Filozofia przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-05-00-000060 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia przyrody |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie problemów filozoficznych i światopoglądowych implikowanych przez współczesne nauki przyrodnicze. Pokazana zostanie transformacja tradycyjnych problemów ontologicznych, jaka dokonała się pod wpływem rozwoju nauk współczesnych. Analizie zostaną poddane wybrane problemy (case studies), w której wykorzystana zostanie wiedza z zakresu metodologii nauk , historii nauki oraz historii filozofii. |
Pełny opis: |
TREŚĆ WYKŁADÓW: I. ZAGADNIENIA WSTĘPNE 1. Zalecana literatura 2. Definicje filozofii przyrody II. FILOZOFIA KOSMOLOGII 1. Kosmologia i filozofia kosmologii 2. Problem początku kosmosu 3. Zagadnienie precyzyjnego dostrojenia (ffine tuning) III. FILOZOFIA ŻYCIA: 1. Opis fenomenu życia 2. Geneza życia 3. Problemy filozoficzne 3.1. Redukcjonizm i antyredukcjonizm w filozofii życia 3.2. Teoria ewolucji i jej interpretacje IV. FILOZOFIA CZŁOWIEKA JAKO BYTU PRZYRODNICZEGO: 1. Antropologia przyrodnicza 2. Stanowiska antropologii filozoficznej: 2.1. Naturalizm 2.2.. Teistyczny ewolucjonizm 2.3. Personalizm |
Literatura: |
Podręczniki filozofii przyrody dostępne w języku polskim: 1. Grzegorz BUGAJAK i in., Tajemnice natury. Zarys filozofii przyrody, Warszawa 2009. 2. Michał HELLER, Logos Wszechświata. Zarys filozofii przyrody, Kraków 2013. 3. Michał HELLER, Tadeusz PABJAN, Elementy filozofii przyrody, Kraków 2014. 4. Zenon E. ROSKAL (red.), Encyklopedia filozofii przyrody, Lublin 2016. 5. Tadeusz WOJCIECHOWSKI, Zarys filozofii przyrody ożywionej, (Podręczniki i Skrypty 2), Opole 1997. Wykaz aktualnie proponowanej literatury - zob. w danym roku akademickim. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Słuchacz ma ugruntowaną wiedzę z zakresu logiki ogólnej, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, któą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej - TMA_W01; P7S_WG. W2. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia - TMA_W04; P7S_WG. W3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego - TMA_W15; P7S_WG,=. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TMA_01; P7S_UW. U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii - TMA_U03; P7S_UW. U3. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym - TMA_U08; P7S_UW. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Absolwent potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności - TMA_K04; P7S_KK, P7S_KK. K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO. K3. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy - zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne - związane z życiem indywidualnym i społecznym - TMA_K06, P7S_KK, P7S_KO. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: wykład w sali dydaktycznej, prezentacje medialne, lektura fragmentów tekstów. Kryteria oceniania: zaliczenie pisemne obejmujące wykładany materiał oraz zadane lektury. * ocena niedostateczna WIEDZA: W1. Słuchacz nie ma ugruntowanej wiedzy z zakresu logiki ogólnej, jak również o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, którą powinien być w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. W2. Nie ma uporządkowanej ani pogłębionej wiedzy, obejmującej teorię i metodologię teologii, dającej możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia. W3. Nie ma gruntownej znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Absolwent nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U2. Nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. U3. Nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Absolwent nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i nie potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności. K2. Nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie w pełni rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K3. Źle identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczne, związane z żuciem indywidualnym i społecznym. * ocena dostateczna W1. Słuchacz ma jedynie podstawową wiedzę z zakresu logiki ogólnej, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. W2. Ma fragmentaryczną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia. W3. Ma elementarną znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, lecz nie potrafi sprawnie integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. U3. Potrafi przeprowadzić na podstawowym poziomie analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Absolwent potrafi w zasadniczym zarysie określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać niektóre skutki swojej działalności. K2. Ma częściowa świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K3. Identyfikuje i w pewnym stopniu rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczne, związane z życiem indywidualny i społecznym. * ocena dobra WIEDZA: W1. Słuchacz ma wystarczającą wiedzę z zakresu logiki ogólnej, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, któą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. W2. Ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia. W3. Ma wystarczającą znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie podstawowe sądy z wykorzystaniem zasad logiki i wiedzy teologicznej. U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. U3. Potrafi przeprowadzić logiczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Absolwent potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać główne skutki swojej działalności. K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K3. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczne, związane z życiem indywidualny i społecznym. * ocena bardzo dobra WIEDZA: W1. Słuchacz ma ugruntowaną wiedzę z zakresu logiki ogólnej, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. W2. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia. W3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. U3. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Absolwent potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności. K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K3. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy. doktrynalne i etyczne, związane z życiem indywidualny i społecznym. |
Praktyki zawodowe: |
Z przedmiotem nie są związane praktyki zawodowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.