Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Miękkie serca. Etyka w dzisiejszym świecie.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-O-02-14-000003
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Miękkie serca. Etyka w dzisiejszym świecie.
Jednostka: Wydział Nauk o Zdrowiu
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

B. Literatura uzupełniająca

Feniksen R. Przysięga Hipokratesa. Rozważania o etyce i eutanazji; Warszawa: Świat książki, 2010.

Łuków P. Granice zgody – autonomia zasad i dobro pacjenta. Warszawa: Wyd. SVHOLAR, 2005.

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami etyki oraz rozwinięcie ich umiejętności myślenia moralnego i podejmowania świadomych decyzji etycznych w różnych kontekstach życia osobistego i zawodowego.

Pełny opis:

Kurs Twarde wybory - Miękkie serca. Etyka w dzisiejszym świecie skupia się na eksploracji kluczowych zagadnień związanych z etyką w dzisiejszym świecie. Poprzez analizę różnorodnych zagadnień etycznych, dyskusje i refleksje, studenci zdobywają głębsze zrozumienie podstawowych wartości moralnych oraz umiejętność podejmowania świadomych decyzji etycznych w różnych aspektach życia. Kurs promuje rozwój empatii, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania moralnych dylematów, co jest kluczowe dla budowania odpowiedzialnego społeczeństwa i wspierania zrównoważonego rozwoju. Przez świadome analizowanie trudnych sytuacji, studenci uczą się, jak implementować etyczne wartości w swoje codzienne życie. Kurs również promuje rozwój krytycznego myślenia i empatii wobec innych, co jest kluczowe dla budowania harmonijnych relacji międzyludzkich i społeczności.

Literatura:

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Michalski K., Etyka pojęcia i problemy

Łuków P., Etyka a nauka

Marek L. Kowalik, Etyka zawodowa

Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2007.

Nawrocka A., Ethos w zawodach medycznych; Kraków: Wydawnictwo WAM, 2008.

Środa M., Etyka dla myślących; Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2020

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

Niebrój L., Pampuszko P., Prawo medyczne. Bioetyka, Urban&Partner, 2017

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. podstawowe pojęcia związane z etyką

2. różnice między głównymi teoriami etycznymi

Umiejętności: student potrafi

3. Identyfikować problemy etyczne w zdrowiu i w chorobie

4. Rozwiązywać dylematy etyczne zgodnie z obowiązującymi normami etycznymi

5. Wskazywać problemy natury etycznej i kulturowej wpływające na pracę personelu medycznego

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

6. Przestrzegania zasad etyki w relacjach międzyludzkich oraz w pracy badawczej

7. Przestrzegania norm etycznych i zawodowych w swojej pracy i kontaktach ze współpracownikami i podopiecznymi.

8. Systematycznego wzbogacania wiedzy zawodowej i kształtowania umiejętności, dążąc do profesjonalizmu.

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);

Zadania cząstkowe (efekty 3,4).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).

Praca zaliczeniowa

Opowiadanie lub scenariusz filmowy, w którym Autor eksploruje wybrany aspekt etyczny.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Lucyna Sochocka
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

B. Literatura uzupełniająca

Feniksen R. Przysięga Hipokratesa. Rozważania o etyce i eutanazji; Warszawa: Świat książki, 2010.

Łuków P. Granice zgody – autonomia zasad i dobro pacjenta. Warszawa: Wyd. SVHOLAR, 2005.

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami etyki oraz rozwinięcie ich umiejętności myślenia moralnego i podejmowania świadomych decyzji etycznych w różnych kontekstach życia osobistego i zawodowego.

Pełny opis:

Kurs Twarde wybory - Miękkie serca. Etyka w dzisiejszym świecie skupia się na eksploracji kluczowych zagadnień związanych z etyką w dzisiejszym świecie. Poprzez analizę różnorodnych zagadnień etycznych, dyskusje i refleksje, studenci zdobywają głębsze zrozumienie podstawowych wartości moralnych oraz umiejętność podejmowania świadomych decyzji etycznych w różnych aspektach życia. Kurs promuje rozwój empatii, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania moralnych dylematów, co jest kluczowe dla budowania odpowiedzialnego społeczeństwa i wspierania zrównoważonego rozwoju. Przez świadome analizowanie trudnych sytuacji, studenci uczą się, jak implementować etyczne wartości w swoje codzienne życie. Kurs również promuje rozwój krytycznego myślenia i empatii wobec innych, co jest kluczowe dla budowania harmonijnych relacji międzyludzkich i społeczności.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Michalski K., Etyka pojęcia i problemy

Łuków P., Etyka a nauka

Marek L. Kowalik, Etyka zawodowa

Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2007.

Nawrocka A., Ethos w zawodach medycznych; Kraków: Wydawnictwo WAM, 2008.

Środa M., Etyka dla myślących; Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2020

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

Niebrój L., Pampuszko P., Prawo medyczne. Bioetyka, Urban&Partner, 2017

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www5-4 (2024-09-03)