Photography 1
General data
Course ID: | 0202.8-KFO1 |
Erasmus code / ISCED: |
03.1
|
Course title: | Photography 1 |
Name in Polish: | Fotografia 1 |
Organizational unit: | Faculty of Art |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
Course homepage: | http://sztuka.uni.opole.pl/pracownia-fotografii/ |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Study level: | (in Polish) Studia pierwszego stopnia |
Field of study: | (in Polish) Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych: Komunikacja Wizualna |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 2 |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Student workload: | (in Polish) Liczba punktów ECTS: 2 Godziny kontaktowe (K): - udział w zajęciach: 30 h (K) Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego: (K) - udział w przeglądzie śródsemestralnym: 3 h - udział w przeglądzie końcowym: 3 h Razem: 36 h = 1 p. ECTS Praca własna studenta (S): - przygotowanie do zajęć: 15 h (S) - przygotowanie do zaliczenia: 10 h (S) Razem 25 h = 1 p. ECTS SUMA: 36h (K) + 25h (S) = 61 h = 2 p. ECTS |
Short description: |
(in Polish) Wprowadzenie do fotografii analogowej. W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z techniką oraz technologią fotografii rejestrowanej na nośniku analogowym. Zdobywają podstawowe umiejętności warsztatowe w zakresie obróbki chemicznej materiału negatywowego oraz pozytywowego w ciemni fotograficznej. Opanowują sposoby poprawnego wykonania odbitki stykowej oraz powiększenia. Poznają budowę i możliwości kamery otworkowej wraz z procedurą rejestracji obrazu. Zapoznają się z podstawowymi prawami optyki w pracy z prostym urządzeniem optycznym. Przedmiot zakłada kształcenie umiejętności świadomego percypowania rzeczywistości ostatecznie zdefiniowanej w ramach kadru. Kształtuje i rozwija indywidualne cechy percepcji wzrokowej, wnikliwą umiejętność dostrzegania kluczowych cech zapisu analogowego. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: - Omówienie tematów obowiązujących w semestrze - Prezentacja i omówienie wybranych realizacji fotograficznych - Omówienie i prezentacja różnorodnych rozwiązań formalnych wynikających ze specyfiki urządzenia - Podstawowe prawa optyki - Zasada działania ciemni optycznej - Budowa konwencjonalnej kamery otworkowej - Konstrukcje eksperymentalne - Problematyka pracy z kamerą otworkową - Estetyka błędu - Zagadnienia czasu, konstrukcji oraz multiekspozycji w kontekście camery obscury - Specyfika pracy w ciemni fotograficznej - Materiały fotograficzne (rodzaje papierów, odczynników chemicznych, akcesoriów itp.) - Proces wywoływania odbitki negatywowej oraz stykowej - Zasady wykonywania powiększeń - Techniki retuszu |
Bibliography: |
(in Polish) Z. Tomaszczuk, Świadomość kadru Z. Tomaszczuk, Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej. M. Michałowska, Niepewność przedstawienia T. Klimecki, Techniki powiększenia w fotografii G Teicher, Fototechnika A. Kotecki, Pracownia fotograficzna Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom fotografii otworkowej, analogowej |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Student posiada podstawową wiedzę na temat konstrukcji i zasady działania kamery otworkowej. Rozumie zależności pomiędzy rzeczywistością przedobiektywową a możliwością jej fotograficznej interpretacji. Zna prawa optyki i potrafi je wykorzystać. Dostrzega związek pomiędzy narzuconym tematem a sposobem jego autorskiej interpretacji. Posiada podstawową wiedzę z zakresu kompozycji obrazu fotograficznego oraz jest świadomy analogii rzeczywistości fotograficznej do jej realnego odniesienia. Potrafi świadomie interpretować podejmowane tematy pod kątem technicznych możliwości rejestracji obrazu. Umiejętności: Student świadomie wykorzystuje technologiczne możliwości budowy kamery otworkowej. Potrafi eksperymentować z czasami ekspozycji, konstrukcją kamery oraz z multiplikacją rejestrowanych obrazów. Posługuje się zdobywanym na bieżąco doświadczeniem w doskonaleniu metod zapisu obrazu. Znana jest mu technologia obróbki materiału negatywowego i pozytywowego. Jest świadomy nieprzewidywalności urządzenia rejestrującego i w pełni to wykorzystuje. Autorsko odnosi się do obowiązujących tematów z uwzględnieniem krytycznej postawy wobec zagadnień. Posiada podstawową wiedzę z zakresu technik retuszu obrazu fotograficznego pozwalającą na osiągnięcie poprawności warsztatowej. Kompetencje społeczne (postawy): Potrafi w oryginalny sposób interpretować postawione zadania. Dostrzega zależność pomiędzy konstrukcją kamery a specyfiką zapisu. Krytycznie odnosi się do własnych pomysłów i doskonali je na drodze prób i eksperymentów. Potrafi logicznie uzasadnić swoje decyzje zarówno na poziomie technologicznym, jak i ideowym. Formułuje opinie na podejmowany temat, rozumie zależność pomiędzy narzuconą technologią zapisu a ograniczeniem wynikającym z niedoskonałości i nieprzewidywalności kamery. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: – wykład z prezentacją multimedialną – ćwiczenia w ciemni fotograficznej – projekty indywidualne i grupowe – konsultacje Zaliczenie na ocenę Podstawowe kryteria: 25% - aktywność w trakcie zajęć 25% - dyskusje 50% - przegląd końcowy |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR PA
PA
PA
|
Type of class: |
Art workshop, 30 hours
|
|
Coordinators: | Grzegorz Gajos | |
Group instructors: | Grzegorz Hussak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Art workshop - Grading |
Copyright by University of Opole.