University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Autodafe - About the phenomenon of suicide and self-destructive behavior

General data

Course ID: KZ-S-02-02-000004
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Autodafe - About the phenomenon of suicide and self-destructive behavior
Name in Polish: Autodafe - O fenomenie samobójstw i zachowań autodestrukcyjnych
Organizational unit: Institute of Pedagogical Sciences
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
(in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Mode:

Online

Supplementary literature:

(in Polish) Jarosz Maria, Samobójstwa, wyd. PWN, Warszawa 1997.

Kay Redfield Jamison, Noc szybko nadchodzi: zrozumieć samobójstwo, by mu zapobiec, przeł. Tomasz Bieroń, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2004.

O' Connor Rory i Sheehy Noel, Zrozumieć samobójcę, przeł. Anna Tonalska – Dulęba, Gdańskie wydawnictwo psychologiczne, Gdańsk 2013.

Samobójstwo, praca zbiorowa pod redakcją; Brunon Hołyst, Marek Staniaszek, Marzena Bińczycka-Anholcer, wyd. PTHP, Warszawa 2002.

Student workload:

(in Polish) Wykład – 15 godz.

Studiowanie literatury - 15 godz.

Przygotowanie projektu/prezentacji - 20 godz.


Short description: (in Polish)

Opis przedmiotu/zakres tematyczny:

Tematyka zajęć zorganizowana jest wokół problemu samobójstwa jako faktu społecznego. Kurs zawierał będzie następujące tematy: Ewolucja samobójstw; Geografia rytuałów samobójczych; Samobójstwo rzekome i próby samobójcze ; Samobójstwo religijne i obrzędowe; Samobójstwo polityczne i samobójczy terroryzm; Samobójstwo wojenne; Pakty samobójcze i zbiorowe; Podszepytwacze śmierci i cyberpakty; Syndrom presudicydalny; Mity na temat samobójstw; Studium przypadku: analiza listów samobójstw; Samobójstwo młodzieży a samobójstwo seniorów; Efekt Wertera i wpływ medialny; Efekt Papageno i kontrakt na życie; Profilaktyka myśli samobójczych.

Full description: (in Polish)

1. Ewolucja samobójstw

2. Geografia rytuałów samobójczych

3. Samobójstwo rzekome i próby samobójcze

4. Samobójstwo religijne i obrzędowe

5. Samobójstwo polityczne i samobójczy terroryzm

6. Samobójstwo wojenne

7. Pakty samobójcze i zbiorowe

8. Podszepytwacze śmierci i cyberpakty

9. Syndrom presudicydalny

10. Mity na temat samobójstw

11. Studium przypadku: analiza listów samobójstw

12. Samobójstwo młodzieży a samobójstwo seniorów

13. Efekt Wertera i wpłwy medialny

14. Efekt Papageno i kontrakt na życie

15. Profilaktyka myśli samobójczych

Bibliography: (in Polish)

Alvarez Al, Bóg bestia. Studium samobójstwa, przeł. Łukasz Sommer, wyd. Aletheia, Warszawa 2011.

Amery Jean, Podnieść na siebie rękę, przeł. Bogdan Baran, wyd. Czytelnik, Warszawa 2007.

Bednarski Leszek, Urbanek Arkadiusz, Śmierć samobójcza – perspektywa kryminalistyczna i pedagogiczna, wyd. Impuls, Kraków 2012.

Chwin Stefan, Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni, wyd. Tytuł, Gdańsk 2010.

Czabański Adam, Samobójstwo altruistyczne: formy manifestacji, mechanizmy i społeczne reperkusje zjawiska, wyd. Nomos, Kraków 2009.

Durkheim Emile, Samobójstwo, przeł. Krzysztof Wakar, wyd. Oficyna Naukowa, Warszawa 2006

Hołyst Brunon, Suicydologia, wyd. LexisNexis, Warszawa 2002.

Kurdwanowska Dagna, Biblioteka Samobójców, PWN, Warszawa 2011.

Learning outcomes: (in Polish)

W1- Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach Społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej.

W2 - Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.

U1 -Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych

K 1 - W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: wykład, dyskusja, prezentacja, burza mózgów.

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: wykonanie pracy zaliczeniowej za pomocą platformy e-learning.

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Sławomir Kania
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)