Graphic design 1
General data
Course ID: | 0202.8-KPRG1 |
Erasmus code / ISCED: |
03.1
|
Course title: | Graphic design 1 |
Name in Polish: | Projektowanie graficzne 1 |
Organizational unit: | Faculty of Art |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
Course homepage: | http://sztuka.uni.opole.pl/pracownia-projektowania-graficznego/ |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Study level: | (in Polish) Studia drugiego stopnia |
Field of study: | (in Polish) Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 1 |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Requirements: | (in Polish) Wymagania wstępne: dobra znajomość projektowania graficznego, typografii, obsługi programów graficznych do edycji tekstu, grafiki bitmapowej oraz wektorowej. Umiejętność analitycznego i syntetycznego myślenia, sprawnego posługiwania się skrótem myślowym i metaforą. Znajomość poprawnej adiustacji obrazu fotograficznego w programach do edycji grafiki rastrowej. Umiejętność zaawansowanego poruszania się w środowisku cyfrowym. |
Student workload: | (in Polish) Liczba punktów ECTS: 3 Godziny kontaktowe (K): - udział w zajęciach: 30 h (K) Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego:(K) - udział w przeglądzie śródsemestralnym: 5 h - udział w przeglądzie końcowym: 5 h Razem: 40 h = 1,5 p. ECTS Praca własna studenta (S): - przygotowanie do zajęć: 25 h (S) - przygotowanie do zaliczenia: 15 h (S) Razem 40 h = 1,5 p. ECTS SUMA: 40 h (K) + 40 h (S) = 80 h = 3 p. ECTS |
Short description: |
(in Polish) Średniozaawansowane zadania projektowe o zabarwieniu społecznym i kulturowym. Celem przedmiotu jest pogłębianie wiedzy i doświadczenia z zakresu projektowania graficznego w oparciu o zadania o podwyższonym stopniu trudności z realną perspektywą upublicznienia. Zadaniem studenta jest przygotowanie kompleksowych rozwiązań projektowych, typograficznych i edytorskich w oparciu o skrupulatną analizę tematu, ze szczególnym uwzględnieniem jasno określonych oczekiwań. Założeniem programu dydaktycznego jest tworzenie publikacji złożonej (serii) lub wielostronicowej, otwartej na formalny eksperyment będący świadomym odstępstwem od ogólnie obowiązujących zasad. Poruszane zagadnienia wiążą się z szeroko pojętą problematyką społeczną, kulturową, egzystencjalną. Ze względu na stałą współpracę Wydziału Sztuki z podmiotami kultury, ostateczny zakres realizowanych projektów jest zależny od danych okoliczności. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe - Omówienie tematów obowiązujących w semestrze - Prezentacja i omówienie wybranych realizacji projektowych - Złożoność komunikatu odnoszącego się do wybranego problemu społecznego - Problem syntezy a czytelność przekazu - Dobór środków formalnych adekwatnych do charakteru projektu - Cechy dobrze zaprojektowanych publikacji wielostronicowych - Przekaz zdominowany obrazem vs przekaz zdominowany tekstem - Połączenie ilustracji z typografią (proporcje, relacje, powiązania, podstawowe błędy) |
Bibliography: |
(in Polish) Charlotte&P. Fiell, Projektowanie graficzne XXI wieku. Taschen 2005 Q. Newark, Design i grafika dzisiaj. ABE 2006 D. Dabner, Design&layout. Sztuka projektowania. Focus 2004 Zdeno Kolesar, Jacek Mrowczyk. Historia projektowania graficznego. Karakter, Kraków 2018 Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002 David Bann, Poligrafia. Praktyczny przewodnik, Warszawa 2007 Andrzej Gołąb, Praktyczny poradnik poligraficzny. Procesy. Helion, Gliwice, 2021 D. Bernstein, Billboard. Reklama otwartej przestrzeni, PWN Warszawa 2005 Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom projektowania graficznego LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: K. Dydo, Polski plakat teatralny i filmowy. DYDO 1996 Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Student posiada znaczną wiedzę z zakresu projektowania wydawnictw poruszających problematykę społeczną. Dotychczasowe doświadczenie projektowe wykorzystuje w sposób kompetentny i przekonujący. Poszerza wiedzę dotyczącą społecznej roli plakatów i innych wydawnictw. Umiejętności: Student potrafi korzystać z przyswojonej wiedzy i doświadczenia. Potrafi w sposób refleksyjny skomentować wybrany problem społeczny, przekładając go na język syntetycznego komunikatu o poruszającej treści. Umiejętnie posługuje się właściwą hierarchią informacji, doborem adekwatnego do projektu kroju pisma oraz potrafi umiejętnie wykorzystać łączenie różnych dyscyplin artystycznych (malarskich, rysunkowych, graficznych, fotograficznych) w formułowaniu treści. Posiada umiejętność poprawnego przygotowania do druku, zarówno poszczególnych składowych publikacji, jak i całości. Kompetencje społeczne (postawy): Student potrafi zdiagnozować poruszany problem społeczny w oparciu o analizę informacji pozyskanych z różnych środków przekazu. Potrafi wypowiadać się w poruszanych kwestiach podpierając się wnikliwą analizą tematu oraz niezbędną refleksją. Potrafi zaangażować i wykorzystać własną wrażliwość, wiedzę, doświadczenie w interpretacji komunikatu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: – wykład z prezentacją multimedialną – ćwiczenia w Pracowni projektowania graficznego – projekty indywidualne i grupowe – konsultacje Podstawowe kryteria 25% - aktywność w trakcie zajęć 25% - dyskusje 50% - przegląd końcowy |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU W PA
PA
TH FR |
Type of class: |
Art workshop, 30 hours
|
|
Coordinators: | Grzegorz Gajos | |
Group instructors: | Grzegorz Gajos, Katarzyna Mular | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Art workshop - Grading |
Copyright by University of Opole.