History of nineteenth-century Poland
General data
Course ID: | II.1.21-7 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of nineteenth-century Poland |
Name in Polish: | Historia Polski XIX w. |
Organizational unit: | Institute of History |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
6.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | elective monographs |
Study level: | (in Polish) pierwszego stopnia |
Field of study: | (in Polish) Historia |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) III |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Requirements: | (in Polish) Egzamin składa się z dwóch części: a) test (uzupełnień, wyboru) b) rozprawka na tematy z wcześniej przekazanej listy 100 za-gadnień |
Supplementary literature: | (in Polish) • Czartoryski A.J., Szkic o dyplomacji, Paris 2004; • Kukiel M., Czartoryski a jedność Europy, Lublin 2008; • De Lazari Andrzej, Polacy i Rosjanie we wzajemnej karykaturze, Warszawa 2008; • De Lazari Andrzej, Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan, Warszawa 2006; • Giza A., Polaczkowie i Moskale. Wzajemny ogląd w krzywym zwierciadle 1800-1917, Szczecin 1993; • Nowak A., Polacy, Rosjanie i biesy: studia i szkice, Kraków 1998; • Maziarz A., Wolność w koncepcjach polskich romantyków, w: Idea wolności w ujęciu historycznym i prawnym, red. E. Kozerska, P. Sadowski, A. Szymański, Toruń 2010, s. 109-126; • Rusin J., Człowiek świętego imienia. Legenda Traugutta w piśmiennictwie polskim XIX i XX wieku, Rzeszów 2002; • Jankowska T., Powstańczy szlak do nieba Sługi Bożego Romualda Traugutta, Warszawa 2013; • Mażewski L., Powstańczy szantaż. Od konfederacji barskiej do stanu wojennego, Warszawa 2004; • Klichta J., Duchowość Chopina, Katowice 2010; • Maziarz A., Kompozytor (nie)poważny. Poczucie humoru Fryderyka Chopina, „Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka” 2010, t. 65, z. 4, s. 615-636; • Maziarz A., Naród - państwo – społeczeństwo - obywatel w publicystyce Karola Libelta, „Opolskie Studia Admi-nistracyjno-Prawne” 2009, t. VI, s. 227-244; • Maziarz A., Dobry i zły sąsiad. Dychotomie w dziewiętnastowiecznym obrazie Niemców i Polaków, w: Polacy-Niemcy-Ukraińcy w XIX i XX wieku, red. M. Białokur, Opole 2013, s. 28-42; • Wrzesiński W., Sąsiad czy wróg? Ze studiów nad kształtowaniem obrazu Niemca w Polsce w latach 1795-1939, Wrocław 2007; • Hulewicz J., Akademia Umiejętności w Krakowie. Zarys dziejów 1873-1918, Kraków 2013; • Gach P.P., Kasaty zakonów na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej i Śląska 1773-1914, Lublin 1984; • Kijas A., Polacy w Rosji od XVII do 1917 roku. Słownik biograficzny, Warszawa 2000; • Librowicz Z., Polacy w Syberii, Wrocław 1993; • Starynkiewicz S., Dziennik 1887-1897, Warszawa 2005; • „Pełniący obowiązki…” Sokrates Starynkiewicz w Warszawie, oprac. A. Sołtan, Warszawa 2011; • Świętochowski A., Wspomnienia, oprac. S. Sandler, Wrocław 2006; • Brykalska M., Aleksander Świętochowski. Biografia, t. 1-2, Warszawa 1987; • Janowski M., Narodziny inteligencji 1750-1831, Warszawa 2008; • Micińska M., Inteligencja na rozdrożach 1864-1918, Warszawa 2008; • Inteligencja polska XIX i XX wieku. Studia, t. 1-6, red. R. Czepulis-Rastenis, Warszawa 1981-1991 • Kizwalter T., O nowoczesności narodu. Przypadek Polski, Warszawa 1999; • Łepkowski T., Polska – narodziny nowoczesnego narodu 1764-1870, Poznań 2003. |
Student workload: | (in Polish) Liczba punktów ECTS 3 W tym W kontakcie bezpośrednim z wykładowcą: 1,5 pkt (55%) 30 godz. – w ramach zajęć dydakt. 5 godz. – inne formy kontaktu bezpośredniego, w tym udział w egzaminie i omówieniu jego wyników Praca własna studenta: 40 godz. - zbieranie materiałów do prac zal., zapoznanie się z treściami ujętymi w literaturze przedmiotu =1,5 ECTS Łącznie: 75 godz. pracy studenta |
Short description: |
(in Polish) W oparciu o wiodące problemy związane z epoką niewoli narodowej (1795-1918) analiza wybranych zagadnień, charak-terystycznych dla epoki. Wskazanie na różnorodność tematyczną i metodologiczną w zajmowaniu się historią Polski XIX w.; na możliwość i potrzebę przełamywania stereotypowego postrzegania wielu kwestii związanych z tym okresem. Akcent na ujęcia porównawcze, a także interdyscyplinarne. Wskazanie dziedzictwa epoki XIXwiecznej we współcze-snym świecie. Wybrane zagadnienia student poznaje podczas wykładów (zob. Treści programowe), resztę materiału po-winien uzupełnić oparciu o załączoną literaturę przedmiotu. