Autodafe - About the phenomenon of suicide and self-destructive behavior
General data
Course ID: | KZ-S-02-02-000004 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Autodafe - About the phenomenon of suicide and self-destructive behavior |
Name in Polish: | Autodafe - O fenomenie samobójstw i zachowań autodestrukcyjnych |
Organizational unit: | Institute of Pedagogical Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne (in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Mode: | Online |
Supplementary literature: | (in Polish) Jarosz Maria, Samobójstwa, wyd. PWN, Warszawa 1997. Kay Redfield Jamison, Noc szybko nadchodzi: zrozumieć samobójstwo, by mu zapobiec, przeł. Tomasz Bieroń, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2004. O' Connor Rory i Sheehy Noel, Zrozumieć samobójcę, przeł. Anna Tonalska – Dulęba, Gdańskie wydawnictwo psychologiczne, Gdańsk 2013. Samobójstwo, praca zbiorowa pod redakcją; Brunon Hołyst, Marek Staniaszek, Marzena Bińczycka-Anholcer, wyd. PTHP, Warszawa 2002. |
Student workload: | (in Polish) Wykład – 15 godz. Studiowanie literatury - 15 godz. Przygotowanie projektu/prezentacji - 20 godz. |
Short description: |
(in Polish) Opis przedmiotu/zakres tematyczny: Tematyka zajęć zorganizowana jest wokół problemu samobójstwa jako faktu społecznego. Kurs zawierał będzie następujące tematy: Ewolucja samobójstw; Geografia rytuałów samobójczych; Samobójstwo rzekome i próby samobójcze ; Samobójstwo religijne i obrzędowe; Samobójstwo polityczne i samobójczy terroryzm; Samobójstwo wojenne; Pakty samobójcze i zbiorowe; Podszepytwacze śmierci i cyberpakty; Syndrom presudicydalny; Mity na temat samobójstw; Studium przypadku: analiza listów samobójstw; Samobójstwo młodzieży a samobójstwo seniorów; Efekt Wertera i wpływ medialny; Efekt Papageno i kontrakt na życie; Profilaktyka myśli samobójczych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Ewolucja samobójstw 2. Geografia rytuałów samobójczych 3. Samobójstwo rzekome i próby samobójcze 4. Samobójstwo religijne i obrzędowe 5. Samobójstwo polityczne i samobójczy terroryzm 6. Samobójstwo wojenne 7. Pakty samobójcze i zbiorowe 8. Podszepytwacze śmierci i cyberpakty 9. Syndrom presudicydalny 10. Mity na temat samobójstw 11. Studium przypadku: analiza listów samobójstw 12. Samobójstwo młodzieży a samobójstwo seniorów 13. Efekt Wertera i wpłwy medialny 14. Efekt Papageno i kontrakt na życie 15. Profilaktyka myśli samobójczych |
Bibliography: |
(in Polish) Alvarez Al, Bóg bestia. Studium samobójstwa, przeł. Łukasz Sommer, wyd. Aletheia, Warszawa 2011. Amery Jean, Podnieść na siebie rękę, przeł. Bogdan Baran, wyd. Czytelnik, Warszawa 2007. Bednarski Leszek, Urbanek Arkadiusz, Śmierć samobójcza – perspektywa kryminalistyczna i pedagogiczna, wyd. Impuls, Kraków 2012. Chwin Stefan, Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni, wyd. Tytuł, Gdańsk 2010. Czabański Adam, Samobójstwo altruistyczne: formy manifestacji, mechanizmy i społeczne reperkusje zjawiska, wyd. Nomos, Kraków 2009. Durkheim Emile, Samobójstwo, przeł. Krzysztof Wakar, wyd. Oficyna Naukowa, Warszawa 2006 Hołyst Brunon, Suicydologia, wyd. LexisNexis, Warszawa 2002. Kurdwanowska Dagna, Biblioteka Samobójców, PWN, Warszawa 2011. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W1- Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach Społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej. W2 - Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu. U1 -Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych K 1 - W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: wykład, dyskusja, prezentacja, burza mózgów. Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: wykonanie pracy zaliczeniowej za pomocą platformy e-learning. |
Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Sławomir Kania | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Copyright by University of Opole.