Człowiek w poszukiwaniu sensu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-S-02-02-000061 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Człowiek w poszukiwaniu sensu |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | zimowy/letni |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Nakład pracy studenta: | -wykład -15h -czytanie zadanych lektur – 10h -analiza wybranego projektu badawczego -10h -przygotowanie indywidualnej prezentacji -15h |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z głównymi założeniami III wiedeńskiej szkoły psychoterapii, której twórcą był austriacki psychiatra V.E. Frankl. Doświadczenia V.E. Frankla w obozie koncentracyjnym doprowadziły go do odkrycia koncepcji logoteorii, która skupia się na sensie ludzkiej egzystencji. Jej podstawowym zadaniem jest wyposażenie człowieka w umiejętność odnajdywania w życiu sensu, szczególnie w sytuacji cierpienia oraz poczucia przejściowości życia. Zgodnie z logoteorią, dążenie do znalezienia w życiu sensu jest najpotężniejszą siłą motywującą do wszelkich działań. V.E. Frankl przeciwstawia się redukcjonizmowi człowieczeństwa, rekomendując wprowadzenie w nauce wielowymiarowej koncepcji człowieka, zgodnie z którą człowiek jest istotą wielowymiarową i niepowtarzalną, dążącą do odkrycia sensu w życiu. |
Pełny opis: |
1. Od automatyzmu do egzystencji. Główne założenia logoteorii i logoterapii V.E. Frankla. 2.Kim jest człowiek? Wielowymiarowy model egzystencji Kazimierza Popielskiego. 3.Znaczenie sensu życia i wartości w świetle logoteorii V. E. Frankla 4. Wymiar noetyczny jako podstawa doświadczenia sensu życia. 5.Dynamika i struktura poczucia sensu życia. 6.Wola sensu życia. 7. Źródła i sposoby odkrywania poczucia sensu życia. 8. Przyczyny, symptomy oraz skutki utraty poczucia sensu życia (poczucie nudy, pustka egzystencjalna, frustracja egzystencjalna, kryzys egzystencjalny, nerwice noogenne). 9. Obrona tragicznego optymizmu – przejściowość życia a poczucie sensu życia. 10. Metakliniczne wyjaśnienie sensu cierpienia - od zaprzeczania sensowi do wyjaśnienia. 11. Przegląd wybranych technik logoterapeutycznych: dialog sokratejski, derefleksja, intencja paradoksalna, logodrama. 12. Koncepcja poczucia sensu życia w praktyce pedagogicznej na przykładzie programu profilaktycznego „Wsparcie wielowymiarowego rozwoju młodzieży”. 13. Przegląd metod diagnozy zaburzeń egzystencjalnych (Skala Preferencji Wartości K. Popielskiego, Skala Objawów Noo-Psycho-Somatycznych K. Popielskiego, Test Sensu Życia wg. Z. Płużek). 14-15. Poczucie sensu życia a jakość życia współczesnego człowieka – analiza wybranych projektów badawczych. |
Literatura: |
Jarosz K., Model wielowymiarowej profilaktyki pozytywnej w teorii i praktyce pedagogicznej, (w:) Profilaktyka zachowań ryzykownych, red. Z. B. Gaś, Wydawnictwo Innovatio Press, Lublin 2019. Frankl V. E., Człowiek w poszukiwaniu sensu, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009. Frankl V.E., , Bóg ukryty. W poszukiwaniu ostatecznego sensu, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2012. Frankl V.E., Homo patiens, Instytut Wydawniczy „Pax”, Warszawa 1978. Frankl V.E., Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010. Längle A., Życie z sensem: praktyczne zastosowanie logoterapii, Imprit Media, Warszawa 2019. Popielski K., Noetyczny wymiar osobowości. Psychologiczna analiza poczucia sensu życia, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1994. Popielski K., Psychologia egzystencji: wartości w życiu, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009. Suchocka L., Psychologiczna analiza cierpienia w chorobie przewlekłej, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1 - ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki i odmienności podejść do człowieka jego egzystencji na gruncie dyscyplin podstawowych w obrębie nauk społecznych; W2 - posiada podstawową wiedzę na temat koncepcji poczucia sensu życia V.E. Frankla; W3 - zna i rozumie praktyczne implikacje wynikające z logteorii V. E. Frankla; Umiejętności U1 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu logoteorii w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; Kompetencje K1 – myśli i działa w sposób kreatywny, poszukuje możliwości aplikowania wiedzy z zakresu logoteorii do interdyscyplinarnych działań, mających na celu podnoszenie jakości życia różnych grup społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność oraz aktywność na zajęciach. Przedstawienie w formie prezentacji wybranego projektu badawczego związanego z poczuciem sensu życia wybranej jednostki lub grupy społecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.