Vlogi I vlogosfera
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-H-01-07-000023 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Vlogi I vlogosfera |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Literatura uzupełniająca: | Maciejak Katarzyna, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018. |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu zaprezentowanie zjawiska vlogosfery oraz wybranych istniejących w jej obszarze videoblogów. Kwestie omawiane w czasie zajęć skupione są wokół konkretnych treści i trendów z vlogów, m.in.: ,,challenge”, ,,prank”, ,,daily vlog” – dyskusje będą zmierzać do wyjaśnienia powodów ich popularności, nadawanego im znaczenia kulturowego oraz wpływu na odbiorców. W czasie kursu zaprezentowane zostaną także sylwetki najpopularniejszych twórców na serwisie You Tube – jednej z najbardziej znanych platform do publikowania materiałów video. ECTS 2 Godziny kontaktowe: - 15 h (zajęcia) - 10 h (konsultacje) Praca własna studenta: - 20 h (lektura i analiza tekstów, przygotowanie prezentacji) |
Pełny opis: |
TREŚCI -Omówienie zjawiska vlogosfery - Czym jest vlog? (znaczenie elementów wizualnych, językowych, tematyki, rozwój vlogowania) -Co decyduje o popularności vloga? Kim są gwiazdy YouTuba? -Praktyki i aktywności z vlogów (prank, challenge) -Związek vlogosfery z kulturą i rzeczywistością offline -YouTube a inne platformy udostępniania plików video (TikTok). Tematy zajęć: 1. Wprowadzenie do tematyki kursu. 2. Wideoblog jako gatunek. Katarzyna Maciejak, Wideoblog jako gatunek... 3. Wizerunek vlogera/vlogerki. Katarzyna Maciejak, Wizerunek w języku wideoblogerów 4. Treść vlogów (challenge) Błażej Grygiel, Dzieciaki poparzone wrzątkiem. Kolejne wyzwanie na You Tube, kolejni poszkodowani Dostęp: https://www.focus.pl/artykul/kolejne-ofiary-poparzen-wrzatkiem-winowajca-jest-challenge-na-youtube-170905014136 5. Mikrocelebryci. Anna Brosch, Celebryci w skali mikro. Lansowanie dzieci w serwisie internetowym You Tube 6. Influencer marketing. Alek Tarkowski, Jego suwerenność TikTok [...] Słowniczek sztucznej kultury, cz. 4 Dostęp: https://kultura20.blog.polityka.pl/2020/02/09/jego-suwerennosc-tiktok-slowniczek-sztucznej-kultury-cz-4/ |
Literatura: |
Brosh Anna, Celebryci w skali mikro. Lansowanie dzieci w serwisie internetowym YouTube, ,,Chowanna” 2018, t. 1. Grygiel Błażej, Dzieciaki poparzone wrzątkiem. Kolejne wyzwanie na YouTube, kolejni poszkodowani, https://www.focus.pl/artykul/kolejne-ofiary-poparzen-wrzatkiem-winowajca-jest-challenge-na-youtube-170905014136?page=1. Kamińska Magdalena, Reach! Amatorski minimusical internetowy, https://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3323. Majorek Marta, Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015. Rudzińska Lidia, Amator w natarciu. Videoblagi i web show jako przykład nowej amatorskiej działalności w Sieci, ,,Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2015, nr 3. Tarkowski Alek, Jego suwerenność TikTok, […] Słowniczek Sztucznej Kultury, https://kultura20.blog.polityka.pl/2020/02/09/jego-suwerennosc-tiktok-slowniczek-sztucznej-kultury-cz-4/#more-1874. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: -Student zna i rozumie podstawową terminologię oraz metody analizy tekstów z obszaru vlogosfery. WG -Student zna i rozumie wybrane fakty i zjawiska z obszaru vlogosfery, a także konkretne metody i teorie kulturoznawcze oraz psychologiczne wyjaśniające ich specyfikę. WG UMIEJĘTNOŚCI: - Korzystając ze zdobytej wiedzy student potrafi rozpoznawać videoblogi na tle innych tekstów medialnych, zaprezentować ich podstawowe cechy charakterystyczne oraz znaczenie i funkcje w obrębie danego medium oraz kultury. UW |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Sposób zaliczenia - zaliczenie z oceną Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: Wykonanie prezentacji multimedialnej poświęconej interpretacji wybranego wideoblogu. Podstawowe kryteria: 1. aktywne uczestnictwo w zajęciach - 60% 2. przygotowanie prezentacji multimedialnej - 40% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Sawicka | |
Prowadzący grup: | Urszula Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Sawicka | |
Prowadzący grup: | Urszula Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Sawicka | |
Prowadzący grup: | Urszula Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Sawicka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.