Prawo celne - moduł specjalizacji prawniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.PR.D5.5.MSP.PCel |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo celne - moduł specjalizacji prawniczej |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć III rok Prawa stacjonarnego semestr zimowy 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami regulacji prawa celnego 2. Nabycie przez studentów wiedzy z zakresu regulacji prawa celnego 3. Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z tekstów przepisów prawa celnego, jak też dokonywania ich analizy przy wykorzystaniu orzecznictwa oraz piśmiennictwa |
Pełny opis: |
1. Cło jako danina publiczna, 2. Źródła prawa celnego, 3. Dług celny, 4. Organy celne i ich właściwość, 5. Postępowanie w sprawach celnych, 6. Ewidencja i statystyka dotycząca obrotu towarowego z państwami członkowskimi Unii. 7. Udzielanie informacji w rozporządzeniu nr 952/2013, 8. Przedstawicielstwo celne, 9. Decyzje dotyczące stosowania przepisów prawa celnego 10. Kontrola towarów w rozporządzeniu 952/2013, 11. Wspólna Taryfa Celna i klasyfikacja taryfowa towarów. 12. Pochodzenie towarów w rozporządzeniu 952/2013, 13. Wartość celna towarów w rozporządzeniu 952/2013, 14. Powstanie długu celnego w rozporządzeniu nr 952/2013, 15. Zabezpieczenie potencjalnego lub istniejącego długu celnego rozporządzeniu nr 952/2013, 16. Określanie kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, powiadamianie o długu celnym oraz księgowanie w rozporządzeniu nr 952/2013, 17. Zapłata kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych w rozporządzeniu nr 952/2013, 18. Wygaśnięcie długu celnego w rozporządzeniu nr 952/2013, 19. Towary wprowadzane na obszar celny Unii wg rozporządzenia nr 952/2013 20. Zgłoszenie celne, 21. Zwolnienia celne, 22. Zwolnienie z należności celnych przywozowych w rozporządzeniu nr 952/2013. 23. Procedury specjalne w rozporządzeniu nr 952/2013. 24. Tranzyt zewnętrzny i wewnętrzny w rozporządzeniu nr 952/2013. 25. Tranzyt unijny w rozporządzeniu nr 952/2013. 26. Składowanie w rozporządzeniu nr 952/2013 27. Towary wyprowadzane poza obszar celny Unii wg rozporządzenia nr 952/2013. |
Literatura: |
E.Gwardzińska, M.Laszuk, M.Masłowska, R.Michalski, Prawo celne, Warszawa 2017 R.Oktaba, Prawo celne, Warszawa 2019 T.Nowak, P.Stanisławiszyn (red.), Prawo celne i podatek akcyzowy. Kierunki przeobrażeń i zmian, Warszawa 2014 A.Drwiłło (red.), Podstawy finansów i prawa finansowego, Warszawa 2018 H.Dzwonkowski, J.Gliniecka (red.), Prawo finansowe, Warszawa 2013, RMastalski, E.Fojcik-Mastalska (red.), Prawo finansowe, Warszawa 2013. A.Nowak-Far (red.), Finanse publiczne i prawo finansowe, Warszawa 2020 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych. K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej. K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii. K_W07 Student zna etykę zawodu prawnika ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku przestrzegania zasad zachowania tajemnicy zawodowej. K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa. K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach. Umiejętności: K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych. K_U04 Student samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, studiami praktycznego przypadku. K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej. K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych. K_U07 Student ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów i ich subsumpcji K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa. K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany. Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role. K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje Oceniane są następujące elementy pisemnej wypowiedzi studenta: poziom wiedzy, rozumienia i poprawności interpretacyjnej materiału; poprawność odtwarzania interpretacji, sądów, opinii; stopień poprawności formułowania wniosków; poprawność języka. Na ocenę bardzo dobrą (5,0) – praca kompletna na poziomie 90-100%, logika wywodu poprawna, konkluzje poprawne, brak lub prawie całkowity brak niedostatków interpretacyjnych, terminologia poprawna; poprawność językowa całkowita lub niemal całkowita. Na ocenę plus dobrą (4,5) – praca niemal kompletna (poziom 80-89%), logika wywodu poprawna, konkluzje poprawne, pewne niedostatki interpretacyjne, terminologia poprawna; poprawność językowa całkowita lub niemal całkowita. Na ocenę dobrą (4,0) – praca kompletna na poziomie 70-79 %, logika wywodu na ogół poprawna, konkluzje niepełne, terminologia poprawna z nielicznymi uchybieniami; nieliczne wady/błędy językowe. Na ocenę plus dostateczną (3,5) – praca kompletna na poziomie 60-69 %, nieliczne braki w logice wywodu, konkluzje niepełne, terminologia na ogół poprawna; nieliczne wady/błędy językowe. Na ocenę plus dostateczną (3,0) – praca kompletna na poziomie 51-59%, konkluzje nieporadne, terminologia na ogół poprawna; nieliczne wady/błędy językowe. Na ocenę niedostateczną (2) – niespełnienie wymogów na ocenę dostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Michór | |
Prowadzący grup: | Andrzej Michór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Michór | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.