Przemoc i religie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-05-00-000034 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przemoc i religie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Warto zastanowić się: „Czy religie monoteistyczne (dzisiaj islam, w przeszłości judaizm i chrześcijaństwo) stać na dialog z innymi religiami bez roszczenia sobie prawa do prawdy i wyłączności soteriologicznej? W jego realizacji warto będzie zastanowić się: — Jakie biblijne (staro- i nowotestamentowe) oraz koraniczne motywy wojny i przemocy stały i nadal stoją na drodze porozumienia między religiami? — Jakie błędy popełnione we wczesnym chrześcijaństwie stały się przyczyną przemocy religijnej w historii Kościoła i jak wpłynęły one na sekularyzację? — Czy nietolerancja, której następstwem są wojna i przemoc, jest nieuniknionym skutkiem roszczenia sobie prawa do prawdy? — Jaką rolę faktycznie odgrywały i nadal odgrywają wojna i przemoc w innych religiach świata, a jaką na obszarach kolonialnych i misji chrześcijańskich? — Czy religie monoteistyczne, na skutek swojej historii straciły swoją legitymizację i czy mogą ją odzyskać przez dialog międzyreligijny? |
Pełny opis: |
Na pierwszy rzut oka są to trudne pytania i może wyznaczają zbyt szerokie ramy. Jestem jednak pewien, że potrzebujemy takich pytań i że na te różne problemy będziemy znajdować różne odpowiedzi. To pomoże nam krytycznie ocenić pewne kulturowe uproszczenie, wg którego monoteizm nacechowany jest przemocą, zaś politeizm charakteryzuje się tolerancją. Kurs prowadzony w formie wykładu wzbogaconego prezentacjami multimedialnymi mógłby kończyć się studenckimi opracowaniami praktycznego znaczenia takich pojęć jak: Dialog życia, w którym ludzie pragną żyć wspólnie w otwartej i sąsiedzkiej atmosferze, dzielą wspólnie radość i cierpienie, swoje ludzkie problemy i trudności. Dialog działania, w którym chrześcijanie i niechrześcijanie współpracują w celu pełnego rozwoju i wyzwolenia człowieka. Dialog wymiany teologicznej, w którym specjaliści pogłębiają swoje zrozumienie określonego teologicznego dziedzictwa i uczą się szanować nawzajem swoje wartości. Plan wykładu: 1. Wprowadzenie – definicja przemocy w religii 2. Religia i przemoc – znaczenie ambiwalencji 3. Wojna i przemoc w starożytnym Izraelu 4. Oblicza przemocy w historii chrześcijaństwa 5. Impulsy na rzecz przemocy w Islamie 6. Fenomen przemocy w hinduizmie 7. Problem przemocy w buddyzmie |
Literatura: |
Literatura: Adel Theodor Khoury, Ekkehard Grundmann, Hans-Peter Müller (wybór i opr.), Wojna i przemoc w religiach świata. Fakty i przyczyny, tł. R. Zajączkowski, Kielce 2006. Is Monotheism Particularly Prone to Violence?, “Journal of Religion & Society” 15 (2013). War and Ethics in the Ancient Near East: Military Violence in Light of Cosmology and History. Beihefte zur Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft 407 (2009). J. D. Eller, Cruel Creeds, Virtuous Violence: Religious Violence across Culture and History. A.-M. Korte, M. de Haardt (ed.), God Against the Gods: The History of the War Between Monotheism and Polytheism, New York 2004. Jeffrey Ian Ross, Religion and Violence: An Encyclopedia of Faith and Conflict from Antiquity to the Present, vol. 1-3, New York 2004. R. M. Schwartz, The Curse of Cain: The Violent Legacy of Monotheism, Chicago 1997. Ch. Selengut, Sacred Fury: Understanding Religious Violence, Chicago 2008. M. Juergensmeyer, Terror in the Mind of God: The Global Rise of Religious Violence. Comparative Studies in Religion and Society, Chicago 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student zna wybrane koncepcje dotyczące relacji państwo-religia. 2. Posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju religii zarówno w aspekcie historycznym, społecznym i teologicznym. 3. Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach Umiejętności 1. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności. 2. Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o społeczeństwie; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku nauk społecznych jak i innych dyscyplin 3. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu Kompetencje społeczne (postawy) 1. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z zakresu relacji państwo-religia w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych. 2. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania na rzecz porozumiewania międzyreligijnego. 3. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne • Analiza tekstów z prezentacją multimedialną B. Formy zaliczenia: • obecność na zajęciach + praca zaliczeniowa C. Podstawowe kryteria 1. Praca zaliczeniowa – 50% 2. Znajomość zadanych lektur – 20% 3. Wiedza prezentowana na zajęciach – 30 % |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się praktyk zawodowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.