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe 1. Książę Adam Jerzy Czartoryski i jego relacje z Rosją 2. Wokół stereotypów Rosjan – wielki książę Konstanty Pawłowicz i prezydent Warszawy Sokrates Starynkiewicz 3. Wolność w ujęciu romantyków 4. Życie prywatne F. Chopina 5. Kariery Polaków w Rosji w XIX w. 6. Akademia Umiejętności na tle polityki Austrii w dobie autonomii Galicji 7. Opieka zdrowotna na ziemiach polskich w XIX w. 8. Stan wojenny w 1861 i 1981 – analogie i różnice 9. Romuald Traugutt – sylwetka duchowa dyktatora 10. Publicystyka Aleksandra Świętochowskiego 11. Polacy i Niemcy poprzez pryzmat stereotypów – na przykładzie XIX w. 12. Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego w ujęciu K. Libelta 13. „Chłopi” W. Reymonta jako źródło wiedzy o społeczności wsi polskiej k. XIX w. 14. Świadomość narodowa Polaków w XIX w. 15. Polska inteligencja w XIX w.: geneza i rola społeczna |
Bibliography: |
(in Polish) Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: • Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000; • Zgórniak M., Polska w czasach walk o niepodległość 1815-1864, Kraków 2003; • Buszko J., Od niewoli do niepodległości 1864-1918, Kraków 2003; • Wasilewski S., Życie polskie w XIX wieku, Warszawa 2008. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii XIX w. - specyfice przedmiotowej i metodologicznej epoki (K_W01) Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii Polski wieku XIX (K_W02) Posiada znajomość terminologii w zakresie historii ziem polskich XIX w. (K_W04) Dostrzega relacje pomiędzy historią XIX w. a aktualnymi wydarzeniami (K_W06) Zna podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury właściwych dla tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie historiografii XIX w. (K_W08) Zna różne punkty widzenia (determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym) na kluczowe kwestie z zakresu historii myśli politycznej (K_W10) Student potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (K_U01 Umiejętności Posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników analizy badań z zakresu historii Polski XIX (K_U02) Posiada podstawowe umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania przypisami i redagowania tekstów zgodnie z kanonami przyjętymi w naukach humanistycznych (K_U03) Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K-U04) Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii Polski XIX w. (K_U05) Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki, stosując m. in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych (K_U06) Posiada umiejętność komunikowania się z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla obszaru historii Polski XIX w. (K_U07) Potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji z zakresu historii Polski XIX w. oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową (K_U08) Posiada umiejętność zdobywania wiedzy i poszerzania kwalifikacji badawczych w zakresie dot. obszaru historii Polski XIX w. (K_U09) Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów (K-U13) Potrafi przeprowadzić prawidłową analizę tekstu źródłowego Potrafi wykorzystać metody charakterystyczne dla innych nauk (np. statystyka, historia literatury, praso-znawstwo ) na potrzeby analizy historycznej Kompetencje społeczne (postawy) Student potrafi pracować w grupie przyjmując zarówno rolę kierowniczą jak i członka zespołu (K_K01) Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego (K_K02) Jest świadomy znaczenia historii, szczególnie epoki dziejów Polski w XIX w., dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach (K_K04) Respektuje różnice poglądów historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach (K-K05) Docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego XIX-wiecznej Polski (K_K07) Jest gotów do propagowania wiedzy historycznej w środowisku lokalnym (K-K08) Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne (K_K09) Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności (K-K10) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przedmiot kończy egzamin w formie pisemnej: a) test (uzupełnień, wyboru) b) rozprawka na 2-3 tematy z wcześniej przekazanej listy 100 zagadnień W przypadku ćwiczeń: Ocena końcowa stanowi sumę, na którą składają się: Aktywność na zajęciach: 20% Oceny za wykonanie 6 zadań, każde 10% do oceny końcowej Znajomość lektur z podanej listy (pamiętniki, wspomnienia): 20% |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Antoni Maziarz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Class - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Opole.