Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży [2.3.06.D5.01-INPPRD]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży [2.3.06.D5.01-INPPRD] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019/20-Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 31 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Wiktoria Kubiec |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Trempała J. (2011).Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa [wybrane rozdziały] Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej, Poznań Schaffer, H.R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wyd. UJ, r. 6 (s. 301-345). Hoffman, M. (2006). Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: GWP, r. 3 (s. 66-90). Brzezińska A. I. (2006). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2006. Birch A., Malim T. (1998). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN. Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa: PWN Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Trempała J. (2011).Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa [wybrane rozdziały] Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar [wybrane rozdziały] Bakiera L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Scholar Oleszkowicz A., Senejko A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: PWN (część I i II) Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa: PWN Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa: PWN Erikson E. H.(2004). Tożsamość a cykl życia, Poznań BowlbyJ. (2007). Przywiązania, Warszawa Radziwiłłowicz W., Jarmołowska A. (2015). Adolescencja. Wybrane zagadnienia kliniczne i terapeutyczne. Kraków. Liberska H. (2014). Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (s. 224-235). |
Zakres tematów: |
1. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwojowej 2. Studium rozwoju dziecka – teoria i praktyka 3. Elementy etyki badacza 4. Rozwój człowieka w okresie prenatalnym 5. Rozwój człowieka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym 6. Rozwój człowieka w okresie średniego dzieciństwa 7. Rozwój człowieka w okresie późnego dzieciństwa 8. Rozwój człowieka w okresie dorastania 9. Diagnoza rozwojowa dziecka. |
Metody dydaktyczne: |
1. prezentacja multimedialna 2. analiza filmów 3. analiza tekstów 4. dyskusja związana z wykładem 5. metody eksponujące |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Nieusprawiedliwiona nieobecność (bez poświadczenia lekarskiego) nie może wystąpić więcej niż dwa razy w toku semestru. 2. Zaliczenie dwóch pisemnych kolokwiów. 3. Aktywność na zajęciach. |
Uwagi: |
I PED SPEC 5L |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.