Are we alone? Biological considerations about possibilities of the existence of life in space
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-Z-JO-H-06-06-0137 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Are we alone? Biological considerations about possibilities of the existence of life in space |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Kursy zmienne ogólnouczelniane prowadzone w języku obcym nowożytnym Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia niestacjonarne) |
Strona przedmiotu: | https://.. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom studiów: | dowolny |
Kierunek studiów: | dowolny |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | zimowy / letni |
Profil kształcenia: | stacjonarne / niestacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Wymagania: | Podstawowe zagadnienia z biologii i astronomii ułatwią zrozumienie omawianych tematów. |
Literatura uzupełniająca: | Proszę sprawdzić listę np. stąd: https://www.goodreads.com/shelf/show/astrobiology |
Nakład pracy studenta: | Obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo, przygotowywanie pytań do dyskusji, samodzielna praca w ramach zdobywania wiedzy przed omawianymi zagadnieniami, przygotowanie się na kolokwium końcowe. |
Założenia: | Kurs ma w swoich założeniach: 1) Zapoznać studentów z podstawowymi zagadnieniami w zakresie: - astrobiologii, - ewolucji życia - ekstremofili i plastyczności form żywych - przyczyn wielkich wymierań - czynników ograniczających życie 2) Skłonić do refleksji i zachęcić do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na pytania: - skąd się wzięło życie na Ziemi - czy ewolucja istot rozumnych jest nieunikniona czy przypadkowa - jaka jest szansa na powstanie życia na innych ciałach niebieskich - jaka jest szansa na spotkanie życia w kosmosie - dlaczego jak dotąd nic nie odkryliśmy wśród gwiazd - jakie konsekwencje dla życia na Ziemi może mieć kontakt z obcą cywilizacją 3) Przekazać wiedzę w zakresie: - Paradoksu Fermiego - teorii wielkich filtrów - hipotezy rzadkiej Ziemi - hipotezy skrytych cywilizacji - panspermii losowej i kierunkowej - bański informacyjnej oraz limitu prędkości światła - programów eksploracji kosmosu (SETI, DAART, ROSETTA, J.Webb telescope, Hubble telescope, marsian rovers etc.) |
Skrócony opis: |
.. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje: 1. Powstanie życia - panspermia, ewolucja chemiczna, ewolucja biologiczna, układy troficzne niezależne od słońca, protocele, świat RNA, od peptydu do komórki, katalizatory i matryce niebiałkowe. 2. Ewolucja życia - pojęcie niszy ekologicznej, specjacja, radiacja, wielkie wymierania, dobór naturalny, zakresy tolerancji. 3. Ekstremofile - czynniki środowiskowe limitujące zasięg występowania życia, plastyczność życia, odporność archeonów, bakterii wirusów, grzybów, protistów, wielokomórkowców, strunowców na temperaturę, zasolenie, ciśnienie, brak światła, brak wody, promieniowanie jonizujące, obecność toksycznych substancji. Porównanie warunków środowiskowych na Ziemi i wybranych ciałach niebieskich Układu Słonecznego (Europa, Mars, Callisto). 4. Eksploracja kosmosu - prędkość światła, obserwowalny wszechświat, Droga Mleczna, Andromeda, sondy i łaziki, misje Daart, Rosetta, Galilleo, Obserwacje SETI, Hubble, James Webb. Sygnał WOW. Egzoplanety i metody ich znajdywania. 5. Paradoks Fermiego, hipoteza rzadkiej Ziemi, hipoteza kosmicznego zoo, hipoteza wielkich filtrów, skala Kardasziewa, równanie Drake'a. 6. Wizerunek obcych w popkulturze - fantazja czy nauka. Biologia vs fikcja filmowa. 7. "Czy oni tu byli" - dowody i fakty naukowe kontra hipotezy Danikena i Hanckooka. |
Literatura: |
https://www.goodreads.com/shelf/show/astrobiology |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę w zakresie: - mechanizmów przyczyniających się do rozwoju i wymierań gatunków - warunków niezbędnych do istnienia życia - podstawowych informacji nt. Drogi Mlecznej - astrobiologii i jej celów - metod eksploracji kosmosu Student rozumie: - przyczyny dla których poszukiwane jest życie pozaziemskie - dobór metod w poszukiwaniu życia pozaziemskiego - ograniczenia technologiczne i fizyczne w zakresie poszukiwań życia pozaziemskiego - czym jest równanie Drake'a, skala Kardasziewa, Paradoks Fermiego Student stosuje: - fachową literaturę celem zdobywania sprawdzonych informacji z zakresu astrobiologii - logiczne rozumowanie w zakresie dyskusji o astrobiologii, Student potrafi: - wyjaśnić czym jest Paradoks Fermiego - zaproponować liczne wytłumaczenia dla Paradoksu Fermiego - wskazać i uzasadnić metody poszukiwania egzoplanet Student w sposób naukowy i krytyczny analizuje: - dostępną wiedzę naukową - doniesienia pseudonaukowe - hipotezy z zakresu astrobiologii, ich mocne i słabe strony |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo na zajęciach, przygotowanie się samodzielne, pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego na koniec kursu |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Oloś | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Oloś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Oloś | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Oloś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.