Pomoc humanitarna i ochrona ludności w Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.BWII.D2.3.PHiOLUE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc humanitarna i ochrona ludności w Unii Europejskiej |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć II BW II semestr zimowy 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 35h, Udział w innych formach kontaktu bezpośrednie- 15 h B. Praca własna studenta: 50h/ 2 ECTS Przygotowanie do zajęć: 25h Przygotowanie do zaliczenia: 25h |
Skrócony opis: |
1. Zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami w prawie unijnym dotyczącymi zakresu przedmiotu 2. Omówienie wybranych kazusów 3. Analiza wybranego orzecznictwa TSUE |
Pełny opis: |
1. Zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami w prawie unijnym dotyczącymi zakresu przedmiotu 2. Omówienie wybranych kazusów 3. Analiza wybranego orzecznictwa TSUE Problematyka wykładów: 1. Ewolucja pomocy humanitarnej Unii Europejskiej – od Traktatów założycielskich do Traktatu z Lizbony. 2. Traktat z Lizbony: nowe podstawy prawne dla działań Unii w dziedzinie pomocy humanitarnej. 3. Działania UE w zakresie ochrony ludności przed klęskami żywiołowymi i katastrofami spowodowanymi przez człowieka (do Traktatu z Lizbony). 4. Ochrona ludności po wejściu w życie Traktatu z Lizbony. 5. Kryzysy humanitarne w UE – nowe podejście. Problematyka ćwiczeń: 1. Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej. 2. Podejście UE do zewnętrznych konfliktów i sytuacji kryzysowych. 3. Pomoc humanitarna UE a operacje zarządzania kryzysowego. 4. Pomoc humanitarna UE a polityka na rzecz rozwoju. 5. Pomoc humanitarna UE a polityka handlowa. 6. Unijny mechanizm ochrony ludności. 7. Interwencje UE w zakresie pomocy humanitarnej |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Pomoc humanitarna w świetle prawa i praktyki, P. Grzebyk, E. Mikos-Skuza (red.), Warszawa 2016. 2. S. Górski, Współczesna ochrona ludności. Aspekty prawne i organizacyjne, Warszawa 2016. 3. EU Management of Global Emergencies. Legal Framework for Combating Threats and Crises, I. Govaere, S. Poli (eds.), Leiden 2014. 4. International Disaster Response Law, A. de Guttry, M. Gestri, G. Venturini, Springer 2012. 5. Explaining EU Internal Security Cooperation. The Problem(s) of Producing Public Goods, R. Bossong, M. Rhinard (eds.), Routledge 2014. 6. Europe's Global Role. External Policies of the European Union, J. Orbie (ed.), Ashgate 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. W_PoC1 Zna formy pomocy humanitarnej i ochrony ludności oraz potrafi właściwie określić sytuację prawną z tym związaną w UE (K_W03) 2. W_PoC2 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą unijnej pomocy humanitarnej i ochrony ludności (K_W04) 3. W_PoC3 Zna organy UE oraz ich kompetencje uprawniające do unijnych działań w zakresie pomocy humanitarnej i ochrony ludności (K_W06) Umiejętności: student potrafi 4.U_PPA 1 Samodzielnie zdobywać, wykorzystywać i poszerzać wiedzę z zakresu prawa UE w celu analizy problemów dotyczących zarówno prawa wewnętrznego jak i UE, a także dziedzin pokrewnych, w szczególności w odniesieniu do problematyki bezpieczeństwa wewnętrznego (K_U02) 5.U_PPA2 Posługiwać się literaturą z zakresu prawa UE, orzecznictwem TSUE oraz aktami prawa pierwotnego i wtórnego UE (K_U04) 6.U_PPA3 Planować i organizować pracę własną oraz zespołu w ramach zadań projektowych z zakresu prawa UE (K_U07) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 7.K_PoC1 Odpowiedzialnego pełnienia funkcji w organach administracji związanych z problematyką imigracyjną (K_K03) 8. K_PoC2 Krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie zagadnień budzących kontrowersje prawne i polityczne, K_K01). Wiedza: student zna i rozumie 1. W_PoC1 Zna formy pomocy humanitarnej i ochrony ludności oraz potrafi właściwie określić sytuację prawną z tym związaną w UE (K_W03) 2. W_PoC2 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą unijnej pomocy humanitarnej i ochrony ludności (K_W04) 3. W_PoC3 Zna organy UE oraz ich kompetencje uprawniające do unijnych działań w zakresie pomocy humanitarnej i ochrony ludności (K_W06) Umiejętności: student potrafi 4.U_PPA 1 Samodzielnie zdobywać, wykorzystywać i poszerzać wiedzę z zakresu prawa UE w celu analizy problemów dotyczących zarówno prawa wewnętrznego jak i UE, a także dziedzin pokrewnych, w szczególności w odniesieniu do problematyki bezpieczeństwa wewnętrznego (K_U02) 5.U_PPA2 Posługiwać się literaturą z zakresu prawa UE, orzecznictwem TSUE oraz aktami prawa pierwotnego i wtórnego UE (K_U04) 6.U_PPA3 Planować i organizować pracę własną oraz zespołu w ramach zadań projektowych z zakresu prawa UE (K_U07) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 7.K_PoC1 Odpowiedzialnego pełnienia funkcji w organach administracji związanych z problematyką imigracyjną (K_K03) 8. K_PoC2 Krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie zagadnień budzących kontrowersje prawne i polityczne, K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie kazusów, praca grupowa, dyskusja A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8); Zadania cząstkowe (efekty 2,3). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych: obecność na zajęciach (10%) i pracy zaliczeniowej (90%). Ocena końcowa z przedmiotu: • Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥ 91% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81- 90% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów (≤71-80% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się (≤50% stopnia opanowania wiedzy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.