Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo konsumenckie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.OB.D3.3.PK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo konsumenckie
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Cele przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy o prawie ochrony konsumenta i jego znaczeniu dla obrotu. Student zapoznaje się z treścią regulacji chroniących konsumenta oraz student umie rozwiązywać problemy związane ze stosowanie podstawowych przepisów prawa ochrony konsumenta

Pełny opis:

Cele przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy o prawie ochrony konsumenta i jego znaczeniu dla obrotu. Student zapoznaje się z treścią regulacji chroniących konsumenta oraz student umie rozwiązywać problemy związane ze stosowanie podstawowych przepisów prawa ochrony konsumenta

Zakres tematyczny:

1. Historyczne ukształtowanie prawa konsumenckiego na świecie, Europie i Polsce

2. Źódła prawa konsumenckiego w Polsce

3. Harmonizacja prawa konsumenckiego w UE

4. Pojęcie konsumenta

5. Obrót B2C a obrót profesjonalny

6. Obowiązki informacyjne w obrocie konsumenckim

7. Ustawa o prawach konsumenta

8. Kredyt konsumencki

9. Timeshearing

10. UOKiK i podstawowe zasady jego funkcjonowania

11. Rzecznik praw konsumenckich

12. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów

13. Zawieranie umów na odległość i poza lokalem konsumentów

14. Konsument w eCommerce

Literatura:

A. Zając, Konsument we współczesnej gospodarce rynkowej, Poznań 2004;

E. Kieżel, Ochrona interesów konsumentów w aspekcie integracji europejskiej, Warszawa 2007;

M. Pigłowski, Podstawy ochrony prawnej konsumenta. Przepisy i przykłady, Warszawa 2012

B. Kaczmarek Templin, P. Stec, D. Szostek Prawo Konsumenckie. Komentarz, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza (W)

1. Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja, ekonomia) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania otoczenia biznesowego (K_W02);

2. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (K_W03);

3. Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjnych i prawnych (K_W05);

4. Zna podstawowe ekonomiczne i gospodarcze , prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z działaniem administracji publicznej, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego (K_W04).

Umiejętności (U)

1. Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego (K_U01);

2. Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich (K_U02);

3. Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole (K_U03);

4. Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K_U04);

5. Poprawnie stosuje terminologię prawną (K_U08);

6. Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany (K_U11).

Kompetencje społeczne (K)

1. Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K01);

2. Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K03);

3. Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04);

4. Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy (K_K06).

Metody i kryteria oceniania:

Praca zaliczeniowa (kolokwium) na ocenę obejmująca tematykę omawianą na wykładach i ćwiczeniach. Pod uwagę brana jest także aktywność studenta na ćwiczeniach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Rafał Adamus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-8 (2024-11-08)