Miękkie serca. Etyka w dzisiejszym świecie.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-O-02-14-000003 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Miękkie serca. Etyka w dzisiejszym świecie. |
Jednostka: | Wydział Nauk o Zdrowiu |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | B. Literatura uzupełniająca Feniksen R. Przysięga Hipokratesa. Rozważania o etyce i eutanazji; Warszawa: Świat książki, 2010. Łuków P. Granice zgody – autonomia zasad i dobro pacjenta. Warszawa: Wyd. SVHOLAR, 2005. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami etyki oraz rozwinięcie ich umiejętności myślenia moralnego i podejmowania świadomych decyzji etycznych w różnych kontekstach życia osobistego i zawodowego. |
Pełny opis: |
Kurs Twarde wybory - Miękkie serca. Etyka w dzisiejszym świecie skupia się na eksploracji kluczowych zagadnień związanych z etyką w dzisiejszym świecie. Poprzez analizę różnorodnych zagadnień etycznych, dyskusje i refleksje, studenci zdobywają głębsze zrozumienie podstawowych wartości moralnych oraz umiejętność podejmowania świadomych decyzji etycznych w różnych aspektach życia. Kurs promuje rozwój empatii, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania moralnych dylematów, co jest kluczowe dla budowania odpowiedzialnego społeczeństwa i wspierania zrównoważonego rozwoju. Przez świadome analizowanie trudnych sytuacji, studenci uczą się, jak implementować etyczne wartości w swoje codzienne życie. Kurs również promuje rozwój krytycznego myślenia i empatii wobec innych, co jest kluczowe dla budowania harmonijnych relacji międzyludzkich i społeczności. |
Literatura: |
A1. wykorzystywana podczas zajęć Michalski K., Etyka pojęcia i problemy Łuków P., Etyka a nauka Marek L. Kowalik, Etyka zawodowa Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2007. Nawrocka A., Ethos w zawodach medycznych; Kraków: Wydawnictwo WAM, 2008. Środa M., Etyka dla myślących; Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2020 A2. studiowana samodzielnie przez studenta Niebrój L., Pampuszko P., Prawo medyczne. Bioetyka, Urban&Partner, 2017 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. podstawowe pojęcia związane z etyką 2. różnice między głównymi teoriami etycznymi Umiejętności: student potrafi 3. Identyfikować problemy etyczne w zdrowiu i w chorobie 4. Rozwiązywać dylematy etyczne zgodnie z obowiązującymi normami etycznymi 5. Wskazywać problemy natury etycznej i kulturowej wpływające na pracę personelu medycznego Kompetencje społeczne: student jest gotów do 6. Przestrzegania zasad etyki w relacjach międzyludzkich oraz w pracy badawczej 7. Przestrzegania norm etycznych i zawodowych w swojej pracy i kontaktach ze współpracownikami i podopiecznymi. 8. Systematycznego wzbogacania wiedzy zawodowej i kształtowania umiejętności, dążąc do profesjonalizmu. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (efekty 3,4). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%). Praca zaliczeniowa Opowiadanie lub scenariusz filmowy, w którym Autor eksploruje wybrany aspekt etyczny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Sochocka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura uzupełniająca: | B. Literatura uzupełniająca Feniksen R. Przysięga Hipokratesa. Rozważania o etyce i eutanazji; Warszawa: Świat książki, 2010. Łuków P. Granice zgody – autonomia zasad i dobro pacjenta. Warszawa: Wyd. SVHOLAR, 2005. |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami etyki oraz rozwinięcie ich umiejętności myślenia moralnego i podejmowania świadomych decyzji etycznych w różnych kontekstach życia osobistego i zawodowego. |
|
Pełny opis: |
Kurs Twarde wybory - Miękkie serca. Etyka w dzisiejszym świecie skupia się na eksploracji kluczowych zagadnień związanych z etyką w dzisiejszym świecie. Poprzez analizę różnorodnych zagadnień etycznych, dyskusje i refleksje, studenci zdobywają głębsze zrozumienie podstawowych wartości moralnych oraz umiejętność podejmowania świadomych decyzji etycznych w różnych aspektach życia. Kurs promuje rozwój empatii, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania moralnych dylematów, co jest kluczowe dla budowania odpowiedzialnego społeczeństwa i wspierania zrównoważonego rozwoju. Przez świadome analizowanie trudnych sytuacji, studenci uczą się, jak implementować etyczne wartości w swoje codzienne życie. Kurs również promuje rozwój krytycznego myślenia i empatii wobec innych, co jest kluczowe dla budowania harmonijnych relacji międzyludzkich i społeczności. |
|
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć Michalski K., Etyka pojęcia i problemy Łuków P., Etyka a nauka Marek L. Kowalik, Etyka zawodowa Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2007. Nawrocka A., Ethos w zawodach medycznych; Kraków: Wydawnictwo WAM, 2008. Środa M., Etyka dla myślących; Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2020 A2. studiowana samodzielnie przez studenta Niebrój L., Pampuszko P., Prawo medyczne. Bioetyka, Urban&Partner, 2017 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.