Touch death - corpse in science, culture and religion
General data
Course ID: | KZ-05-00-000078 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Touch death - corpse in science, culture and religion |
Name in Polish: | Dotknąć śmierci - zwłoki w nauce, kulturze i religii |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne (in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Supplementary literature: | (in Polish) P. Morciniec, Bioetyka personalistyczna wobec zwłok ludzkich, Opole 2009; Tenże, Ostatnia posługa wobec martwego ciała, Wrocław 2010; E. Domańska, Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Warszawa 2017; M. Wańczowski, M. Lenart, Księga żałoby i śmierci, Warszawa 2009. |
Short description: |
(in Polish) Przedstawienie problemowych zagadnień dotyczących miejsca martwego ludzkiego ciała w różnych obszarach życia - od nauki, przez zjawiska kulturowe, nadawanie znaczeń, symbolikę, aż po religię i sztukę. W epoce tabuizacji śmierci i jej materialnego substytutu zajęcia mogą pomóc studentom w zmierzeniu się z egzystencjalnym problemem przemijania. |
Full description: |
(in Polish) Na treść merytoryczną wykładu złożą się następujące zagadnienia: 1. Terminologia dotycząca ludzkich zwłok w różnych językach. 2. Status materialny, filozoficzny, etyczny i prawny martwego ludzkiego ciała. 3. Podejście do zwłok ludzkich w historii, rzutujące na postawy współczesne 4. Istota pietyzmu wobec ludzkich zwłok. 5. Zmiany w kulturze funeralnej i ich podstawy. 6. Rytuały pogrzebowe: kosmetyka funeralna, pochówek, kremacja, czy inna forma dezintegracji? 7. Przejawy "ekstrawagancji funeralnej" - wyraz przezwyciężania tabuizacji? 8. Istnienie mumii naturalnych – związane z tym kwestie dyskusyjne. 9. Wykorzystanie martwych ciał w badaniach naukowych i w crash testach. 10. Stosowanie zwłok w edukacji medycznej i terapii. 11. Martwe ciało w wielkich religiach - pozycja, symbolika, wierzenia, praktyka. 12. Zaskakujące praktyki ze zwłokami - przekaz kulturowy czy religijny?/ 13. Kult relikwii – problem budzący kontrowersje i dyskusje. 14. Sekcje zwłok – teoria, historia, praktyka, dyskusje nad zasadnością 15. Zwłoki jako materiał deliktowy (perspektywa patomorfologa i prokuratora). 16. Ekshumacje – argumenty za i przeciw; aspekty etyczne zagadnienia 17. Kontrowersje kulturowe na przykładzie wystaw plastynatów. 18. Pytanie o przyszłe miejsce ludzkich zwłok w kulturze i praktyce. |
Bibliography: |
(in Polish) J. Kolbuszewski (red.) Problemy współczesnej tanatologii, t. 1-15, Wrocław 1997-2011; N. Stefenelli (Hg.), Körper ohne Leben: Begegnung und Umgang mit Toten, Wien 1998; P. Morciniec, Ludzkie zwłoki jako obiekt badawczy – dowolność działań czy normowanie?, w: Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, Kraków 2009, 105-120; Tenże, Wpływ sekularyzacji na współczesną kulturę funeralną, w: Procesy sekularyzacyjne w Niemczech i w Polsce. Säkularisierungsprozesse in Deutschland und Polen, red. J. Werbick, M. Worbs, Opole 2010, s. 137-148; Tenże, Zwłoki ludzkie w medycynie – pietyzm czy służba życiu i zdrowiu, „Teologia i Moralność” 2010, t. 7, s. 169-182; C. Koff, Pamięć kości: pośród umarłych w Ruandzie, Bośni, Chorwacji i Kosowie, Warszawa 2007; W. Tochman, Jakbyś kamień jadła, Wołowiec 2008; M. Machinek (red.), Śmierć i wiara w życie pośmiertne w świetle nauk przyrodniczych i humanistycznych, Olsztyn 2003; L.-V. Thomas, Trup. Od biologii do antropologii, Łódź 1991. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru, na którą złożą się: - Aktywna obecność na zajęciach - Przygotowanie projektu wizualnego (prezentacja lub poster) z zakresu problematyki konwersatorium. Procentowa, aktywna obecność na zajęciach stanowić będzie 80% oceny końcowej (wyliczanej wg klucza: liczba zajęć x 2 (lub 4 przy zajęciach podwójnych) dzielona przez 30 (ogólna liczba zajęć). Pozostałe 20% - punkty uzyskane za przygotowanie projektu - najlepsze projekty mogą być dyskutowane w czasie zajęć. |
Copyright by University of Opole.