Pedagogika tolerancji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-05-00-000050 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika tolerancji |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu - przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat współczesnych kluczowych problemów związanych z tolerancją, zarówno wewnątrzkulturową, jak i międzykulturową; - kształtowanie wrażliwości społeczno-kulturowej studentów opartej na zasadzie tolerancji wobec „inności”; - uczenie studentów właściwego stawiania pytań o „granice tolerancji”; - kształtowanie pozytywnych postaw w sytuacjach braku tolerancji. |
Pełny opis: |
Treści programowe - Filozoficzno-społeczne podstawy tolerancji. - Integralność tolerancji i dialogu. - Solidarność a tolerancja. - Tolerancja a akceptacja. - Tolerancja w kontekście „inności” i „obcości”. - Nietolerancja i jej skutki. - Paradoksy tolerancji (tolerancja zagrożeniem dla samej siebie; tolerancja wartością względną; tolerancja obrażająca wierzących). - Granice tolerancji (uniwersalne czy względne, kryteria definiowania). - Sposoby rozwiązywania konfliktów społecznych. |
Literatura: |
Appadaurai A., Strach przed mniejszościami: eseje o geografii gniewu, Warszawa 2009. Benedyktowicz, Z., Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000. Borowiak A., Szarota P., Tolerancja i wielokulturowość - wyzwania XXI wieku, Warszawa 2004. Buchowski M., Zrozumieć Innego. Antropologia racjonalności, Kraków 2004. Cliffird J., Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000. Comaroff J. L., Comaroff J., Etniczność sp. z o.o., Kraków 2011. Człowiek dialogu, red. Z. Glaeser, Opole 2012. Dialog międzyreligijny, red. H. Zimoń, Lublin 2004. Dupuis J., Chrześcijaństwo i religie. Od konfrontacji do dialogu, Kraków 2003. Hoffmann H., Kody tolerancji, Opole 2016. Jan Paweł II i dialog międzyreligijny, opr. Sherwin B.L., Kasimow H., Kraków 2001. Jan Paweł II, Messori V., Sakowicz E., Islam a chrześcijaństwo. Konfrontacja czy dialog, Kraków 2001. Kreeft P., Ekumeniczny dżihad. Ekumenizm i wojna kultur, Warszawa 2005. Migracje, uchodźstwo, wielokulturowość. Zderzenia kultur we współczesnym świecie, red. D. Lalek, Warszawa 2007. Nye J., Konflikty międzynarodowe: wprowadzenie do teorii i historii, Warszawa 2009. Pontyfikat ekumenicznej nadziei. Z Janem Pawłem II na drogach ekumenii, red. Z. Glaeser, Opole 2008. Ratzinger J., Wiara – prawda – tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata, Kielce 2004. Sakowicz E., Czy islam jest religią terrorystów?, Kraków 2002. Sakowicz E., Pryncypia dialogu Kościoła katolickiego z religiami Dalekiego Wschodu i Indii, Warszawa 2006. Sakowicz E., Rozmowy o islamie i dialogu, Lublin 2007. Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, red. M. Kofta, A. Jasińska-Kania, Warszawa 2001. Szahaj A, E pluribus unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Kraków 2004. Tożsamość, odmienność, tolerancja a kultura pokoju, red. J. Kłoczowski, S. Łukasiewicz, Lublin 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów kształtujących relacje społeczne i kulturowe; 2. Student ma podstawową wiedzę o powiązaniu teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; 3. Student ma podstawową znajomość zasad interpretacji otaczającej go rzeczywistości; 4. Student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; 5. Student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach. Umiejętności 1. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów filozoficznych, teologicznych i społecznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji; 2. Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. Kompetencje społeczne (postawy) 1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; 2. Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza antropologiczne, etyczne, społeczne i kulturowe; 3. Student interesuje się współczesnymi osiągnięciami w zakresie rozwiązywania konfliktów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie z oceną Formy zaliczenia: do uzgodnienia ze studentami Podstawowe kryteria 1. Udział w zajęciach – 50 % 2. Aktywność na zajęciach – 25 % 3. Znajomość analizowanych lektur – 25% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.