Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Contemporary culture - intergenerational journey

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-JO-H-02-02-000002
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Contemporary culture - intergenerational journey
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Kursy zmienne ogólnouczelniane prowadzone w języku obcym nowożytnym
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Literatura uzupełniająca:

Samuel Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 1997

red. A. Kłoskowska, Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, ,Wrocław 1991.

D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998



Skrócony opis:

Przygotowanie studenta do świadomego i czynnego udziału w kulturze; kształtowanie pożądanych społecznie postaw i zachowań, cechujących przyszłe elity zawodowe i intelektualne; rozbudzenie wrażliwości etycznej i estetycznej; poznanie różnic i cech wspólnych kultury młodych i osób starszych, ich rozwoju na przestrzeni lat, aktywizacja do uczestnictwa w kulturze współczesnej.

Literatura:

Zygmunt Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000

Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszwa 2001

Nowicka E., Świat człowieka –świat kultury, Warszawa 2006.

red. Andrzej Mencwel Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003.

Andrzej Radomski, Humanistyka w świecie Informacjonalizmu, Wyd.E-naukowiec, 2015.

Jan Adamowski, Współczesne funkcje kultury tradycyjnej, [w:] Antologia tekstów polskiego kulturoznawstwa, pod red. Piotra J. Fereńskiego, Anny Gomóły i Krzysztofa Moraczewskiego, Gdańsk 2017.

Lisowska Beata, Cinema and Anthropology. Film as a Source of Knowledge, [w:] Art, ethics, rovocation, eds. I. Penier, A. Suwalska-Kołecka, Peter Lang 2016.

Will Curtis, Alice Pettigrew, Learning in Contemporary Culture, UK, 2009.

Gary Browning, Abigail Halcli, Frank Webster, Understanding Contemporary Society, Theories of the Present, 1999.

Sean MacBlain, Jill Dunn, Ian Luke, Contemporary Childhood, 2017

Michael A. Moodian, Contemporary Leadership and Intercultural Competence Exploring the Cross-Cultural Dynamics Within Organizations, 2008

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna miejsce i znaczenie nauk o kulturze, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju. P6S_WG

Student zna podstawowe problemy współczesnej kultury i cywilizacji w ramach ich badania i zastosowania do rozwiązywania zjawisk społecznych. P6S_WK

Student zna zasady funkcjonowania instytucji kulturalnych (m.in. w zakresie edukacyjnym, kulturalnym, medialnym). P6S_WK

Umiejętności:

Student potrafi posługiwać się posiadaną wiedzą z zakresu nauk o kulturze –stawiać i radzić sobie ze złożonymi, nieszablonowymi zagadnieniami kulturowymi we współczesności i działalności instytucji kultury, oraz realizować zadania wykorzystując przy tym: właściwie dobrane źródła oraz treści w nich zawarte w celu dokonania oceny, krytycznej analizy i wnioskowania, stosowne metody i narzędzia, w tym także zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) P6S_UW

Student potrafi planować i organizować pracę –indywidualną oraz w zespole P6S_UO

Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie P6S_UU

Kompetencje:

Student ma kompetencje do krytycznej oceny posiadanej wiedzy kulturoznawczej i rozwiązywania problemów wynikających z realizacji zadań zawodowych P6S_KK

Student ma kompetencję do przestrzegania zasad etyki zawodowej i rozwijania własnych sprawności kulturowych w drodze ustawicznego kształcenia i uczestnictwa w kulturze P6S_KR

Metody i kryteria oceniania:

- Forma i warunki zaliczenia przedmiotu

Zaliczenie na ocenę – średnia ocen cząstkowych dająca pozytywną ocenę końcową (średnia ponad 2,75)

- Kryteria oceniania:

udział w dyskusji, wcześniejsze przygotowanie materiałów do dyskusji

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)