Integralne terapie chorób cywilizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-05-00-000071 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Integralne terapie chorób cywilizacyjnych |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia niestacjonarne) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja zagrożeń wynikających z tzw. chorób cywilizacyjnych oraz poszukiwanie skutecznych metod w ich przezwyciężaniu. Interesującą propozycję w tym zakresie stanowią naturalne metody Kneippa. Opierają się na pięciu zasadniczych filarach: 1. Terapie wodne 2. Terapie ruchowe 3. Terapie żywieniowe 4. Terapie ziołowe 5. Terapie porządkujące |
Pełny opis: |
Treści programowe: I. Definicja i klasyfikacja chorób cywilizacyjnych II. Zagrożenia płynące z chorób cywilizacyjnych III. Sebastian Kneipp – twórca integralnej terapii IV. Metody integralnej terapii kneippowskiej V. Wartość kneippowskich metod w terapii chorób cywilizacyjnych VI. Terapeutyczne zastosowanie kneippowskich metod |
Literatura: |
Wybrana literatura BACHMANN R.M., SCHLEINKOFER G.M., Natürlich gesund mit Kneipp, Stuttgart 2003. FEHRENBACH M., Księdza Kneippa leczenie wodą od A do Z, tł. H.E. PAWŁOWSKA, Warszawa 2000. GLAESER Z., Śląskie Sebastianeum. Walory Kamienia Śląskiego jako centrum hydroterapii według księdza Sebastiana Kneippa, Kamień Śląski 2014. KNEIPP S., Kodycyl do mojego testamentu dla zdrowych i chorych, tł. J.A. ŁUKASZKIEWICZ, Kempten 1898. KNEIPP S., Domowa apteczka, tł. M. KARWAT, Janki k. Warszawy b.r.w. KNEIPP S., Mój testament dla zdrowych i chorych, tł. J.A. ŁUKASZKIEWICZ, Warszawa 1984. KNEIPP S., Moje leczenie wodą, tł. J.A. ŁUKASZKIEWICZ, Łódź 2001. KNEIPP S., Tak żyć potrzeba, tł. J.A. ŁUKASZKIEWICZ, Łask 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza EK_W03 – student ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw - P6S_WG EK_W19 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych - P6S_WG; P6S_WK Umiejętności EK_U02 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki terapeutycznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań będących pochodną zagrożeń cywilizacyjnych - P6S_UW Kompetencje społeczne EK_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - P6S_KR; P6S_KK EK_K04 - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowe - P6S_KR EK_K09 - podmiotowo traktuje podopiecznego, respektuje jego niezbywalne prawa - P6S_KR; P6S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia do uzgodnienia ze studentami Podstawowe kryteria 1. Udział w zajęciach – 50 % 2. Aktywność na zajęciach – 25 % 3. Znajomość analizowanych lektur – 25% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.