Dyskusje o społeczeństwie, polityce, moralności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-05-00-000074 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dyskusje o społeczeństwie, polityce, moralności |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie teoretycznych podstaw funkcjonowania sfery publicznej oraz podjęcie dyskusji nad bieżącymi wydarzeniami społecznymi i politycznymi. |
Pełny opis: |
1. Teoria Craiga Calhouna 2. Ontologia sfery publicznej Michaela Warner'a 3. Koncepcja socjologii publicznej Michaela Burawoy'a 4. Legitymizacja prawa 5. Religia a sfera publiczna 6. Saskia Sassen i "globalna ulica" |
Literatura: |
1. J. Habermas, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, Warszawa 2007. 2. J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, Kraków 2000. 3. R. Sennett, Upadek człowieka publicznego, Warszawa 2009. 4. M. Burawoy, O socjologię publiczną. Przemówienie prezydenckie z roku 2004, w: Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, A. Manterys, J. Mucha (red.), Kraków 2009, s. 525-562. 5. M. Marx Ferree, W.A. Gamson, J. Gerhards, D. Rucht, Four Models of the Public Sphere in Modern Democracies, “Theory and Society” (2002), nr 3, s. 289-324. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Student zna etapy rozwoju sfery publicznej - TD_WG012; P8S_WG. W2. Student zna zagrożenia dla właściwego funkcjonowania sfery publicznej - TD_WK01; P8S_WK. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętność argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej udziału w sferze publicznej - TD_UK03; P8S_UK. U2. Student posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk społeczno-politycznych - TD_UW01; P8S_UW. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów - TD_KK03; P7_KK. K2. Student interesuje się życiem społeczno-politycznym - TD_KO02; P7S_KO. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: - obecność 50% - aktywność na zajęciach 25% - dyskusja na wybrany temat 25% Kryteria oceniania: Ocena niedostateczna WIEDZA W1. Student nie zna etapów rozwoju sfery publicznej. W2. Student nie zna zagrożeń dla właściwego funkcjonowania sfery publicznej. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student nie posiada umiejętności argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej udziału w sferze publicznej. U2. Student nie posiada umiejętności krytycznej oceny zjawisk społeczno-politycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów. K2. Student nie interesuje się życiem społeczno-politycznym. Ocena dostateczna Ocena dostateczna WIEDZA W1. Student zna etapy rozwoju sfery publicznej. W2. Student zna elementarne zagrożenia dla właściwego funkcjonowania sfery publicznej. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student potrafi włączyć się w dyskusję dotyczącą udziału w sferze publicznej. U2. Student stara się dokonać oceny zjawisk społeczno-politycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student wykazuje świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów. K2. Student w elementarny sposoób interesuje się życiem społeczno-politycznym. Ocena dobra WIEDZA W1. Student zna etapy rozwoju sfery publicznej. W2. Student zna najważniejsze zagrożenia dla właściwego funkcjonowania sfery publicznej. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętność argumentowania na rzecz udziału w sferze publicznej. U2. Student posiada umiejętność oceny zjawisk społeczno-politycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów. K2. Student interesuje się życiem społeczno-politycznym. Ocena bardzo dobra WIEDZA W1. Student zna etapy rozwoju sfery publicznej. W2. Student trafnie identyfikuje zagrożenia dla właściwego funkcjonowania sfery publicznej. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada ugruntowaną umiejętność argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej udziału w sferze publicznej. U2. Student posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk społeczno-politycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów. K2. Student systematycznie interesuje się życiem społeczno-politycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.