Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język współczesnych mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-H-01-07-000007
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język współczesnych mediów
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

Balcerzan E., W stronę genologii multimedialnej. W: Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, J. Opacki, Warszawa 2000.

Biniewicz J., Język kulinarny w polskim dyskursie politycznym. W: Pokarmy i jedzenie w kulturze. Tabu, dieta, symbol, pod red. K. Łeńskiej-Bąk, Opole 2007, s. 35-45.

Język a media, t: 1: Zjawiska komunikacyjne, red. E. K. Horyn, B. A. Skowronek, A. Walecka-Rynduch, Kraków 2015.

Język a media. Wzory języka we współczesnym mediach, red. E. K. Horyn, B. A. Skowronek, A. Walecka-Rynduch, Kraków 2018.

Język w Internecie. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2016.

Język w telewizji. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2016.

Kamińska-Szmaj I., Słowa na wolności: język polityki po 1989 r., Wrocław 2001.

Kudra B., O języku w mediach - uwagi ogólne. W: Wypowiedź dziennikarska. Teoria i praktyka, red. B. Bogołębska, A. Kudra, Łódź 2008.

Kultura i język mediów, red. M. Tanaś, Kraków 2017.

Oblicza komunikacji 7. Język polityki – historia i współczesność, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław 2014.

Pisarek W., O mediach i języku, Kraków 2007.

Współczesne media. Język mediów, D. Kępa-Figura, I. Hofman, 2013.

Współczesne oblicza mediów, red. J. Marszałek-Kawa, Toruń 2006.


Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studenta z najważniejszymi zagadnieniami i pojęciami dotyczącymi komunikacji medialnej. Wykład ma dostarczyć podstawowej wiedzy o języku, strukturze, funkcjach i gatunkach przekazów medialnych oraz pokazać metody ich analizy pod kątem językowo-komunikacyjnym.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs: 15

Forma zajęć: wykład

Nakład pracy studenta/liczba godzin pracy własnej studenta: 35

Pełny opis:

Problematyka wykładu:

1. Media – historia i rozwój; kształtowanie się pojęcia.

2. Prasa – radio – telewizja – Internet: specyfika mediów i ich odbioru, kody przekazu, podstawowe cechy komunikatów: prasowych, radiowych, telewizyjnych i internetowych.

3. Gatunki medialne.

4. Język w mediach – ogólna charakterystyka.

5. Język w telewizji.

6. Język w Internecie.

7. Język reklamy.

8. Język polityki.

9. Język wartości w mediach.

10. Językowe przejawy agresji w mediach.

11. Wulgaryzacja języka w mediach.

12. Manipulacja językowa w mediach.

13. Potoczne słownictwo w języku mediów.

14. Grzeczność językowa/etykieta w mediach.

Literatura:

Literatura:

Godzic W., Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim Bracie”, Kraków 2004.

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.

Język a media, t. 2: Zjawiska językowe we współczesnym mediach, red. B. Skowronek, E. Horyn, A. Walecka-Rynduch, Kraków 2016.

Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosinska, Warszawa 2000.

Język w mediach. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2012.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Student ma podstawową wiedzę o specyfice mediów i ich odbioru. WG

2. Ma uporządkowaną wiedzę o gatunkach medialnych i ich podstawowych cechach, funkcjach środków językowych w przekazach medialnych oraz charakterystycznych cechach języka w mediach. WG

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Student potrafi analizować, oceniać i użytkować informacje dotyczące języka i tekstów w mediach, z wykorzystaniem podstawowej wiedzy teoretycznej. UW

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. Student jest świadomym użytkownikiem i odbiorcą mediów. KK

Metody i kryteria oceniania:

1. Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę.

2. Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: wykład z elementami dyskusji.

3. Podstawowe kryteria oceny: aktywny udział w dyskusji 80%; przygotowanie prezentacji na wybrany temat 20%.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Przymuszała
Prowadzący grup: Lidia Przymuszała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-8 (2025-07-09)