Judaizm wobec osób starszych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-05-00-000075 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Judaizm wobec osób starszych |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Literatura uzupełniająca: | P. JĘDRZEJEWSKI, Judaizm bez tajemnic, Kraków 2009; E. CHAT, Judaizm religia żydowska, Kielce 2007; H. WALDENFELS, Leksykon religii, tł. P. Pachciarek, Warszawa 1997; M. RUSECKI, Traktat o religii, Warszawa 2007; Religie świata, „Polityka” (wydanie specjalne) 2009, nr 6. |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących gerontologii religijnej. Zapoznanie się: (1) z rozumieniem starości i miejsca człowieka starego w judaizmie (religii monoteistycznej) oraz (2) oryginalnością religijnej perspektywy badawczej starości na przykładzie judaizmu. Wypracowanie sprawności wykorzystania perspektywy religijnej w dyskusjach dotyczących problematyki starości, życia osób w podeszłym wieku. |
Pełny opis: |
A. Problematyka konwersatorium: Wyjaśnianie podstawowych pojęć (I): religia, struktura religii, gerontologia religijna, możliwe typy interakcji między religią a starością; (II) prezentacja judaizmu (ze szczególnym uwzględnieniem elementów etyki); (III) ukazanie tradycji judaistycznej w relacji do starości i osób w podeszłym wieku; (IV) ukazanie miejsca człowieka starego w antropologii judaizmu; (V) podstawy wielkości człowieka starego w judaizmie; (VI) próba określenia oryginalności, uniwersalnych wartości starości w judaizmie. |
Literatura: |
JAN PAWEŁ II, O szacunku dla ludzi w podeszłym wieku (1998), TENŻE, Do moich Braci i Sióstr – ludzi w podeszłym wieku, (1999); Z. PAWŁOWSKI, Starość według Biblii, „Pastores” (2007) nr 4, s. 7-15. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta L. DYCZEWSKI, Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze, Lublin 1994; R. KONIECZNA-WOŹNIK (red.), Dorosłość wobec starości. Oczekiwania – Radości – Dylematy, Poznań 2008; A. ZYCH, Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii, Katowice 2009; JAKUBOWSKA H. i in. (red.), Patrząc na starość, Poznań 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię z zakresu nauk religiologicznych i gerontologii religijnej. 2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, która pozwala na integrowanie perspektyw badawczych właściwych dla kilku dyscyplin naukowych 3. Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz rozumie interakcję pomiędzy religią a starością. Umiejętności 1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów filozoficznych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników. 2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych tradycji religijnych celem określenia ich znaczeń, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. 3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej z wykorzystaniem perspektywy religijnej. Kompetencje społeczne (postawy) 1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów. 2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym osób starszych 3. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego z uwzględnieniem potrzeb osób starszych |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia: • zaliczenie ustne C. Podstawowe kryteria 1. Praca zaliczeniowa: opracowanie wybranego problemu na podstawie zadanej lektury – 30% 2. Znajomość analizowanych tekstów - 30% 3. Znajomość przedstawionych treści – 40% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.