Obrona cyberprzestrzeni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.BWII.D2.3.SM.OC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obrona cyberprzestrzeni |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć II BW II semestr zimowy 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 30h (1,2 ECTS) Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 20h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 20h Przygotowanie do zaliczenia: 5h |
Skrócony opis: |
Przedstawienie studentom zagadnień teoretycznych oraz praktycznych związanych z interpretacją problemów związanych z obroną cyberprzestrzeni. 2. Uzyskanie przez studentów umiejętności dodawania wartości do wiedzy zgromadzonej w ramach rozwiązywania problemów związanych z obroną cyberprzestrzeni. 3. Zaznajomienie studentów z aktualnym dorobkiem światowej nauki w zakresie metod i technik związanych z zapewnieniem obrony cyberprzestrzeni. |
Pełny opis: |
Opis: Problemy prawne i teoretyczne związane z interpretacją problemów związanych z obroną cyberprzestrzeni Analiza zagrożeń mających wpływ na obronę cyberprzestrzeni Metody i techniki związane z zapewnieniem obrony cyberprzestrzeni Zakres tematów: Rodzaje i identyfikacja zagrożeń dla systemu obrony w cyberprzestrzeni Działania proaktywne i retroaktywne związane z naruszeniem cyberprzestrzeni Bezpieczeństwo teleinformatyczne związane z obroną cyberprzestrzeni Rodzaje odpowiedzialności za naruszenie cyberprzestrzeni |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć Programy szkoleniowe związane z zasadami obrony cyberprzestrzeni. Akty prawne oraz Wytyczne Krajowych Władz Bezpieczeństwa dot. obrony cyberprzestrzeni A2. studiowana samodzielnie przez studenta • Babik W., Ekologia informacji: zadania w społeczeństwie informacji i wiedzy, [w:] Cisek S. red., Inspiracje i innowacje: zarzadzanie informacja w perspektywie bibliologii i informatologii, Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2016. • Batorowska H., Kultura bezpieczeństwa informacyjnego, Wyd. UR t.1 i 2, Rzeszów 2018. • Gotlib D., Olszewski R., Smart City. Informacja przestrzenna w zarzadzaniu inteligentnym miastem, Wyd. PWN, Warszawa 2016. • Kisilowska M., Kultura informacji, Wyd. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2016. • Oleński J., Infrastruktura informacyjna państwa w globalnej gospodarce, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego Wydział Nauk Ekonomicznych, Warszawa 2006. • Oleński J., Ekonomika informacji. Metody, Wyd. PWE, Warszawa 2003 B. Literatura uzupełniająca • Piwowarski J., Trzy filary kultury bezpieczeństwa, Kultura Bezpieczeństwa Nauka - Praktyka – Refleksje, Nr 24, 2016 • Liedel K., Piasecka P., Aleksandrowicz T., Analiza informacji w działaniu, Wyd. Difin, Warszawa 2012 • Liedel K., Piasecka P., Aleksandrowicz T., Analiza informacji. Teoria i praktyka, Wyd. Difin, Warszawa 2012 • Liedel K., Serafin T., Otwarte źródła informacji w działalności wywiadowczej, Wyd. Difin, Warszawa 2011 • Goban-Klas T., Sienkiewicz P., Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania, Wyd. Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków 1999 • Sienkiewicz P., Nowak J.S., Społeczeństwo informacyjne. Krok naprzód, dwa kroki wstecz, Wyd. Polskie Towarzystwo Informatyczne - Oddział Górnośląski, Katowice 2008 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. W_ OC1 w pogłębionym stopniu zna organy i podmioty odpowiedzialne za obronę cyberprzestrzeni, ich charakter, miejsce i znaczenie w systemie nauk(K_W02). 2. W_ OC2 zasady i regulacje tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w zakresie obrony cyberprzestrzeni(K_W08) Umiejętności: student potrafi 3. U_ OC 1 odpowiednio dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia pracy jako specjalista z zakresu obrony cyberprzestrzeni, w szczególności stosując zaawansowane techniki informatyczne (K_U03) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 4. K_OC1 kreowania i popularyzowania wzorców etycznego i praworządnego zachowania, podtrzymywania etosu kadry kierowniczej organów zajmujących się obroną cyberprzestrzeni (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin: A. Formy zajęć konserwatorium B. Tryb realizacji w Sali dydaktycznej C. Liczba godzin 30h D. Sposób zaliczenia zaliczenie z oceną Metody dydaktyczne: Wykład z prezentacją multimedialną Omawianie studiów przypadków Dyskusja Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (efekty 3,4). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (20%) i pracy zaliczeniowej (80%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mucha | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mucha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mucha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.