University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

History of nineteenth-century Poland

General data

Course ID: II.1.21-7
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of nineteenth-century Poland
Name in Polish: Historia Polski XIX w.
Organizational unit: Institute of History
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 6.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

elective monographs

Study level:

(in Polish) pierwszego stopnia

Field of study:

(in Polish) Historia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) III

Education profile:

(in Polish) ogólnoakademicki

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Requirements:

(in Polish) Egzamin składa się z dwóch części:

a) test (uzupełnień, wyboru)

b) rozprawka na tematy z wcześniej przekazanej listy 100 za-gadnień


Supplementary literature:

(in Polish) • Czartoryski A.J., Szkic o dyplomacji, Paris 2004;

• Kukiel M., Czartoryski a jedność Europy, Lublin 2008;

• De Lazari Andrzej, Polacy i Rosjanie we wzajemnej karykaturze, Warszawa 2008;

• De Lazari Andrzej, Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan, Warszawa 2006;

• Giza A., Polaczkowie i Moskale. Wzajemny ogląd w krzywym zwierciadle 1800-1917, Szczecin 1993;

• Nowak A., Polacy, Rosjanie i biesy: studia i szkice, Kraków 1998;

• Maziarz A., Wolność w koncepcjach polskich romantyków, w: Idea wolności w ujęciu historycznym i prawnym, red. E. Kozerska, P. Sadowski, A. Szymański, Toruń 2010, s. 109-126;

• Rusin J., Człowiek świętego imienia. Legenda Traugutta w piśmiennictwie polskim XIX i XX wieku, Rzeszów 2002;

• Jankowska T., Powstańczy szlak do nieba Sługi Bożego Romualda Traugutta, Warszawa 2013;

• Mażewski L., Powstańczy szantaż. Od konfederacji barskiej do stanu wojennego, Warszawa 2004;

• Klichta J., Duchowość Chopina, Katowice 2010;

• Maziarz A., Kompozytor (nie)poważny. Poczucie humoru Fryderyka Chopina, „Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka” 2010, t. 65, z. 4, s. 615-636;

• Maziarz A., Naród - państwo – społeczeństwo - obywatel w publicystyce Karola Libelta, „Opolskie Studia Admi-nistracyjno-Prawne” 2009, t. VI, s. 227-244;

• Maziarz A., Dobry i zły sąsiad. Dychotomie w dziewiętnastowiecznym obrazie Niemców i Polaków, w: Polacy-Niemcy-Ukraińcy w XIX i XX wieku, red. M. Białokur, Opole 2013, s. 28-42;

• Wrzesiński W., Sąsiad czy wróg? Ze studiów nad kształtowaniem obrazu Niemca w Polsce w latach 1795-1939, Wrocław 2007;

• Hulewicz J., Akademia Umiejętności w Krakowie. Zarys dziejów 1873-1918, Kraków 2013;

• Gach P.P., Kasaty zakonów na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej i Śląska 1773-1914, Lublin 1984;

• Kijas A., Polacy w Rosji od XVII do 1917 roku. Słownik biograficzny, Warszawa 2000;

• Librowicz Z., Polacy w Syberii, Wrocław 1993;

• Starynkiewicz S., Dziennik 1887-1897, Warszawa 2005;

• „Pełniący obowiązki…” Sokrates Starynkiewicz w Warszawie, oprac. A. Sołtan, Warszawa 2011;

• Świętochowski A., Wspomnienia, oprac. S. Sandler, Wrocław 2006;

• Brykalska M., Aleksander Świętochowski. Biografia, t. 1-2, Warszawa 1987;

• Janowski M., Narodziny inteligencji 1750-1831, Warszawa 2008;

• Micińska M., Inteligencja na rozdrożach 1864-1918, Warszawa 2008;

• Inteligencja polska XIX i XX wieku. Studia, t. 1-6, red. R. Czepulis-Rastenis, Warszawa 1981-1991

• Kizwalter T., O nowoczesności narodu. Przypadek Polski, Warszawa 1999;

• Łepkowski T., Polska – narodziny nowoczesnego narodu 1764-1870, Poznań 2003.


Student workload:

(in Polish) Liczba punktów ECTS 3


W tym

W kontakcie bezpośrednim z wykładowcą: 1,5 pkt (55%)

30 godz. – w ramach zajęć dydakt.

