Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo Unii Europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.PR.Z5.6.PUE
Kod Erasmus / ISCED: 10.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo Unii Europejskiej
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

1. Bacia B., A. Zawidzka, Swoboda przepływu kapitału i usługi finansowe w

Unii Europejskiej, Warszawa 2011.

2. Barcz J. (red.), Prawo Unii Europejskiej. Prawo materialne i polityki,

Warszawa 2005.

3. Barcz J., Unia Europejska na rozstajach. Traktat z Lizbony. Dynamika i

główne kierunki reformy ustrojowej, Warszawa 2010.

4. Barnard C., Peers S., European Union Law, Oxford 2017.

5. Barnard C., The Substantive Law of the EU. The Four Freedoms, Oxsford

2013.

6. Cieśliński A., Wspólnotowe prawo gospodarcze. Tom I, Warszawa 2009.

7. Cieśliński A. (red.), Wspólnotowe prawo gospodarcze. Tom II, Warszawa

2007.

8. Craig P., de Burca G., EU Law. Text, Cases and Materials, Oxford 2015.

9. Craig P., The Lisbon Treaty. Law, Politics, and Treaty Reform, Oxford 2010.

10. Dąbrowska P., Gromnicka E., Gruszczański Ł., Nowak B., Pudło A.,

Swobodny przepływ towarów, Warszawa 2010.

11. Gawrysiak-Zabłocka A., Prawo przedsiębiorczości i prawo spółek,

Warszawa 2010.

12. Hajna Z. (red.), Swobodny przepływ pracowników wewnątrz Unii

Europejskiej, Warszawa 2010.

13. Kapko M., Swoboda przemieszczania się pacjentów w orzecznictwie

Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, "Europejski Przegląd Sądowy"

2006/7.

14. Kiedrowska D., Formuła Keck w orzecznictwie Europejskiego Trybunału

Sprawiedliwości, "Europejski Przegląd Sądowy" 2006/3.

15. Kożuch M., Swoboda świadczenia usług w Unii Europejskiej, Warszawa

2011.

16. Kożuch M., Wykonywanie przez notariuszy władzy publicznej - glosa do

wyroków TS z 24.04.2011 r. w sprawach: C-47/08, Komisja v. Królestwo

Belgii, C-50/08, Komisja v. Republika Francuska, C-51/08, Komisja v.

Księstwo Luksemburga, C-53/08, Komisja v. Republika Austrii, C-54/08,

Komisja v. Niemiecka Republika Federalna, C-61/08, Komisja v. Republika

Grecji, "Europejski Przegląd Sądowy" 2012/1.

17. 4. Kuś A. (red.), Prawo Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z

Lizbony, Lublin 2010.

18. Myszka M., Zasada równego traktowania obywateli UE w dostępie do

systemów zabezpieczenia społecznego, "Europejski Przegląd Sądowy"

2006/11.

19. Szwarc-Kuczer M., Ewolucja definicji środka o skutku równoważnym do

ograniczeń ilościowych w orzecznictwie TS - of Dassonville do Mickelsson,

"Europejski Przegląd Sądowy" 2012/1.

20. Tomaszewska M., Szypniewski M., Obowiązki informacyjne pracodawcy

wobec pracownika delegowanego - kilka uwag krytycznych, "Europejski

Przegląd Sądowy" 2017/11.


Skrócony opis:

1. poznanie i zrozumienie genezy integracji europejskiej i jej etapów, instytucjonalnych podstaw funkcjonowania i systemu źródeł prawa UE; zrozumienie specyfiki prawa UE oraz zrozumienie relacji zachodzących między prawem krajowym a prawem UE w oparciu o bogate orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE)

2. kształtowanie świadomej postawy w zakresie rozumienia potrzeby przestrzegania prawa UE zarówno przez państwa członkowskie, jak i instytucje unijne oraz konsekwencji nieprzestrzegania tego prawa

3. umiejętność skutecznego stosowania prawa UE w polskim porządku prawnym oraz sprawnej analizy orzecznictwa TSUE, umiejętność rozpoznawania zależności istniejących pomiędzy prawem UE a prawem międzynarodowym publicznym oraz krajowym

Pełny opis:

Geneza integracji europejskiej, organizacja międzynarodowa a organizacja ponadnarodowa; powstanie i rozwój EWG i jej przekształcenie w UE, rola i charakter prawny Traktatu z Lizbony; wartości, cele i zasady prawa UE oraz ich implementacja i kontrola przestrzegania; obywatelstwo UE i ochrona praw podstawowych w UE;, charakter prawny i struktura UE oraz podział kompetencji między UE a państwa członkowskie, w tym zasady przyznania, subsydiarności, proporcjonalności i lojalnej współpracy oraz ich implementacja i kontrola przestrzegania; system instytucjonalny UE (instytucje główne i pomocnicze,) ; system źródeł pierwotnego i wtórnego prawa UE; tworzenie prawa UE; zasady stosowania prawa UE w tym zasady prymatu (pierwszeństwa) prawa UE i skutku bezpośredniego; reguły stosowania prawa UE , sądowa kontrola przestrzegania prawa UE; pytania prawne sądów państw członkowskich do Trybunału Sprawiedliwości UE;; przystąpienie Polski do UE i stosowanie prawa UE w świetle Konstytucji RP z 1997 r.

Literatura:

• Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, J.Barcz, M.Górka, i A. Wyrozumska, Warszawa: Wyd. Wolters Kluwer, 2020

• Prawo Unii Europejskiej. Casebook. Wybór orzecznictwa sądów wspólnotowych, J. Barcz, W.M. Góralski, I. Kolowca, Warszawa 2006

• Prawo europejskie, F.Emmert i M.Morawiecki, Wyd. PWN, Warszawa 1999 lub 2000 lub 2002

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.

K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii.

K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa.

K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.

K_W10 Student zna podstawy projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów prawnych wewnętrznych i zewnętrznych.

Umiejętności:

K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.

K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.

K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: egzamin

Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne

Metody dydaktyczne: analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną

Lista zagadnień problemowych omówiona na ostatnich zajęciach i udostępniona studentom

Egzamin pisemny – test odwołujący się do zagadnień problemowych

• Test

– 4 pytania zamknięte (punktacja 0-1) – max 4

– 4 pytania otwarte (punktacja 0-4) – max 16

• Punktacja pytań otwartych

– Zawartość merytoryczna: 0-2 punkty

– Subiektywna ocena zrozumienia tematyki i precyzji sformułowań: 0-2 punkty

• Ocena

– 11-12 pkt: dostateczny

– …..

– 19-20 pkt : bardzo dobry

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Jendrośka, Joanna Ryszka
Prowadzący grup: Jerzy Jendrośka, Joanna Ryszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Jendrośka, Joanna Ryszka
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)