Prawo obrotu elektronicznego - moduł specjalizacji prawniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.PR.D5.5.MSP.POEle |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo obrotu elektronicznego - moduł specjalizacji prawniczej |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć III rok Prawa stacjonarnego semestr zimowy 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami regulacji prawa obrotu elektronicznego 2. Nabycie przez studentów wiedzy z zakresu regulacji prawa obrotu elektronicznego 3. Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z tekstów przepisów prawa obrotu elektronicznego, jak też dokonywania ich analizy przy wykorzystaniu orzecznictwa oraz piśmiennictwa |
Pełny opis: |
Prawo obrotu elektronicznego 1. Samoregulacja sektora finansowego, 2. Mury chińskie w systemie zabezpieczeń w obrocie elektronicznym 3. Obrót elektroniczny a forma czynności prawnych w świetle kodeksu cywilnego oraz kodeksu postępowania cywilnego 4. Prawo obrotu elektronicznego w świetle Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014, 5. Zakupy ¬on line – szczególna regulacja obrotu, 6. Wolność słowa w internecie, 7. Licencje na oprogramowanie internetowe, 8. Status twórcy w internecie (filmiki na YouTube itp.) – klasyfikacja usług w PKD, opodatkowanie, udział w zyskach portalu, 9. Status uczestnika mediów społecznościowych – prawa autorskie do materiałów umieszczanych w sieci, ochrona prywatności, odpowiedzialność za aktywność w mediach, 10. Kryptowaluty, 11. Central bank digital currency 12. Obrót elektroniczny a rozwiązania ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, 13. Przestępstwa internetowe przeciwko mieniu (phishing, skimming itd.). |
Literatura: |
K.Flaga-Gieruszyńska, Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane, CH Beck, Warszawa 2019 K.Flaga-Gieruszyńska, E-obywatel. E-sprawiedliwość. E-usługi, CH Beck, Warszawa 2017, K.Flaga-Gieruszyńska, E-sąd. E-finanse. E-praca, CH Beck, Warszawa 2020, J.Janowski, Elektroniczny obrót prawny, Wolters Kluwer, Warszawa 2008 J.Janowski, Technologia informacyjna dla prawników i administratywistów. Szanse i zagrożenia elektronicznego przetwarzania danych w obrocie prawnym i działaniu administracji, Difin 2009 M.Kępiński (red.), Własność intelektualna w obrocie elektronicznym, CH Beck, Warszawa 2015 L.Lai, Prawo sztucznej inteligencji, CH Beck, Warszawa 2020 D.Szostek, Nowe ujęcie dokumentu w polskim prawie prywatnym ze szczególnym uwzględnieniem dokumentu w postaci elektronicznej, CH Beck, Warszawa 2012 D.Szostek, Blockchain a prawo, CH Beck, Warszawa 2018, D.Szostek, Legal tech. Czyli jak bezpiecznie korzystać z narzędzi informatycznych w organizacji, w tym w kancelarii oraz dziale prawnym, CH Beck, Warszawa 2021. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych. K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk. K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej. K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii. K_W06 Student zna wybrane w toku studiów dziedziny prawa jak np. prawo finansowe, podatkowe, ochrony środowiska, ochrony własności intelektualnej, prawo gospodarcze, prawo handlowe. K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa. Umiejętności: K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. K_U04 Student samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, studiami praktycznego przypadku. K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej. K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych. K_U07 Student ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów i ich subsumpcji K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa. K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany. Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role. K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu. K_K06 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną Oceniane są następujące elementy pisemnej wypowiedzi studenta: poziom wiedzy, rozumienia i poprawności interpretacyjnej materiału; poprawność odtwarzania interpretacji, sądów, opinii; stopień poprawności formułowania wniosków; poprawność języka. Na ocenę bardzo dobrą (5,0) – praca kompletna na poziomie 90-100%, logika wywodu poprawna, konkluzje poprawne, brak lub prawie całkowity brak niedostatków interpretacyjnych, terminologia poprawna; poprawność językowa całkowita lub niemal całkowita. Na ocenę plus dobrą (4,5) – praca niemal kompletna (poziom 80-89%), logika wywodu poprawna, konkluzje poprawne, pewne niedostatki interpretacyjne, terminologia poprawna; poprawność językowa całkowita lub niemal całkowita. Na ocenę dobrą (4,0) – praca kompletna na poziomie 70-79 %, logika wywodu na ogół poprawna, konkluzje niepełne, terminologia poprawna z nielicznymi uchybieniami; nieliczne wady/błędy językowe. Na ocenę plus dostateczną (3,5) – praca kompletna na poziomie 60-69 %, nieliczne braki w logice wywodu, konkluzje niepełne, terminologia na ogół poprawna; nieliczne wady/błędy językowe. Na ocenę plus dostateczną (3,0) – praca kompletna na poziomie 51-59%, konkluzje nieporadne, terminologia na ogół poprawna; nieliczne wady/błędy językowe. Na ocenę niedostateczną (2) – niespełnienie wymogów na ocenę dostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Biczysko-Pudełko | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Biczysko-Pudełko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Biczysko-Pudełko | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.