5 godz. – inne formy kontaktu bezpośredniego, w tym udział w egzaminie i omówieniu jego wyników


Praca własna studenta:

40 godz. - zbieranie materiałów do prac zal., zapoznanie się z treściami ujętymi w literaturze przedmiotu

=1,5 ECTS


Łącznie: 75 godz. pracy studenta

Short description: (in Polish)

W oparciu o wiodące problemy związane z epoką niewoli narodowej (1795-1918) analiza wybranych zagadnień, charak-terystycznych dla epoki. Wskazanie na różnorodność tematyczną i metodologiczną w zajmowaniu się historią Polski XIX w.; na możliwość i potrzebę przełamywania stereotypowego postrzegania wielu kwestii związanych z tym okresem. Akcent na ujęcia porównawcze, a także interdyscyplinarne. Wskazanie dziedzictwa epoki XIXwiecznej we współcze-snym świecie. Wybrane zagadnienia student poznaje podczas wykładów (zob. Treści programowe), resztę materiału po-winien uzupełnić oparciu o załączoną literaturę przedmiotu.

Full description: (in Polish)

Treści programowe

1. Książę Adam Jerzy Czartoryski i jego relacje z Rosją

2. Wokół stereotypów Rosjan – wielki książę Konstanty Pawłowicz i prezydent Warszawy Sokrates Starynkiewicz

3. Wolność w ujęciu romantyków

4. Życie prywatne F. Chopina

5. Kariery Polaków w Rosji w XIX w.

6. Akademia Umiejętności na tle polityki Austrii w dobie autonomii Galicji

7. Opieka zdrowotna na ziemiach polskich w XIX w.

8. Stan wojenny w 1861 i 1981 – analogie i różnice

9. Romuald Traugutt – sylwetka duchowa dyktatora

10. Publicystyka Aleksandra Świętochowskiego

11. Polacy i Niemcy poprzez pryzmat stereotypów – na przykładzie XIX w.

12. Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego w ujęciu K. Libelta

13. „Chłopi” W. Reymonta jako źródło wiedzy o społeczności wsi polskiej k. XIX w.

14. Świadomość narodowa Polaków w XIX w.

15. Polska inteligencja w XIX w.: geneza i rola społeczna

Bibliography: (in Polish)

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

• Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000;

• Zgórniak M., Polska w czasach walk o niepodległość 1815-1864, Kraków 2003;

• Buszko J., Od niewoli do niepodległości 1864-1918, Kraków 2003;

• Wasilewski S., Życie polskie w XIX wieku, Warszawa 2008.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii XIX w. - specyfice przedmiotowej i metodologicznej epoki (K_W01)

Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii Polski wieku XIX (K_W02)

Posiada znajomość terminologii w zakresie historii ziem polskich XIX w. (K_W04)

Dostrzega relacje pomiędzy historią XIX w. a aktualnymi wydarzeniami (K_W06)

Zna podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury właściwych dla tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie historiografii XIX w. (K_W08)

Zna różne punkty widzenia (determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym) na kluczowe kwestie z zakresu historii myśli politycznej (K_W10)

Student potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (K_U01

Umiejętności

Posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników analizy badań z zakresu historii Polski XIX (K_U02)

Posiada podstawowe umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania przypisami i redagowania tekstów zgodnie z kanonami przyjętymi w naukach humanistycznych (K_U03)

Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K-U04)

Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii Polski XIX w. (K_U05)

Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki, stosując m. in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych (K_U06)

Posiada umiejętność komunikowania się z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla obszaru historii Polski XIX w. (K_U07)

Potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji z zakresu historii Polski XIX w. oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową (K_U08)

Posiada umiejętność zdobywania wiedzy i poszerzania kwalifikacji badawczych w zakresie dot. obszaru historii Polski XIX w. (K_U09)

Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów (K-U13)

Potrafi przeprowadzić prawidłową analizę tekstu źródłowego

Potrafi wykorzystać metody charakterystyczne dla innych nauk (np. statystyka, historia literatury, praso-znawstwo ) na potrzeby analizy historycznej

Kompetencje społeczne (postawy)

Student potrafi pracować w grupie przyjmując zarówno rolę kierowniczą jak i członka zespołu (K_K01)

Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego (K_K02)

Jest świadomy znaczenia historii, szczególnie epoki dziejów Polski w XIX w., dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach (K_K04)

Respektuje różnice poglądów historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach (K-K05)

Docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego XIX-wiecznej Polski (K_K07)

Jest gotów do propagowania wiedzy historycznej w środowisku lokalnym (K-K08)

Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne (K_K09)

Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności (K-K10)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiot kończy egzamin w formie pisemnej:

a) test (uzupełnień, wyboru)

b) rozprawka na 2-3 tematy z wcześniej przekazanej listy 100 zagadnień

W przypadku ćwiczeń:

Ocena końcowa stanowi sumę, na którą składają się:

Aktywność na zajęciach: 20%

Oceny za wykonanie 6 zadań, każde 10% do oceny końcowej

Znajomość lektur z podanej listy (pamiętniki, wspomnienia): 20%

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Antoni Maziarz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Class - Grading
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)