Fotografia 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0202.8-KFO2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fotografia 2 |
Jednostka: | Wydział Sztuki |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Strona przedmiotu: | http://sztuka.uni.opole.pl/pracownia-fotografii/ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych: Komunikacja Wizualna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | ECTS: 3 Godziny kontaktowe (K): - pracownia artystyczna: 30 h (K) Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego: 10 h (K) - udział w przeglądzie śródsemestralnym: 5 h - udział w przeglądzie końcowym: 5 h Razem: 40 h = 1,5 p. ECTS Praca własna studenta (S): - przygotowanie do zajęć: 30 h (S) - przygotowanie do zaliczenia: 15 h (S) Razem 45 h = 1,5 p. ECTS SUMA: 40 h (K) + 45 h (S) = 85 h = 3 p. ECTS |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do fotografii cyfrowej. Celem zajęć jest zapoznanie się i opanowanie cyfrowych technik rejestracji obrazu. Zdobywanie podstawowej wiedzy z zakresu budowy współczesnych aparatów fotograficznych oraz ich technicznej obsługi. Studenci zapoznają się ze sposobami adiustacji zdigitalizowanego obrazu fotograficznego w profesjonalnych programach graficznych przeznaczonych do pracy grafiką rastrową. Poznają budowę i możliwości różnych aparatów fotograficznych (kompaktowych, lustrzanek jedno i dwuobiektywowych, kamer średnioformatowych) – analogowych oraz cyfrowych wraz z niezbędnymi akcesoriami. |
Pełny opis: |
Treści programowe: - Omówienie tematów obowiązujących w semestrze - Prezentacja i omówienie wybranych realizacji fotograficznych - Omówienie i prezentacja różnorodnych rozwiązań formalnych możliwych do uzyskania z wykorzystaniem technik zapisu cyfrowego - Podstawy technologii zapisu cyfrowego - Technika i technologia fotografii (budowa i zasada działania aparatu fotograficznego oraz oprzyrządowania) - Zagadnienia związane z kompozycją obrazu fotograficznego (kompozycja otwarta, zamknięta, jedno, wieloelementowa, symetryczna, asymetryczna itp.) - Podstawowe środki ekspresji w fotografii (świadomość kadru, głębia ostrości, czasy ekspozycji, obiektywność – subiektywność obrazu fotograficznego) - Tonalność obrazu fotograficznego - Linearność kompozycji - Oświetlenie planu zdjęciowego - Selektywność kompozycji (punkt widzenia, perspektywa, kadrowanie obrazu) - Podstawy cyfrowej edycji materiałów fotograficznych |
Literatura: |
J. Hedgecoe, Praktyczny kurs fotografii M. Busselle, Fotografia czarno-biala M. Busselle, Fotografia kolorowa – kompozycja i harmonia Z. Tomaszczuk, Świadomość kadru Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom fotografii cyfrowej |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student posiada podstawową wiedzę na temat obsługi aparatu cyfrowego. Rozumie zależność pomiędzy narzuconym tematem a sposobem jego autorskiej interpretacji. Posiada podstawową wiedzę z zakresu kompozycji obrazu fotograficznego oraz zależności pomiędzy rzeczywistością fotograficzną a jej realnym odniesieniem. Potrafi świadomie interpretować podejmowane tematy pod kątem technicznych możliwości rejestracji obrazu. Umiejętności: Student świadomie wykorzystuje technologiczne możliwości aparatu cyfrowego ze szczególnym uwzględnieniem trybów: manualnych, priorytetu czasu i przysłony oraz automatyki programowej. Potrafi dobrać odpowiednie parametry rejestracji obrazu adekwatne do zamierzeń. Autorsko odnosi się do obowiązujących tematów z uwzględnieniem krytycznej postawy wobec zagadnień. Zna charakterystykę cyfrowego zapisu oraz sposoby jego adiustacji. Posiada podstawową wiedzę z zakresu korekty obrazu fotograficznego, pozwalającą na unikanie błędów o charakterze destrukcyjnym. Kompetencje społeczne (postawy): Potrafi w oryginalny sposób interpretować postawione zadania. Krytycznie odnieść się do własnych pomysłów i doskonalić je na drodze prób i eksperymentów. Potrafi logicznie uzasadnić swoje decyzje zarówno na poziomie technologicznym, jak i ideowym. Formułuje opinie na podejmowany temat, rozumie zależność pomiędzy narzuconym tematem a sposobem jego interpretacji. Zna technologiczne możliwości zapisu oraz potrafi unikać podstawowych błędów rejestracji i korekty materiału cyfrowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: – wykład z prezentacją multimedialną – ćwiczenia w atelier fotograficznym – projekty indywidualne i grupowe – konsultacje Podstawowe kryteria: 25% - aktywność w trakcie zajęć 25% - dyskusje 50% - przegląd końcowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PA
PA
PA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia artystyczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gajos | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Hussak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PA
PA
PA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia artystyczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gajos | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.