University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Moral dilemmas in contemporary cinema

General data

Course ID: KZ-05-00-000070
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Moral dilemmas in contemporary cinema
Name in Polish: Dylematy moralne we współczesnym kinie
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses
general courses
optional courses

Short description: (in Polish)

Celem proponowanego kursu ogólnouczelnianego jest odnalezienie oraz analiza dylematów moralnych, obecnych we współczesnym kinie światowym. Istnieje bowiem w kinematografii (i to nie tylko polskiej) fenomen określany mianem "kina moralnego niepokoju", gdzie porusza się aktualne problemy społeczne, polityczne i etyczne. W niniejszych zajęciach chodzi więc o zobrazowanie owych dylematów (jak np. aborcja, in vitro, prawda i kłamstwo, wierność małżeńska, rozwód, eutanazja) oraz ich analiza połączona z dyskusją na ten temat.

Full description: (in Polish)

Struktura niniejszego kursu przedstawia się następująco:

1. Wprowadzenie w problematykę zajęć.

2. Aborcja - film pt. "October Baby" ("Każde życie jest cudem"), reż. A. Erwin, J. Erwin, USA 2011.

3. Zapłodnienie in vitro & terapia uporczywa - film pt. "My Sister's Keeper" ("Bez mojej zgody"), reż. N. Cassavetes, USA 2009.

4. Prawda & kłamstwo - film pt. "Perfetti sconosciuti" ("Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie"), reż. P. Genovese, Włochy 2016.

5. Kariera & rodzina - film pt. "Song" ("Piosenka"), reż. R. Ramsey, USA 2014.

6. Prawo & moralność - film pt. "Obce niebo", reż. D. Gajewski, Polska 2015.

7. Rozwód - film pt. "Jodaeiye Nader az Simin" ("Rozstanie"), reż. A. Farhadi, Iran 2011.

8. Eutanazja - film pt. "Amour" ("Miłość"), reż. M. Haneke, Austria, Francja, Niemcy 2012.

Bibliography: (in Polish)

Baggini J., Fosl P.S., Przybornik etyka. Kompendium metod i pojęć etycznych, Warszawa 2010.

Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.

Czachorowski M., Skrypt z wybranych zagadnień bioetyki i etyki seksualnej, Lublin 2013.

Hołub G., Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Kraków 2014.

Jaroszyński P., Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1993.

Kieniewicz P., Bioetyczny labirynt. Czyli o różnych trudnych sprawach w medycynie i życiu, możliwie prostym językiem…, Licheń Stary 2015.

Kino moralnego niepokoju, http://www.film.org.pl/prace/kino_moralnego_niepokoju.html (06.05.2017).

Lis M. (red.), Ukryta religijność kina, Opole 2002.

Machinek M., Życie w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u początku życia ludzkiego, Olsztyn 2000.

Machinek M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u kresu życia ludzkiego, Olsztyn 2001.

Miczka T., „Kino moralnego niepokoju”. Źródła i granice realizmu w polskim filmie fabularnym w latach 1976–1981, http://sjikp.us.edu.pl/pliki/ksiazki/tadeusz_miczka.pdf (06.05.2017).

Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2005.

Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009.

Learning outcomes: (in Polish)

Student rozumie znaczenie materiału artystycznego, jakim jest film, w prowadzeniu własnej refleksji moralnej.

Student interpretuje narrację filmową, sięgając do wybranych stanowisk teologii moralnej.

Student pogłębia swoje kompetencje moralne, estetyczne, dyskursywne, argumentacyjne i analityczne.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Sposób zaliczenia:

• zaliczenie z oceną

B. Forma zaliczenia:

• obecność i udział w dyskusji

• w przypadku nieobecności na zajęciach - pisemny esej dotyczący problematyki danego konwersatorium, zawierający streszczenie fabuły filmu, opis dylematu oraz własną refleksję na ten temat (1-2 str. A4)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)