognozowania zagrożeń bezpieczeństwa, oceną ryzyka i mapą zagrożeń na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz charakterystyki współczesnych zagrożeń.

Zakres tematów:

1. Kryzys a sytuacja kryzysowa

2. Współczesne zagrożenia dla bezpieczeństwa

3. Zadania w zakresie monitorowania zagrożeń

4. Organizacja, zadania i kompetencje organów władzy publicznej włączonych ustawowo do systemu monitorowania zagrożeń.

5. Analiza zagrożeń sektorowych dla bezpieczeństwa - metody

a) przegląd metod foresight

b) metoda delficka

c) metoda PEST

d) metoda scenariuszowa

e) metoda SWOT

f) przykłady zastosowań analizy

6. Proces analizy zagrożenia na potrzeby zarządzania kryzysowego

7. Ocena ryzyka na potrzeby zarządzania kryzysowego

8. Wyniki procesu oceny ryzyka na potrzeby zarządzania kryzysowego

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

1. P. Daniluk, H. Wyligała, Analiza zagrożeń sektorowych dla bezpieczeństwa, Warszawa 2021.

3. Kąkol U., Marczewski M., Metody i analizy oceny ryzyka stosowane w zarządzaniu kryzysowym na poziomie gminnym, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 11, 2016.

4. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, (Dz.U. 2007 nr 89 poz. 590).

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

1. Wróbel R., Zarządzanie ryzykiem na potrzeby systemu zarządzania kryzysowego w Polsce w optyce wymagań Mechanizmu Ochrony Ludności, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Służby Pożarniczej”, nr 69(1), 2019.

2. Abgarowicz, A. (red.). Pamięć przyszłości. Analiza ryzyka dla zarządzania kryzysowego. Józefów 2015, CNBOP-PIB.

3. Kąkol, U., Uklańska, A., Wyniki badań dotyczących "Metody analizy i oceny ryzyka na potrzeby zarządzania kryzysowego na poziomie powiatowym i wojewódzkim (bottom-up wobec poziomu gminnego)”. Studia i Materiały "Miscellanea Oeconomicae" 2017.

B. Literatura uzupełniająca

1.

4. Filaber J., Kosowski B., Borecka A. Ochrona przeciwpowodziowa w systemie zarządzania kryzysowego. Wydawnictwo TEXTER, Warszawa 2016.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. W_ AZwSK1 w sposób pogłębiony wpływ i ryzyko zagrożeń na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji, ich wzajemne relacje i współzależności. (k_W07).

Umiejętności: student potrafi

2. U_ AZwSK1 umiejętnie samodzielnie zdobywać, wykorzystywać oraz pogłębiać wiedzy z zakresu analizy zagrożeń sektorowych dla bezpieczeństwa państwa oraz powiązanych z nim dziedzin, w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów (k_U02);

3. U_AZwSK2 prowadzić debatę na tematy dotyczące prawnych aspektów zapobiegania zagrożeniom, utrzymywania lub przywracania bezpieczeństwa wewnętrznego (k_U09)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

4. K_ AZwSK1 wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, podejmując czynności specjalisty w obszarze analizy i monitorowania zagrożeń dla bezpieczeństwa (k_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

metoda projektu,

dyskusja,

wizyta studyjna,

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);

Zadania cząstkowe (efekty 3,4).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności (10%), pracy zaliczeniowej (70%), obecności na zajęciach (20%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arleta Augustyniak
Prowadzący grup: Arleta Augustyniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arleta Augustyniak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-4 (2025-05-14)