Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Archiwa Polski i Europy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SUM-APiE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Archiwa Polski i Europy
Jednostka: Instytut Historii
Grupy: Historia studia II stopnia, dzienne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Majecki H., Polonika w zasobach archiwów Białorusi, Litwy oraz Obwodu Kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej, „Archeion”, t. 98: 1997, s. 314-316.

Ciara S., Kwerenda w archiwach wiedeńskich, „Archeion”, t. 95: 1995 s. 248-253

Tyszkowski K., Polonica w zbiorach Archiwum Państwowego w Wiedniu. Sprawozdanie z poszukiwań archiwalnych głównie dla czasów Zygmunta III, „Archeion”, t. 5: 1929 s. 70-88.

Woliński J., Wójcik Z., Źródła do historii Polski w Haus-Hof und Staatsarchiv w Wiedniu, „Archeion”, t. 28: 1958 s. 131-157.

Szymczuk E., Kwerenda archiwalna w Mińsku, „Archeion”, t. 97: 1997 s. 408-412.

Stelmach R., Polonika i silesiana w Archiwum w Brnie, „Archeion”, t. 92: 1993 s. 204-206.

Bańkowski P., Dwa polskie archiwa magnackie w Bibliotece Ukraińskiej Akademii Nauk w Kijowie, „Archeion”, t. 40: 1961 s. 191-199.

Bańkowski P., Materiały źródłowe do historii zesłańców politycznych na Syberię po powstaniu styczniowym, „Archeion”, t. 40: 1964 s. 298-299.

Bańkowski P., Polskie archiwa magnackie w Centralnym Państwowym Archiwum Historycznym w Kijowie, „Archeion”, t. 40: 1964 s. 161-189.

Bańkowski P., Polskie archiwa osobiste, rodzinne i rodowe, znajdujące się w radzieckich zbiorach państwowych, „Archeion”, t. 47: 1967 s. 131-145.

Bańkowski P., Realia Mickiewiczowskie w aktach Białoruskiego Archiwum Państwowego w Grodnie, „Archeion”, t. 43: 1966 s. 105-122.

Rappaport H., Polonica od połowy w. XVIII do r. 1918 w zbiorach Centralnego Państwowego Archiwum Akt Dawnych (Centralnyj Gosudarstwiennyj Archiw Drewnich Aktow) w Moskwie, „Archeion”, t. 41: 1964 s. 233-252.

Rappaport H., Polonica od połowy XVIII w. do r. 1918 w zespołach b. Centralnego Państwowego Archiwum Historycznego w Moskwie, a obecnie w Archiwum Rewolucji Październikowej w Moskwie (CGAOR), „Archeion”, t. 43: 1966 s. 123-138.

Wąsowicz M., Materiały do dziejów Polski w Centralnych Historycznych Archiwach Państwowych we Lwowie i Kijowie, „Archeion”, t. 33: 1960, s. 99-126.

Kulecki M., Akta ziemskie i grodzkie podlaskie w Rosyjskim Państwowym Archiwum Akt Dawnych, „Archeion”, t. 97: 1997, s. 43-57.

Michajlenko W.W., Buslowa L., Materiały polskie w Rosyjskim Archiwum Państwowym Marynarki Wojennej w Sankt-Petersburgu, „Archeion”, t. 97: 1997 s. 156-159. 2478.

Stelmach Roman, Polonika i silesiaka w Archiwum w Ołomuńcu, „Archeion”, t. 116: 2015, s. 301-327.

Nowak Alicja, Polonika w Archiwum Państwowym Obwodu Odeskiego w Odessie, „Miscellanea Historico-Archivistica”, t. XX, Warszawa 2014, s. 359-366.


Skrócony opis:

Zajęcia stanowią element zapoznawania studentów z archiwami i bibliotekami w Polsce i krajach europejskich. W ich trakcie zostanie przedstawiona organizacja władz archiwalnych i podstawowe przepisy prawne regulujące funkcjonowanie archiwów.

Pełny opis:

Zajęcia stanowią element zapoznawania studentów z archiwami i bibliotekami w Polsce i krajach europejskich. W ich trakcie zostanie przedstawiona organizacja władz archiwalnych i podstawowe przepisy prawne regulujące funkcjonowanie archiwów, organizacja sieci archiwalnej, zasoby wybranych archiwów w Polsce i krajach europejskich..Zapoznanie studentów z polskim prawem archiwalnym (ustawa z 1983 r.) i jego skonfrontowanie z przepisami archiwalnymi w innych krajach europejskich

Literatura:

H. Robótka, B. Ryszewski, A. Tomczak, Archiwistyka, Warszawa 1989

H. Robótka, Opracowanie i opis archiwaliów. Podręcznik akademicki, Toruń 2010

A. Krochmal, Polskie instytucje za granicą: przewodnik po zbiorach archiwalnych, Warszawa 2004.

Archiwa w Polsce. Informator adresowy, wyd. NDAP

Strony internetowe,

www.rusarchives.ru;

www.archives.gov.ua;

https://archives.gov.by

http://www.oesta.gv.at;

http://www.archives.cz

www.nationalarchives.gov.uk;

http://www.bundesarchiv.de

Efekty uczenia się:

Wiedza

Wiedza

Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk historycznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz kierunkach ich rozwoju (K_W01 P6S_WG)

Posiada podstawową wiedzę dotyczącą sposobu gromadzenia, opracowywania, przechowywania i udostępniania najnowszych możliwości popularyzacji różnych źródeł historycznych i wytworów kultury (w tym uporządkowaną wiedzę z zakresu zasad opracowania dokumentacji archiwalnej, muzealnej i konserwatorskiej). K_W13 P6S_WK

Umiejętności

Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (K_U01 P6S_UW)

Posiada podstawowe umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania Posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie nauk historycznych. (K_U05 P6S_UW)

Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki, stosując m. in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych. (K_U06 P6S_UO)

Kompetencje społeczne (postawy)

Jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach. (K_K04 P6S_KK)

Respektuje różnice poglądów historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach. (K_K05 P6S_KK)

Docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu. (K_K07 P6S_KO)

Metody i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji lub referatu o wybranych archiwóm zagranicznym

Praktyki zawodowe:

Brak,. przewidziane zajęcia praktyczne w Archiwum Państwowym w Opolu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Marchel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-1 (2025-04-18)