University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Graphic design 1

General data

Course ID: 0202.8-KPRG1
Erasmus code / ISCED: 03.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0213) Fine arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Graphic design 1
Name in Polish: Projektowanie graficzne 1
Organizational unit: Faculty of Art
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
Course homepage: http://sztuka.uni.opole.pl/pracownia-projektowania-graficznego/
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Study level:

(in Polish) Studia drugiego stopnia

Field of study:

(in Polish) Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 1

Education profile:

(in Polish) ogólnoakademicki

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Requirements:

(in Polish) Wymagania wstępne: dobra znajomość projektowania graficznego, typografii, obsługi programów graficznych do edycji tekstu, grafiki bitmapowej oraz wektorowej. Umiejętność analitycznego i syntetycznego myślenia, sprawnego posługiwania się skrótem myślowym i metaforą. Znajomość poprawnej adiustacji obrazu fotograficznego w programach do edycji grafiki rastrowej. Umiejętność zaawansowanego poruszania się w środowisku cyfrowym.

Student workload:

(in Polish) Liczba punktów ECTS: 3


Godziny kontaktowe (K):

- udział w zajęciach: 30 h (K)

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego:(K)

- udział w przeglądzie śródsemestralnym: 5 h

- udział w przeglądzie końcowym: 5 h


Razem: 40 h = 1,5 p. ECTS



Praca własna studenta (S):

- przygotowanie do zajęć: 25 h (S)

- przygotowanie do zaliczenia: 15 h (S)

Razem 40 h = 1,5 p. ECTS


SUMA: 40 h (K) + 40 h (S) = 80 h = 3 p. ECTS

Short description: (in Polish)

Średniozaawansowane zadania projektowe o zabarwieniu społecznym i kulturowym. Celem przedmiotu jest pogłębianie wiedzy i doświadczenia z zakresu projektowania graficznego w oparciu o zadania o podwyższonym stopniu trudności z realną perspektywą upublicznienia. Zadaniem studenta jest przygotowanie kompleksowych rozwiązań projektowych, typograficznych i edytorskich w oparciu o skrupulatną analizę tematu, ze szczególnym uwzględnieniem jasno określonych oczekiwań. Założeniem programu dydaktycznego jest tworzenie publikacji złożonej (serii) lub wielostronicowej, otwartej na formalny eksperyment będący świadomym odstępstwem od ogólnie obowiązujących zasad. Poruszane zagadnienia wiążą się z szeroko pojętą problematyką społeczną, kulturową, egzystencjalną.

Ze względu na stałą współpracę Wydziału Sztuki z podmiotami kultury, ostateczny zakres realizowanych projektów jest zależny od danych okoliczności.

Full description: (in Polish)

Treści programowe

- Omówienie tematów obowiązujących w semestrze

- Prezentacja i omówienie wybranych realizacji projektowych

- Złożoność komunikatu odnoszącego się do wybranego problemu społecznego

- Problem syntezy a czytelność przekazu

- Dobór środków formalnych adekwatnych do charakteru projektu

- Cechy dobrze zaprojektowanych publikacji wielostronicowych

- Przekaz zdominowany obrazem vs przekaz zdominowany tekstem

- Połączenie ilustracji z typografią (proporcje, relacje, powiązania, podstawowe błędy)

Bibliography: (in Polish)


Charlotte&P. Fiell, Projektowanie graficzne XXI wieku. Taschen 2005


Q. Newark, Design i grafika dzisiaj. ABE 2006


D. Dabner, Design&layout. Sztuka projektowania. Focus 2004

Zdeno Kolesar, Jacek Mrowczyk. Historia projektowania graficznego. Karakter, Kraków 2018

Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002

David Bann, Poligrafia. Praktyczny przewodnik, Warszawa 2007

Andrzej Gołąb, Praktyczny poradnik poligraficzny. Procesy. Helion, Gliwice, 2021

D. Bernstein, Billboard. Reklama otwartej przestrzeni, PWN Warszawa 2005

Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom projektowania graficznego

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

K. Dydo, Polski plakat teatralny i filmowy. DYDO 1996

Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student posiada znaczną wiedzę z zakresu projektowania wydawnictw poruszających problematykę 
społeczną. Dotychczasowe doświadczenie projektowe wykorzystuje w sposób kompetentny i przekonujący. 
Poszerza wiedzę dotyczącą społecznej roli plakatów i innych wydawnictw.

Umiejętności:

Student potrafi korzystać z przyswojonej wiedzy i doświadczenia. Potrafi w sposób refleksyjny skomentować wybrany problem społeczny, przekładając go na język syntetycznego komunikatu o poruszającej treści.

Umiejętnie posługuje się właściwą hierarchią informacji, doborem adekwatnego do projektu kroju pisma oraz potrafi umiejętnie wykorzystać łączenie różnych dyscyplin artystycznych (malarskich, rysunkowych, graficznych, fotograficznych) w formułowaniu treści.
Posiada umiejętność poprawnego przygotowania do druku, zarówno poszczególnych składowych publikacji, jak i całości.

Kompetencje społeczne (postawy):

Student potrafi zdiagnozować poruszany problem społeczny w oparciu o analizę 
informacji pozyskanych z różnych środków przekazu. Potrafi wypowiadać się w poruszanych kwestiach podpierając 
się wnikliwą analizą tematu oraz niezbędną refleksją. Potrafi zaangażować i wykorzystać własną wrażliwość, wiedzę, doświadczenie w interpretacji komunikatu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne:

– wykład z prezentacją multimedialną

– ćwiczenia w Pracowni projektowania graficznego

– projekty indywidualne i grupowe

– konsultacje

Podstawowe kryteria

25% - aktywność w trakcie zajęć

25% - dyskusje

50% - przegląd końcowy

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Art workshop, 30 hours more information
Coordinators: Grzegorz Gajos
Group instructors: Grzegorz Gajos, Katarzyna Mular
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Art workshop - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)