University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

ABC of rock: Q as Queen

General data

Course ID: KZ-H-01-07-000017
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0215) Music and performing arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: ABC of rock: Q as Queen
Name in Polish: ABC rocka: Q jak Queen
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Supplementary literature:

(in Polish) Dorobek A., 2001, Rock: problemy, sylwetki, konteksty. Szkice z estetyki i socjologii rocka, Bydgoszcz.

Marcinkiewicz R. (red.), 2010, Unisono na pomieszane języki, t. 1: O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2011, Unisono w wielogłosie, t. 2: W kręgu nazw i wartości, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2012, Unisono w wielogłosie, t. 3: Rock a korespondencja sztuk, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2013, Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2014, Unisono w wielogłosie, t. 5: W stronę typologii i terminologii rocka, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2019, Unisono w wielogłosie, t. 6: Rock na pograniczach, Opole.

Ventura D., 2012, Understanding popular music, London.

Student workload:

(in Polish) Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs: 15.

Nakład pracy studenta/liczba godzin pracy własnej studenta (konsultacje, przygotowanie pracy zaliczeniowej): 35.

Short description: (in Polish)

Dorobek grupy Queen oraz pozazespołowe dokonania jej poszczególnych członków doskonale odzwierciedlają niejednorodny charakter zjawisk zaliczanych do szeroko rozumianego rocka. Proteuszową naturę zespołu ilustrują nie tylko kolejne etapy jego kariery, ale też poszczególne, niezwykle heterogeniczne albumy, także solowe. Przybliżenie specyfiki działalności muzyków grupy Queen ma posłużyć uzmysłowieniu studentom, jak trudno uchwytnym zjawiskiem jest rock, a także jego daleka od spełniania cech systemowości terminologia. Zajęcia stanowią ponadto okazję do refleksji nad nośnikami dźwięku i standardami fonograficznymi oraz ich wpływem na muzykę rockową.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

[1] Od Smile do Queen i… Morgan.

2] Okładki płytowe i wizerunek sceniczny.

3] Nazewnictwo.

[4–5] Dyskografia: single i epki. Teledyski.

[6–9] Dyskografia: albumy studyjne.

[10] Dyskografia: albumy koncertowe.

[11] Poza Queen: Freddie Mercury.

[12] Poza Queen: Brian May.

[13] Poza Queen: John Deacon i Roger Taylor.

[14] Dziedzictwo Queen, kontynuacje, nawiązania...

[15] „Q” to nie tylko Queen. O innych wykonawcach, których nazwa zaczyna się na tę literę (m.in. Quatermass, Quiet Sun, Quidam, Qube).

Bibliography: (in Polish)

Hince P., 2012, Queen. Nieznana historia, Kraków.

Jackson L., 2007, Brian May. The definitive biography, London.

Jackson L., 2012, Freddie Mercury. Biografia, Poznań.

Jones L.-A., 2012, Freddie Mercury. Biografia legendy, Wrocław.

Macan E., 2001, Progresywny urock, przeł. M. Majchrzak, Toruń.

Piotrowski G., 2016, Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły, Warszawa.

Purvis G., 2009, Queen. Dzieła zebrane, Poznań.

Romano W., 2014, Prog rock FAQ. All that’s left to know about rock’s most progressive music, b.m.

Siwak W., 1993, Estetyka rocka, Warszawa.

Shuker R., 2002, Popular music. The key concepts, London — New York.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Po zakończeniu kursu student powinien:

— uświadamiać sobie heterogeniczność zjawisk rockowych i multikodowy charakter rocka, którego ilustracją jest dorobek grupy Queen (WK);

— znać podstawowe cechy terminologii rockowej (WG).

Umiejętności

Po zakończeniu kursu student powinien umieć:

— definiować podstawowe terminy związane z rockiem (UW).

Kompetencje społeczne (postawy)

Po zakończeniu kursu student powinien:

— zdawać sobie sprawę z wkładu rocka w dorobek kulturowy (KK).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Sposób zaliczenia:

Zaliczenie z oceną.

B. Formy zaliczenia:

Praca zaliczeniowa, aktywność.

C. Podstawowe kryteria:

Praca zaliczeniowa (do wyboru różne warianty, odpowiadające preferencjom studenta) — 60%; aktywność / udział w dyskusji — 40%.

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Coordinators: Radosław Marcinkiewicz
Group instructors: Radosław Marcinkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Coordinators: Radosław Marcinkiewicz
Group instructors: Radosław Marcinkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)