University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

ABC of rock: C as concept album

General data

Course ID: KZ-O-01-07-000005
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0215) Music and performing arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: ABC of rock: C as concept album
Name in Polish: ABC rocka: C jak concept album
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
(in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

general courses

Supplementary literature:

(in Polish) Dorobek A., 2001, Rock: problemy, sylwetki, konteksty. Szkice z estetyki i socjologii rocka, Bydgoszcz.

Marcinkiewicz R. (red.), 2010, Unisono na pomieszane języki, t. 1: O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2011, Unisono w wielogłosie, t. 2: W kręgu nazw i wartości, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2012, Unisono w wielogłosie, t. 3: Rock a korespondencja sztuk, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2013, Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2014, Unisono w wielogłosie, t. 5: W stronę typologii i terminologii rocka, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2019, Unisono w wielogłosie, t. 6: Rock na pograniczach, Opole.

Ventura D., 2012, Understanding popular music, London.


Student workload:

(in Polish) Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs: 15.

Nakład pracy studenta/liczba godzin pracy własnej studenta (konsultacje, przygotowanie pracy zaliczeniowej): 35.

Short description: (in Polish)

W ramach zajęć rock zostanie przedstawiony jako ważny składnik kultury II połowy XX w. oraz dwóch pierwszych dekad XXI w. Istotnym elementem spotkań ma być odejście od stereotypowego spojrzenia na kulturę rocka (w myśl którego rock badany jest głównie w kontekście mówienia o subkulturach i traktowany jako muzyka adresowana jedynie do młodzieży itp.). Konsekwencją tego założenia powinno być ukazanie rocka jako zjawiska heterogenicznego, zwłaszcza w kontekście jego multikodowych arcydzieł.

Full description: (in Polish)

[1] Terminologia zjawisk rockowych.

[2] W stronę definicji concept albumu. Typologia. Czy istnieją epki i single koncepcyjne?

[3] Kto był przed Zappą i The Beatles, czyli spór o pierwszeństwo.

[4–5] Lata 60.: The Kinks, Nirvana, The Moody Blues, The Who i inni.

[6–10] Apogeum formy w latach 70.: Gentle Giant, Rick Wakeman, Yes, Pink Floyd, Mike Oldfield, Jon Anderson, Jethro Tull, Genesis, The Alan Parsons Project, Harmonium, Camel, Aphrodites Child i inni.

[11–15] Przykłady nowatorstwa i sygnały stagnacji po roku 1980: Kate Bush, Neal Morse, Ayreon, Dream Theater, Tool, Haken, Spock’s Beard, Pain Of Salvation, Porcupine Tree, Steven Wilson, Fantômas, The Mars Volta, Marillion.

Bibliography: (in Polish)

Macan E., 2001, Progresywny urock, przeł. M. Majchrzak, Toruń.

Piotrowski G., 2016, Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły, Warszawa.

Shuker R., 2002, Popular music. The key concepts, London — New York.

Shute G., 2013, Concept albums, Lexington, KY.

Siwak W., 1993, Estetyka rocka, Warszawa.

Walicki F., 2012, Epitafium na śmierć rock’n’rolla, Sopot.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Po zakończeniu kursu student powinien:

— uświadamiać sobie heterogeniczność rocka, który nawet w pracach badawczych opisywany jest przez pryzmat stereotypów (WK);

— znać podstawowe cechy terminologii rockowej (WG).

Umiejętności

Po zakończeniu kursu student powinien umieć:

— rozpoznawać najważniejsze concept albumy w historii (UW).

Kompetencje społeczne (postawy)

Po zakończeniu kursu student powinien:

— zdawać sobie sprawę z istotnego wkładu rocka w dorobek kulturowy (KK).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Sposób zaliczenia:

Zaliczenie z oceną.

B. Formy zaliczenia:

Praca zaliczeniowa, aktywność.

C. Podstawowe kryteria:

Praca zaliczeniowa (do wyboru różne warianty, odpowiadające preferencjom studenta) — 60%; aktywność / udział w dyskusji — 40%.

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Radosław Marcinkiewicz
Group instructors: Radosław Marcinkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Coordinators: Radosław Marcinkiewicz
Group instructors: Radosław Marcinkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)