Psychopedagogiczne koncepcje kształtowania charakteru
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-05-00-000019 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopedagogiczne koncepcje kształtowania charakteru |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Zaznajomienie z podstawami charakterologii i charakteropatii. Scharakteryzowanie wybranych koncepcji i teorii kształtowania charakteru. Wskazanie powiązań między charakterem a osobowością. Nakreślenie stosunku młodzieży do wartości charakterologicznych. Wypracowanie umiejętności oceny mniej lub bardziej dojrzałych cech charakteru. Ukierunkowanie na potrzebę ciągłego kształtowania charakteru. Uwrażliwienie na problem braku kształtowania bardziej dojrzałego charakteru w rozwoju człowieka. |
Pełny opis: |
Pojęcie charakteru w naukach humanistycznych i społecznych. Geneza i rozwój charakterologii. Struktura charakteru jako postawy wobec rzeczywistości. Czynniki rozwoju i kształtowania się charakteru: zadatki dziedziczno-wrodzone, środowisko społeczne, oddziaływania wychowawcze, aktywność jednostki. Kształtowanie charakteru a rozwój osobowości. Charakteropatia. Etiologia, objawy i typy zaburzeń charakteropatycznych. Samowychowanie jako kształtowanie charakteru. Młodzież wobec wartości charakterologicznych. Sposoby i style aktualizacji siebie a prężny charakter. Cechy osobowości młodzieży a dojrzałość charakteru. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana i omówiona podczas zajęć: LENDZION A., Młodzież a wartości charakterologiczne, Lublin 2012; PASTUSZKA J., Charakter człowieka. Struktura-typologia, diagnostyka psychologiczna, Lublin 1962; SMOŁKA E., Filozofia kształtowania charakteru. Fryderyka Wilhelma Foerstera teoria wychowania w świetle założeń personalizmu chrześcijańskiego, Tychy 2005; JOHNSON S. M., Style charakteru, Poznań 1998; JOHNSON S., Przemiana charakterologiczna. Cud ciężkiej pracy, Warszawa 1993; KOZIELECKI J., Człowiek wielowymiarowy, Warszawa 1996. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: LENDZION A., Koncepcja kształtowania charakteru i rozwoju osobowości według Józefa Pastuszki a ujęcie procesu wychowawczego rozwoju człowieka autorstwa Stefana Kunowskiego, w: M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin 2003, s 455 – 461. B. Literatura uzupełniająca NOWAK M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008; KUNOWSKI S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2000; PRZETACZNIK-GIEROWSKA M., WŁODARSKI Z., Psychologia wychowawcza, t. 1-2, Warszawa 1998; BALEY S., Charakterologia i typologia dzieci i młodzieży, Warszawa 1948; KREUTZ M., Kształcenie charakteru. Wskazówki praktyczne, Londyn 1988; PIROŻYŃSKI M., Kształcenie charakteru, Warszawa 1992. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, - ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, etapów życia rodzinnego, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Umiejętności - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności z zakresu nauk o rodzinie, - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. Kompetencje społeczne (postawy) - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną. B. Formy zaliczenia • test wyboru rozwiązywany przy użyciu notatek z zajęć i treści lektury. C. Podstawowe kryteria • wiedza prezentowana na zaliczeniu obejmująca treści zajęć – 50%, • wiedza prezentowana na zaliczeniu obejmująca treść lektury – 20%; • obecność i aktywność na zajęciach – 30%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.